Design
Over het aangepaste design kunnen we kort zijn: nieuwe voor- en achterbumper en een wat ander spatbord aan de voorzijde. Het ontdekken van nieuwe kleuren ligt in handen van de koper. De achterlichten hebben een iets aangepast design (van rond naar vier pitjes). De ledjes in de richtingaanwijzers aan de achterzijde zijn dynamisch, ze lopen van binnen naar buiten. De wat potentere versies zoals GTI en GTD en de elektrische uitvoering e-Golf hebben een nieuw vormgegeven grille.
Motoren
Intrede doet de 1.5 liter TSI-benzinemotor. Die is er in twee versies: 130 pk (juni) en 150 pk (mei). We maakten reeds een serieuze rit met de 150 pk-versie. Daarover geen slecht woord: de motor laat de bestuurder en inzittenden genieten van veel rijcomfort. Het Active Cylinder Management draagt zorg voor de uitschakeling van twee cilinders als die, gezien het rijgedrag, niet vereist zijn. Ook de 130 pk krijgt die voorziening. Bovendien is die bedeeld met een ‘zeilfunctie’. Zodra de bestuurder het gas loslaat, wordt de motor uitgeschakeld. Het zijn ‘stille’, onderhuidse voorzieningen in het teken van het terugdringen van het brandstofverbruik. Ze kunnen zo maar een liter op 100 kilometer besparen. Volkswagen vervangt aan de onderkant van het motoraanbod de 1.2 TSI door de 1.0 TSI (85 pk). De sportieve modellen winnen aan kracht, variërend van 10 pk (GTI, R) tot 15 pk (GTI Performance). De zeventraps DSG doet intrede. De range van de elektrische versie is volgens Volkswagen nu 300 kilometer.
Prijzen
De Golf is standaard met meer uitrusting bedeeld. De line-up is uitgebreid met de Variant Alltrack. Over prijzen rept Volkswagen in de opmars naar de marktintroductie in maart. Een tipje van de sluiter werd door de persman wel opgelicht: “De duurdere versies, lees Highline-uitvoeringen, zullen ondanks hun hogere voorzieningengraad nagenoeg niet in prijs toenemen.” Vanzelfsprekend hebben de verantwoordelijken ook nog niets over leasetarieven geventileerd. Wanneer ze bekend zijn, leest u het uiteraard hier en verschijnen ze in de leasevergelijker.
Connectiviteit
De infotainmentsystemen zijn door de technici onder handen genomen. Discover Pro, met een groot 9,2-inch touchscreen, beleeft zijn primeur in de Golf. Ook het digitale infodisplay achter het stuur doet zijn intrede in het model. Er is een uitbreiding van de onlinediensten en het mag gezegd: het laat zich allemaal gemakkelijk bedienen en reageert razendsnel. Voor de caravanners is er ook goed nieuws. Volkswagen kan Trailer Assist leveren op de Golf. Op de camping semi-automatisch inparkeren dus.
Veel gezichten
De Golf heeft veel gezichten. Met de basisuitvoering is het relaxed sturen. Geen slecht woord over de zit achter het stuur, het stuurgedrag en de reactie op het gaspedaal. We hebben het over de 150 pk-versie van de nieuwe anderhalve liter. Ook als het even omhoog gaat tijdens de testrit geeft de 1.5 liter thuis. De vraag is of 150 pk in onze vlakke land noodzakelijk is. De 130 pk-versie, die later dit jaar komt, heeft ongetwijfeld voldoende capaciteiten om in het dagelijkse verkeer een comfortabele rol te spelen. Ook de GTI en GTD blijven heerlijke uitvoeringen. Ze benadrukken nog eens extra dat de Golf over een breed spectrum aantrekkelijk is.
Schrijf een review