Nieuwe Peugeot 3008 lekker stoutmoedig

Van klomp naar sneaker. En dat bevalt goed!

Peugeot gooit het roer om en verruilt de crossover en MPV voor de SUV. De nieuwe 3008 is daar het eerste product van. Zijn de Fransen geslaagd in deze transformatie? We zoeken ‘m op in het buurland van zijn geboortegrond; Italië.

Design

Van klomp naar sneaker. Botweg kun je de transformatie van de 3008 zo omschrijven. De nieuwe 3008 staat op grotere wielen en heeft een design waarvan de lijnen in de breedte worden benadrukt. Daardoor lijkt hij nog stoerder, terwijl nieuwe lakkleuren (al dan niet duo-tone!) en LED-lampen rondom de 3008 lekker flitsend maken. Ondertussen is de tweede generatie iets langer dan zijn voorganger (4.45 meter) en even breed; het resulteert in meer binnen- en bagageruimte. Conform het karakter van een SUV staat de 3008 nu verder van de grond dankzij 22 centimeter bodemvrijheid. Peugeot positioneert de 3008 als SUV in het C-segment en daarin valt hij tussen concurrenten zoals de Mazda CX-5, Renault Kadjar en Nissan Qashqai in.

Opvallend

Peugeot maakt furore met het digitale instrumentarium, dat op de Peugeot 3008 standaard is. Een opvallende keuze want andere merken rekenen er altijd meerprijs voor. Het staat in verbinding met het nieuwe infotainmentsysteem dat veel connectiviteit biedt en verbonden is aan TomTom Live Services. Net zo verrassend is dat de 3008 in China ook als 4008 wordt geleverd. Die auto heeft dan een verlengde wielbasis. De 4008 gaat aan onze neus voorbij maar we krijgen wel de 5008. Inderdaad, de MPV van weleer is ook omgedoopt tot SUV.

Voor een SUV is het opvallend dat de 3008 alleen met voorwielaandrijving leverbaar is. Ook al weten we dat de meeste klanten genoegen willen nemen met deze vorm van aandrijving, liefhebbers van de wintersport of inwoners van Alpenlanden zullen vierwielaandrijving waarderen. Zij moeten wachten tot 2019 wanneer de 3008 plug-in hybride op de markt komt. Een gemiste kans, want de 3008 Hybrid4 heeft op de nodige klanten kunnen rekenen en bovendien biedt de concurrentie wel uitvoeringen met vierwielaandrijving aan.  Voor nu beperkt Peugeot zich tot het optioneel monteren van M+S banden en geavanceerde Grip Control tractieregeling.

Goed nieuws is het feit dat de nieuwe ‘EMP2’-basis waarop de 3008 is gestoeld, het wagengewicht omlaag brengt. De nieuwe 3008 weegt ongeveer 100 kg minder dan zijn voorganger en gunstig voor het tarief wegenbelasting, het verbruik en de wegligging. De weegschaal blijft steken op minimaal 1325 kg (benzine) of 1375 kg (diesel).

Motoren

Peugeot heeft de eerste 3008 bij de tijd gehouden met de PureTech benzine en BlueHDi diesels. Ook de nieuwe 3008 is met deze motoren verkrijgbaar. In Nederland staat de 1.2 THP 130 aan de basis, gevolgd door een 1.6 liter THP 165 met standaard zestrapsautomaat. Dieselen kan met de 1.6 liter BlueHDi 120 die we kennen uit tienduizenden andere Peugeots, waaronder de 308. Met een 2.0 liter diesel hebben de Fransen kracht in de vorm van 150 pk en 180 pk, al is de sterkste variant altijd gekoppeld aan een automaat en voorbehouden aan de 3008 GT, die er ook nog iets sportiever uit ziet. Lees hier meer over de andere uitrustingsniveau's.

Prestaties/Rij-eigenschappen

Tijdens de persintroductie vond Peugeot het een goed idee om ons eerst met de sterkste motorisaties kennis te laten maken. Toch bleken juist de ‘instappers’ het meest te overtuigen in souplesse en karakter. Dat zit zo: de THP 165 benzinemotor werkt standaard met een automaat en die moet in de heuvels van Italië aan de bak. Daarbij zijn wisselingen van verzetten voelbaar. Het is niet dramatisch, maar de ‘EAT6’-automaat is niet de allerbeste in zijn klasse. Ook komen de 165 pk’s niet bijzonder pittig uit de verf. De 1.2 liter THP 130 laat zich juist van zijn beste kant zien en voelt betrekkelijk vinnig aan zonder een grote (driecilinder)keel op te zetten. We dachten dat deze motor zijn turbo hard nodig zou hebben en dus het gevoel moest geven van een kleine motor in een grote auto, maar zelfs in het land van de pasta’s komt hij goed uit de verf. De standaard handgeschakelde zesversnellingsbak pakt lekker beet, maar heeft bij het schakelen van twee naar drie iets meer aanmoediging nodig. De instapper van het dieselspectrum – de BlueHDi 120 – weet met zijn 300 Nm trekkracht de 3008 lekker soepel vooruit te sleuren. Je kunt ‘m wel horen, maar door zijn souplesse zijn hoge toeren niet nodig en zet hij goede prestaties neer. Een aanrader.

Hoe rijdt de 3008 dan? In vergelijking met zijn voorganger stuurt de 3008 directer en strakker, wat goed past bij het sportieve gevoel dat het kleine, dubbel afgevlakte stuur je onderweg geeft. Sportief? Je bent een Sports Utility Vehicle of niet! Verder is de 3008 wel wat steviger afgesteld, maar van de grote 19-inch wielen heeft hij weinig last op kleine oneffenheden. De 1.2 THP en BlueHDi 120 staan standaard op deze inchmaat maar met relatief smalle banden (205/55/19). Zo weet Peugeot goede looks te combineren met een gunstige rolweerstand en dus een scherp verbruik. Daarover gesproken: Peugeot is gestart met het communiceren van realistische praktijkverbruikcijfers. Het resultaat is dat de PureTech 130 nu 7.4 l/100 km laat noteren en de BlueHDi 120 een gemiddelde van 6.0l/100km haalt. Daar kun je beter mee/op rekenen dan de standaard NEDC-cijfers.

Prijs/uitrusting

Met prijzen vanaf 29.384 euro mengt de Peugeot 3008 zich niet tussen de Nissan Qashqai en Renault Kadjar, want die zijn in de basis goedkoper. Daar staat tegenover dat Peugeot hoger op de ladder staat in kwaliteitsbeleving en uitrusting. Standaard rolt elke 3008 de fabriekspoorten uit met verkeersbordherkenning, RVS-dakrails, een lederen stuur en een gekoeld opbergvak. In de duurdere uitvoeringen – die relatief vaak besteld worden – trakteert Peugeot al op het touchscreen, 17-/18-/19-inch velgen, parkeerhulp, climate control, mistlampen en rijstrookdetectie. Dieselen is een stuk duurder en kost minimaal 35.384 euro.

Op de optielijst zien we verder een heleboel sensoren waarmee Peugeot op het gebied van actieve veiligheid weer in de voorhoede zit. Opvallend is wel dat de adaptieve cruise control alleen met een automatische transmissie te bestellen is. Verder is de 3008 bij de tijd met LED-koplampen, stoelmassage (inclusief een stand die het ‘pompen’ van katten nabootst), matte houtlijsten en – een primeur voor het merk – Focal audio met tien luidsprekers.

Lease

In de lease heeft de Peugeot 3008 een redelijk unieke positie met 21% bijtelling op varianten met de BlueHDi 120. Volgend jaar vallen alle 3008-versies in de 22% bijtellingscategorie. Speciaal voor de zakelijke rijder stelde Peugeot de Blue Lease varianten samen. Lees hier verder over de Peugeot 3008 en vraag een leaseofferte aan.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Nieuwe Peugeot 3008 lekker stoutmoedig
Ik rijd vanaf 1972 peugeot, begonnen met de 403 vervolgens de 404 en dan overgegaan naar verschillende tussenautos zoals 104, 204, 304, 205, 206,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Peugeot 3008 lekker stoutmoedig
De auto werd gekocht naar aanleiding van een vergelijkingstest in Autoweek waarin de Peugeot er het beste uit kwam. verholpen tegelijk met modificatie van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5