De Kia Optima PHEV: een goede toevoeging

Gaat de PHEV de Optima beter op de (zakelijke) kaart zetten?

Met de Optima heeft Kia een goed alternatief in handen voor de gevestigde, vooral Duitse orde. In de verkopen zien we dat helaas nog niet terug, maar wellicht weet de PHEV-variant daar verandering in te brengen. Wij namen hem onder de loep.

Design

De Optima heeft een ietwat Japans-Amerikaans design. Dat valt niet altijd goed bij de Europese consument, maar wij vinden hem mooi. Het is in ieder geval een fijne afwisseling op het strakke Duitse design. De Kia bleek bij omstanders ondanks het betaalbare merkimago toch hoogwaardig over te komen, dus ook daar zal het de auto niet aan liggen. Als we specifiek kijken naar de PHEV-versie, dan is alleen aan het extra ‘tankklepje’, de Plug In-emblemen op de voorschermen en de blauwe exterieurdetails te zien dat je de plug-inversie voor je hebt.

Opvallend

Geluidjes, overal geluidjes. Bij de ontwikkeling van de Kia is voor bijna alles een geluidseffect bedacht. Een muziekje bij het inschakelen van de auto, een ander muziekje bij het uitschakelen, piepjes voor de rijhulpsystemen. Sommige van de geluidjes zijn zeker handig of nodig, maar alles bij elkaar is het een beetje te veel van het goede. Opvallend genoeg klinkt er bij het rijden zonder gordel of het laten branden van de verlichting geen geluidswaarschuwing, zo ontdekten we bij de fotosessie.

Motoren

Bij de Plug-In Hybrid komt de aandrijving voor rekening van de 2.0 GDi benzinemotor, die 205 pk levert. De stroomtoevoer wordt verzorgd door een 9,8 kWh Lithium-Ion Polymeer-batterij. De overbrenging wordt daarbij altijd verzorgd door een zestrapsautomaat. In 9,4 seconden sprint de auto naar de 100 km/h en gaat door tot de 192 km/h, volgens fabrieksopgave. Volgens de NEDC-cyclus heeft de Optima PHEV een gecombineerd verbruik van 1 op 62,5. De theoretische elektrische actieradius is 54 kilometer, voldoende voor het gemiddelde woon-werkverkeer. Het daadwerkelijke gemiddelde verbruik valt of staat met hoe braaf iedere keer word gestekkerd en hoe lang de ritten zijn. Zuinig rijden is met de Optima PHEV echter zeker mogelijk.

Bij de Optima in het algemeen begint het motorenaanbod bij de 1.7 CRDi dieselmotor met 141 pk. De enige andere optie is de 2.0 T-GDi op benzine. Die levert 245 pk en is alleen leverbaar in de Optima GT. De dieselmotor kan naast de handgeschakelde transmissie ook worden geleverd met een zeventrapsautomaat. De Optima GT is er alleen met zestrapsautomaat.

Prestaties/Rij-eigenschappen

Met zijn sprinttijd van 9,4 seconden naar de honderd kan de Optima PHEV goed meekomen met het overige verkeer. Bij de eerste meters vanuit stilstand helpt ook de elektromotor mee en dan komt de Optima best vlot van z’n plek. De verbrandingsmotor schakelt al vrij snel in. Bij het optrekken gebeurt dat vrijwel direct en dan is de motor ook goed hoorbaar. Bij (subtiele) tussenacceleraties neemt de motor het eigenlijk onmerkbaar even over. Bij constante snelheden schakelt de auto vaak op de EV-modus over en bij gas los en remmen wordt de accu direct bijgeladen. Over dat bijladen gesproken, dat gaat zeker in stads- of fileverkeer met veel remmen best vlot.

Schakelen doet de automaat goed, daar hebben we niets op aan te merken. Rijgeluiden zijn er in de vorm van windgeruis rondom de spiegels, dat met name boven de 100 km/h komt opzetten. Als de radio aanstaat hoor je het al gauw niet meer, maar zonder is het vrij aanwezig.

Het comfort aan boord is goed, met een prima zitpositie en goed ondersteunende stoelen die op meerdere manieren in te stellen zijn. De auto past vooral bij een rustige rijstijl en daarmee haal je ook het meeste voordeel uit de hybride aandrijflijn. Het stuurgevoel is voldoende direct en sluit daarmee op de rest van het rijkarakter van de auto aan.

Prijs/uitrusting

De Kia Optima (sedan) staat in de prijslijst vanaf 31.970 euro, voor de ComfortPlusLine. Standaard is de auto dan uitgerust met onder andere Vehicle Stability Management, Hill Assist Control, regensensor, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, gescheiden klimaatregeling, cruise control (met snelheidsbegrenzer), deels lederen bekleding, LED-verlichting rondom, navigatie met TomTom Live Services en Bluetooth.

De Optima PHEV is te rijden vanaf 39.150 euro. Aangezien het PHEV-aanbod begint bij de Business DynamicLine, wordt de standaarduitrusting uitgebreid met onder andere Harman Kardon Premium Sound System, verwarmbaar stuur en voorstoelen, Smart Key, start/stopsysteem en dynamische bochtverlichting. De door ons geteste Business ExecutiveLine breidt dat nog verder uit met onder andere standaard verwarmbare achterbank, geventileerde voorstoelen (beide elektrisch verstelbaar), volledig lederen bekleding, DAB+-radio, rijbaanassistentie, (snelheids)bordenherkenning, autonoom remsysteem, adaptieve cruise control, grootlichtassistentie, dodehoekdetectie met waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, panoramadak en parkeerhulp.

De genoemde achteruitrijcamera is wat minder dan die van concurrenten. Het beeld zou wat scherper mogen zijn en de camera wordt vrij snel deels verblind bij tegenlicht. De afstandweergave is niet de meest duidelijke, maar er is mee te werken. Voor de rest werkt de parkeerhulp goed. De parkeersensoren beginnen bijvoorbeeld niet te snel te piepen als objecten te dichtbij komen, maar precies op het goede moment.

De verschillende veiligheidssystemen doen hun werk goed. Wel waarshuwen ze wat snel in sommige situaties of corrigeren ze te actief. Om dit soort redenen hebben we enkele systemen maar uitgezet. Dat gaat met één druk op de knop. We willen dergelijke veiligheidssystemen niet weg hebben, want ze zijn zeker nuttig op momenten dat ze écht nodig zijn. Wel zouden de systemen iets subtieler te werk mogen gaan in overige situaties.

Het navigatiesysteem is voorzien van een handige functie. Bij een bestemming met onbekend adres, kan een adres in de buurt worden ingevoerd. Vervolgens sleep je gewoon de ‘cursor’ naar de plek van je bestemming en de navigatie berekent de route daarnaartoe. Erg handig.

Lease

Leaserijders opgelet: wil je nog 15% bijtelling scoren? Zorg dan dat je je Optima PHEV nog deze maand weet te registreren, of lease een nieuwe auto uit voorraad. Zo lang de auto nog in 2016 op kenteken is gezet, is nog bijtellingsvoordeel te behalen. Wordt de auto in 2017 geregistreerd, dan geldt net als voor alle auto’s met verbrandingsmotor een bijtellingspercentage van 22%. Speciale lease-uitvoeringen van de Optima zijn er in de vorm van de hybride Business-uitvoeringen, zoals de geteste auto. Stel de auto eenvoudig samen en vergelijk de leasetarieven met de leasevergelijker op LeaseAutoVandaag.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

De Kia Optima PHEV: een goede toevoeging
Kom op zeg zijn jullie nou autojournalisten. CVT... SERIEUS???? De Kia Optima PHEV heeft een 6 traps-automaat, ga je even diep schamen zeg.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Sublieme vering/demping

Minpunten

Weinig krachtige remmen