Volvo V90 D4 Inscription: leider in comfort?

Een Estate zoals je die nog niet kent...

Na de komst van de Volvo S90 is nu de V90 aan zet. En dat blijft niet onopgemerkt, merken we tijdens onze testperiode. De opvolger van de V70 is op ramkoers om de Duitse concurrentie het vuur aan de schenen te zetten met veel veiligheidstechnologie, Zweeds design en een goede prijs. Gaat dat lukken?

Design

Over de Volvo V90 is al veel gezegd en geschreven; de grootste estate van het merk heeft een schuin aflopende achterruit. Samen met een indrukwekkend front – waarin de imposante chromen grille en LED-koplampen niet te missen zijn – staat de V90 veel dynamischer in de kijkers. Goed, voor de lease (gebruikskosten) zijn de 20 inch wielen misschien iets te veel van het goede, maar ze staan de estate uitstekend. De designtaal van de auto is overigens specifiek voor de 90-serie ontwikkeld; de volgende generatie 40- en 60 serie wijken bewust af zodat een V60 niet als een heet gewassen V90 kan ogen. En die aanpak juichen we toe.

Opvallend

De V90 wordt standaard geleverd met niveauregeling op de achteras, zodat hij voorbereid is op flinke belading. Wie de estate wat sportiever inschat moet tot begin 2017 wachten op de V90 R-Design met (stalen) sportonderstel. Avonturiers kunnen de V90 Cross Country vanaf november 2016 bestellen; die staat hoger op zijn poten en ziet er stoerder uit. Meer over de verschillende uitvoeringen is hier te lezen.

Op die V90 Cross Country debuteert ook een nieuw car-to-car communicatiesysteem. Wanneer je in een V90 Cross Country betrokken bent bij een aanrijding of bijvoorbeeld (kort) in een slip bent geraakt, dan verzendt de auto deze melding naar de cloud. Andere Volvo-rijders ontvangen deze melding als deze relevant is – bijvoorbeeld omdat ze in de buurt rijden. Deze communicatie verhoogt de veiligheid en draagt bij aan de ambitie van Volvo om in 2020 geen zwaargewonden of doden te laten noteren door toedoen van een Volvo.

Als enige in het segment rust Volvo de S/V90 standaard uit met de semi-autonome cruise control Drive Pilot. Daarmee rijdt de auto op verzoek tussen de lijntjes, in lichte bochten en bewaakt hij de afstand tot je voorganger. Het systeem is nu vooral bedoeld voor gebruik op N- en A-wegen en daar werkt het redelijk. Je voelt in het stuur – die je vanwege wettelijke regelingen regelmatig moet vasthouden – bijna continu kleine correcties om de auto binnen de rijstrook te houden. Een later gereden XC90 deed het met meer rust en vertrouwen.

Motoren

Voor de V90 past Volvo hetzelfde stramien motoren toe als in de S90; 2.0 liter viercilinders op benzine of diesel staan paraat als T5 (254 pk), T6 (320 pk), D3 (150 pk), D4 (190 pk) of D5 (235 pk). Begin 2017 komt daar ook nog een T8 plug-in hybride met 408 pk bij, mogelijk ook gevolgd door een T4 benzine-instapper met 190 pk. In deze leaseautotest rijden we met de gangbare aandrijflijn in het segment, de D4 Geartronic met 190 pk en acht versnellingen. 

Lease

Om de V90 tegen scherpe tarieven in de lease aan te bieden, maakt de importeur voor de T5 motor en alle Kinetic-uitvoeringen gebruik van netto prijzen. In combinatie met 22% bijtelling in 2017 – wie nu bestelt kan pas volgend jaar rijden – is de V90 zakelijk te rijden vanaf 350 euro netto bijtelling per maand. Ga naar LeaseAutoVandaag voor een leaseofferte op maat en stel de V90 naar jouw wensen samen.

Prestaties/Rij-eigenschappen

Die D4 diesel voelt in eerste instantie krachtiger dan hij is, omdat Volvo de gasrespons nogal scherp heeft ingesteld. Met name de eerste slag van het gaspedaal resulteert al in veel actie en een por in je rug. Bij concurrentie zoals de Mercedes-Benz E-Klasse verloopt dit meer linear. Hoe dan ook is de 190 pk diesel geknipt voor de V90, met altijd voldoende power en ruim voldoende rust in het interieur. De achttrapsautomaat weet raad met de 400 Newtonmeter trekkracht en werkt bijna altijd naadloos met de viercilinder samen. Een goed huwelijk.

Ten opzichte van de V70 stuurt de V90 stukken directer, waardoor de V90 in eerste instantie dynamischer lijkt aan te voelen. Toch kiest Volvo in de 90-modelserie met name voor reiscomfort. Zeker met de optionele luchtvering op de achteras overklast de nieuwe estate zijn voorganger V70 in grote mate. De 20 inch wielen staan prachtig (en zijn fraai voor fotografie) maar verstoren het rijcomfort wel op korte oneffenheden en putdeksels. Kies voor 18 inch of 19 inch velgen voor maximaal comfort.

Prijs/uitrusting

De V90 is verkrijgbaar vanaf 47.295 euro en dat is drie mille duurder dan de S90. In vergelijking met de genoemde concurrenten duikt Volvo iets onder de prijs van zijn tegenstrevers. Ook de optieprijzen zijn doorgaans vriendelijker. Niet in de laatste plaats rust Volvo de V90 standaard uit met bovengemiddeld veel veiligheidssystemen zoals voetgangers- en grote dieren detectie, inclusief de semi-autonome cruise control Drive Pilot. De Kinetic-uitvoering rijdt op 17 inch velgen en het is aan te raden om het Business Pack Connect te bestellen à 995 euro. In dat geval is ook Sensus navigatie met spraak- en stuurwielbediening en parkeersensoren achter inbegrepen.

De Momentum-uitvoering heeft ook al lederen bekleding. De door ons gereden V90 Inscription kost als D4 minimaal 61.980 euro en herken je onder meer aan geperforeerd lederen bekleding, stoelverwarming, uitgebreide (elektrisch bediende) stoelverstelling, LED-verlichting en extra chroomaccenten. Navigatie is opvallend genoeg altijd optioneel en is ook verwerkt in de Intro Line, beschikbaar vanaf 995 euro. Luchtvering met adaptieve demping staat voor 2000 euro op de optielijst.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.