Design
Onderhuids mogen de wagentjes dan compleet anders zijn, dat geldt niet voor het uiterlijk. Slechts een aantal Electric Drive-logo’s verraden hun ‘geaardheid’. De Fortwo blijft een guitig en zeer compact autootje waar je in vijf passen omheen loopt. De Forfour vind ik persoonlijk niet helemaal in balans. De vierzitter oogt wat fragiel en ‘uitgerekt’.
Motoren
Tussen de achterwielen ligt een 61 kw (81 pk) sterke elektromotor. Gevoed door een accupakket dat keurig is weggewerkt in de bodem, beschikken beide Smarts over ruim voldoende vermogen. Sterker nog, in de stad schiet je er als een duveltje uit een doosje vandoor! In het ietwat chaotische verkeer van Toulouse blijkt het koppel van 160 Nm - vanaf stilstand beschikbaar - zelfs genieten geblazen. Zeker met de Fortwo zigzag je overal snel tussendoor. Wel even opletten bij zebrapaden, want lang niet iedereen hoort je aankomen. Mocht je de bebouwde kom verlaten - en dat kan prima - weet dan dat de Smartjes maximaal 130 km per uur tuffen.
Range
Eén van de hamvragen bij een elektrische bolide betreft de actieradius. Smart geeft een range op van 160 km voor de Fortwo en 155 km voor de Forfour (NEDC). In de stedelijke praktijk blijkt dit echter al snel richting de 110 km de schieten, afhankelijk van weersomstandigheden en rijstijl. Is dat genoeg? Smart meldt dat stedelingen gemiddeld 35 kilometer per dag rijden. Met dat getal in het achterhoofd heb je aan 110 km ruim voldoende natuurlijk. Persoonlijk had ik tijdens de testritten nimmer het idee stroom tekort te komen en van range anxiety was dan ook geen sprake. Maar stel dat je op bezoek gaat bij je schoonmoeder in Drenthe. De heenweg gaat nét. Vervolgens moet je zes uur blijven plakken om de accu op te laden. Of je gebruikt de beperkte actieradius natuurlijk als excuus om überhaupt niet op bezoek te gaan...
Prestaties/Rijeigenschappen
Vanzelfsprekend ontkom je met zo’n korte wielbasis niet aan een wat stuiterig karakter. Zeker de Fortwo dreunt ‘lekker’ over drempels, richels en Franse kinderkopjes. De andere kant van de medaille is dat de auto opvallend solide en strak op de weg ligt, waardoor het een echt kruipdoor-sluipdoor rakkertje is. En wat te denken van de zeer kleine draaicirkel, dankzij de achterwielaandrijving? Handig! De Forfour levert gevoelsmatig iets aan wendbaarheid in, maar zet daar iets meer comfort en rust in het onderstel tegenover. Tevens zijn de Smarts uitgerust met een ‘zijwindassistent’. Scheurend over de winderige heuveltoppen rondom Toulouse, bleek het systeem effectief. De auto blijft keurig in het gareel, zonder dat je overmatig hoeft te corrigeren.
Ergonomie/Ruimte
Met mijn bijna twee meter lengte zit ik ruimtetechnisch gezien verrassend goed voorin beide Smarts. De stoelen zijn helaas wat vlak en het stuur is niet verstelbaar, wat de zitpositie niet ideaal maakt. Als ik zittend achter het stuur mijn hoofd omdraai, word ik letterlijk en figuurlijk met m’n neus op de feiten gedrukt: het achterraam is écht heel dichtbij! Dat ligt niet aan mijn grote neus. De laadruimte is voldoende voor wat kleine, dagelijkse boodschappen, maar that’s it. Gelukkig zitten er wat handige netjes, vakjes en een lade in het interieur verwerkt. Het dashboard kennen we van de ‘fossiele’ broeders. Het ziet er speels uit en steekt behoorlijk in elkaar. Prominent voor je neus zit de indicator van de accu en de snelheidsmeter. Meer heb je niet nodig! Het multimediasysteem met touchscreen blinkt niet uit in gebruiksgemak, maar is voor een auto in dit segment behoorlijk wijs, euh Smart. In de Forfour heb je twee extra zitplaatsen, waar je als jong gezien prima mee uit de voeten kunt. Althans, tot het kroost in een groeispurt raakt.
Opvallend
Amsterdammers onder ons zijn vast wel eens een Smart van Car2Go tegen het lijf gelopen. Dit autodeelplatform krijgt een extra dimensie: als Smart-bezitter krijg je straks namelijk de mogelijkheid om je blitse bezit met vrienden en familie te delen, via een app. Gemiddeld staan auto’s namelijk 80% van de tijd stil. Ik vroeg aan ingenieur Karsten Schök – toepasselijke naam! - of we de nieuwe Smart Electric Drive spoedig in het Amsterdamse straatbeeld gaan zien van Car2Go: ‘Jawohl’, luidde zijn antwoord. Ben je minder sociaal, maar wens je wel te ‘appen’ met je Smart? Dan kun je onder meer de status van de accu checken en de auto pre-conditioneren. Pardon? Op voorhand de airco al laten draaien op een hete dag, om maar een dwarsstraat te noemen.
Prijs/uitrusting
Is de Electric Drive al leverbaar? Not yet, het is nog even wachten tot de zomer. Kun je gelijk voor de Cabrio gaan! Officiële prijzen zijn voor ons land nog niet bekend, maar reken op een vanafprijs voor de Fortwo van tussen de 20 en 25 mille. De Forfour zal een paar honderd euro meer kosten, de Cabrio een paar duizendjes meer. Smart zet qua uitrusting vooral in op zuinigheid en veiligheid: zo detecteert een radar in de bumper of er een auto voor je rijdt. Indien dat zo is, wordt er bij ‘gas’ terug extra energie teruggewonnen dan wanneer er niemand voor je rijdt. Ook behoort een rijbaanassistent tot de mogelijkheden. Last but not least kun je de auto’s personaliseren met (opvallende) kleurtjes en accenten.
Lease
De Electric Drive is met 4% bijtelling een lachertje in de lease. Voor de leaseprijzen moeten we nog even geduld hebben tot waarschijnlijk het voorjaar. Dan zijn de Smart Electric Drive-modellen ook volledig naar wens samen te stellen in de leasevergelijker.
Schrijf een review