Design
De Peugeot 108 onderscheid zich van de massa met speelse lijnen, maar zonder dat het design te druk wordt. Op de redactie vinden wij het een van de leuker vormgegeven kleine auto’s en dat geldt blijkbaar ook voor het kopende publiek. De 108 is namelijk populair en doet het ook duidelijk beter dan zijn drielingbroertjes Citroën C1 en Toyota Aygo.
De GT-Line geeft de 108 sportieve details mee, zoals de rode merknaam op het grille, subtiele spoilers, een diffuser en rode details op de velgen. Aan de achterkant zien we een in het midden geplaatste uitlaat. Imitatie natuurlijk en hoewel het voor een sportieve uitstraling zorgt, neigt dat ook een beetje naar kitsch. Aan de andere kant bleken sommigen het voor een echte uitlaat aan te zien, dus in dat opzicht werkt het wel. Kortom: de GT-Line geeft de auto een lekker sportieve uitstraling.
Motoren
De 108 GT-Line wordt alleen geleverd met de 1.2 Puretech 82 driecilinder benzinemotor met handgeschakelde vijfbak. Dat is ook meteen de sterkste motor uit de 108-range. De andere motorenopties zijn de 1.0 VTi en de 1.0 e-VTi, die beide 68 pk leveren. Verder heeft de e-VTi een handgeschakelde transmissie, waar de VTi van een vijftrapsautomaat is voorzien.
Prestaties/Rij-eigenschappen
Bij het starten doet het motorgeluid samen met enkele trillende interieurdelen even denken aan een dieseltje. Het motortje tokkelt er bij het optrekken lustig op los, maar eenmaal op constante snelheid blijft hij wel mooi op de achtergrond. Bij het invoegen op de snelweg zou het wenselijk zijn om iets eerder op snelheid te zitten, maar verder kom je nooit kracht te kort en weet de motor de auto goed op gang te brengen. Bij tussenacceleraties voor inhalen op de snelweg is terugschakelen bijvoorbeeld niet nodig. Op de snelweg is het wat rumoerig in de auto, maar een gesprek voeren kan nog wel goed. Qua geluidsniveau in het interieur voelt de auto zich wel beter thuis buiten de snelweg, als de snelheden en toerentallen lager zijn. Qua rijeigenschappen daarentegen misstaat de 108 op de snelweg niet. Mede door de ruimte in het interieur wekt de auto niet de indruk van een kleine auto.
Het stuurgevoel is goed direct. De auto is opvallend hard geveerd. Op gebied van comfort laat de harde vering wat te wensen over, maar het past juist wel bij de GT-Line. Stuggere vering hoort echter niet speciaal bij de aanpassingen voor deze uitvoering. Tijdens de testperiode zijn we het tokkelende motorgeluid trouwens steeds meer gaan waarderen. De onderstelafstemming en het rauwe motortje zorgen ervoor dat het rijden zelfs iets wegheeft van karten. Het gaat te ver om te zeggen dat de 108 GT-Line een kart voor de openbare weg is, maar er is zeker leuk sportief mee te rijden. De auto kreeg op de redactie uiteindelijk zelfs de bijnaam ‘het rode racemonster’.
In theorie verbruikt de Peugeot 1 op 23,2. Ons praktijkverbruik kwam uit op 1 op 16,7 en dat is nog steeds netjes. Zeker aangezien het grootste deel van de testkilometers uit snelweg bestond en de driecilinder bij 130 km/h tegen de 4.000 toeren draait. Daarnaast hebben we er buiten de snelweg ook geen al te zuinige rijstijl op nagehouden, want de sportieve kant van de auto is geregeld aangesproken.
Prijs/uitrusting
De Peugeot 108 is er vanaf 11.619 euro en dan heb je een driedeurs in Access-uitvoering met 1.0 e-VTi 68 onder de kap. De GT-Line is er vanaf 17.119 euro voor de driedeurs en 17.469 euro voor de in deze test gereden vijfdeursuitvoering. De standaarduitrusting van de GT-Line heeft de Allure-uitvoering als basis en heeft dus onder andere een lederen stuurwiel en pookknop, 7-inch touchscreen, radio-/MP3-speler, Bluetooth carkit met audiostreaming en elektrische bedienbare en verwarmde zijspiegels. Specifiek voor de GT-Line komen daar nog onder andere 15-inch lichtmetalen velgen, specifieke interieuraankleding, navigatie, Active City Brake en Lane Departure Warning bij. Dit naast de exterieurdetails zoals eerder besproken.
De testauto is nog voorzien van de optionele achteruitrijcamera, Climate Control, automatische verlichting, Keyless Entry en extra getinte zijruiten. Inclusief deze opties kost het testexemplaar 18.719 euro.
Lease
De Peugeot 108 is vooral aantrekkelijk in de private lease en dan is hij al te rijden vanaf 221 euro per maand voor een driedeurs model (vijfdeurs 225 euro). De GT-Line is er vanaf 298 euro voor een driedeurs en 302 euro voor een vijfdeurs uitvoering. In onze leasevergelijker is de Peugeot 108 eenvoudig samen te stellen, waarna je een offerte ontvangt gebaseerd jouw specifieke wensen. Als je de auto toch zakelijk leaset, heeft een nog in 2016 op kenteken gezet exemplaar 21% bijtelling. Vanaf 1 januari 2017 is dat 22%. Op het bedrag van deze auto scheelt dat niet veel, maar wellicht is het toch interessant om naar een voorraadauto uit 2016 te kijken.
Schrijf een review