Alfa Romeo Giulia zorgt voor comeback

Jaren heeft het geduurd voordat Alfa Romeo zich weer manifesteert in het zakelijke D-segment. Daarvoor heeft het merk een oude naam van stal gehaald: Giulia. Maar verder is de auto helemaal nieuw ontwikkeld. Alfa keert zelfs weer op haar oude schreden terug door de auto van achterwielaandrijving te voorzien. Spekje naar het bekje voor de liefhebber.

Rijimpressie Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia achterbank

Design

Als een ontwikkelingsafdeling zoveel tijd krijgt om een opvolger van de al jaren geleden uit productie genomen 159 te maken, dan mag je toch wel iets heel bijzonders verwachten. Maar in eerste aanblik lijkt de buitenkant een mengelmoes van elementen te dragen van de BMW 3-serie, Lexus en Infiniti. Dat komt onder meer door de redelijk bolle spatbordranden. Het is niet bijster origineel, maar de auto toont wel krachtig, ook als er wielen van een normaal formaat worden gemonteerd, in dit geval 17 inch. Recht van voren kan er geen misverstand over bestaan, hier staat een echte Alfa Romeo. De opbouw van het front oogt vertrouwd met de schildvormige grille in het midden en de zogenaamde snorren (roosters onderin de bumper) die dit onderdeel flankeren. Aan de achterkant geeft de Giulia een knipoog naar de Audi A4. Dus al bij al spelen de Italianen qua vormgeving op safe.

Opvallend

Dan maar eens de portieren geopend om te kijken wat er qua interieur wordt voorgeschoteld. Hé, hier komen de Alfa-genen veel beter tot hun recht. De instap is erg diep, voor alle passagiers. Achterin blijft men zelfs gemakkelijk met een voet achter de zitting hangen. Maar eenmaal aan boord blijkt de Giulia veel ruimer dan verwacht. Ook langere personen kunnen goed zitten en de beenruimte achterin is heel behoorlijk. De materialen zijn doordacht gekozen en zijn van een voldoende hoog niveau. De kunststoffen voelen zacht aan. De verschillende onderdelen sluiten keurig op elkaar aan en de vormen zijn zakelijk, maar tegelijk ook speels. De op het stuurwiel geplaatste startknop is typisch zo’n element van niet nodig, maar wel leuk. En dat is nu precies wat iemand van een Alfa Romeo mag verwachten. De stoelen ondersteunen uitstekend en zorgen ook op lange trajecten voor een goed comfort. Het dashboard mag het pronkstuk van de Giulia worden genoemd. Niet alleen door de vorm, maar ook vanwege het feit dat het scherm boven de middenconsole er volledig in is opgenomen. Bij het starten licht dit op een groot zwart vlak op. Geen los scherm zoals bij veel andere merken, maar fraai geïntegreerd. Qua bediening blijken de verschillende functies voldoende vlot en intuïtief te vinden. Ook andere bedieningsorganen zijn snel duidelijk en bevinden zich op de juiste plaatsen. Ergonomisch zit de Alfa Romeo Giulia behoorlijk goed in elkaar.

Motoren

Waar veel merken, waaronder ook de Fiat Automotive Group zelf, de laatste jaren hebben gekozen voor downsizing van hun motoren, lijkt Alfa daar nu lak aan te hebben. In het vooronder ligt namelijk een 2,2 liter viercilinder diesel die in vier vermogensvarianten op de menukaart staat. De krachtigste versie levert 210 pk en beschikt standaard over een achttrapsautomaat. Diverse stapjes lager komt dezelfde motor uit op 180, 150 en 136 pk. Naast de diesel schotelt Alfa ook een 2.o-liter turbomotor in twee vermogensvarianten voor en de 2,9 liter V6 met vierwielaandrijving, een blok oorspronkelijk uit de Maserati-stal komt. De middelste dieseloptie blijkt bij een voertuiggewicht van 1.375 kg nog steeds meer dan voldoende. Dat kan ook worden afgeleid aan de prestaties. De auto sprint zonder mankeren in 8,0 seconden naar de 100 km/u en weet een topsnelheid te behalen van 220 km/u. De bediening van de handgeschakelde zesbak gaat voldoende direct en precies en daardoor kan de Giulia lekker sportief worden bereden. Het motorgeluid is weliswaar niet typisch Alfa, maar de viercilinder klinkt lekker krachtiger en is toch voldoende gedempt. Een motor die direct na het starten al het nodige belooft en dat gelukkig ook waarmaakt. De vrees voor een hoog brandstofverbruik vanwege de cilinderinhoud, wordt gelukkig niet bewaarheid. Dat verbruik blijft rijdend op de snelweg met legale snelheden keurig binnen de perken. De Alfa haalt dan bijna 1 op 20 en kan daarmee door menig concurrent recht in de ogen worden aangekeken. Wie minder constante snelheden rijdt, meer provinciale wegen opzoekt en ritten door dorp en stad aflegt, die ziet het gemiddelde verbruik eerder richting de 1 op 16,5 gaan en die waarde kan wel door de grote cilinderinhoud worden verklaard.

Lease-versies

Alfa Romeo biedt de zogenaamde Business-uitvoering in combinatie met de basisversie en de Super-variant. Er worden dan met name een aantal elektronische voorzieningen toegevoegd. De 136 pk diesel is uitsluitend als Business verkrijgbaar, terwijl er bij de 150 pk geen meerprijs voor de extra uitrusting wordt berekend. Bekijk en vergelijk de verschillende leasetarieven voor de Giulia in onze leasevergelijker.

Prestaties/Rij-eigenschappen

De Alfa Romeo Giulia maakt de belofte op het gebied van vormgeving wellicht niet helemaal waar, maar als we het over interieur en techniek hebben, zal menig liefhebber en ook nieuwe rijders blij verrast zijn. Het laatste onderdeel waar Alfa Romeo van oudsher goed scoort is het onderstel. En juist op dat vlak blinkt de Giulia uit. Hard rechtuit rijden kunnen alle auto’s, maar zodra bochten zich aandienen bewijst de Italiaan zijn uitstekende afstemming. Die is niet té hard of sportief, maar uitermate dynamisch. De besturing luistert lekker direct. Bovendien kan de dynamiek nog verder worden opgeschroefd door met de DNA-knop te spelen. Die is wat dichter bij de bestuurder geplaatst dan bij andere modellen van het merk. Dit houdt natuurlijk een uitnodiging tot gebruiken in. In de D-stand voor Dynamic gooit de elektronica meteen extra kolen op het vuur. Zonder het gaspedaal verder in te trappen gaat de Giulia vanzelf iets harder. Ook de besturing wordt een tikkeltje actiever en dat levert een nog uitnodigender rijgedrag op.

De wegen van Fiat-chef Marchionne zijn wat ondoorgrondelijk de laatste jaren, maar deze belangrijke nieuwe auto voor het voortbestaan van Alfa Romeo lijkt op de meeste punten een goede zet. De Giulia vormt een prima alternatief voor een Jaguar XE en enkele Japanse en Duitse tegenstrevers. Al deze auto’s hebben hun eigen sterke eigenschappen, maar ook deze Italiaan weet van wanten.

Prijs/Uitrusting

Dat Alfa Romeo hogerop wil bewijst het merk met de prijsstelling van de Giulia. Het niveau van de generalisten wordt niet gehaald met een vanafprijs van 40.530 euro. Daarvoor schotelt men een 2.0-liter benzinemotor voor van 200 pk in het basis uitrustingsniveau met automaat. De auto is dan onder meer al voorzien van 16-inch lichtmetaal, infotainmentsysteem met DAB-radio, dual-zone airco, elektronisch sperdifferentieel, Lane Departure Warming en Forward Collision Warning. Het niveau Super is nog interessanter door de standaard 17 inch wielen en een bekleding met stof en leer naar keuze in drie kleuren. De prijs schuift dan op naar 42.030 euro. De instapdiesel van 136 pk begint bij 41.030 euro, terwijl de 150 pk start bij 41.530 euro. De topper is de 210 pk diesel voor 54.630 euro. Tja, en dan het absolute topmodel Quadrifoglio. Die leent een pittige 2,9 liter V6 van Maserati. Met een vermogen van 510 pk en standaard vierwielaandrijving is het een regelrechte sporter die maar voor weinigen is weggelegd gezien de prijs van 107.950 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.