Design
Renault heeft niet zomaar een stationwagonkoets van de Mégane hatchback getekend. We zien fraaie raamlijsten die elegant uitlopen naar de achterruit. De koplampen en achterlichten zijn wel heel herkenbaar en volgen dezelfde designrichting als de Talisman en Koleos. Om de designkunsten van Laurens van den Acker goed tot zijn recht te laten komen, verdient de Mégane Estate wel minimaal 17 inch wielen. Een sportieve shark-antenne staat in de accessoirelijst, maar zou eigenlijk elk exemplaar mogen sieren. De tijd van de antennespriet is toch voorbij?
Opvallend
Naast dat de Estate-versie, zoals je hier kunt lezen, over meer ruimte en flexibiliteit beschikt, is er met deze carrosserievariant nog iets aan de hand. Uitgerekend de belangrijkste koets wordt als tweede aan het gamma toegevoegd. Navraag leert dat de Estate in sommige landen (zoals de onze) inderdaad het populairst is, maar de hatchback doet het weer goed op eigen terrein, Frankrijk.
Renault is ook heel open over de sound engineering van de Mégane. Zowel de reguliere versies als die van de Mégane GT krijgen een aangescherpt motorgeluid wanneer je in de sportstand van het Multi-Sense systeem rijdt. Met name in de reguliere versies klinkt dat niet geforceerd. Zeker bij de dCi 110 dieselmotor komt zo’n trucje wel van pas want deze motor doet erg stil zijn werk. Leuk voor als je in een sportieve bui bent.
Motoren
De Mégane Estate kan logischerwijs op dezelfde motoren rekenen als de Mégane hatchback. Hij komt er ook als GT met de 205 pk sterke 1.6 liter turbomotor. Hoewel de verwachte interesse in de sportieve uitvoering groter is dan voorheen, zet Renault vooral in op de TCe 130 en dCi 110 motoren, naast de TCe 100 en dCi 130. Alle dieselvarianten profiteren dit jaar van 21% bijtelling. Of de dCi 110 Hybrid Assist naar Nederland komt is nog niet bekend. De CO2-uitstoot van deze mild hybride dieselmotor ligt wel lager dan de reguliere diesel, maar de techniek heeft ook zijn prijs.
Prestaties/Rij-eigenschappen
Onze eerste kilometers rijden we in de Mégane Estate met de bekende dCi 110 dieselmotor. We hebben deze 1.5 liter variant al eerder leren kennen als een kranige motorisering die lekker soepel is en ook in grotere modellen zoals de Kadjar en Talisman tot zijn recht komt. Geen wonder dat de 110 pk/260 Nm’s probleemloos aan het werk gaan in de Mégane Estate. Daarbij valt op dat hij nog stiller is dan de dCi 130 die we erna rijden. Deze 1.6 liter diesel heeft wel duidelijk meer trekkracht rond 2000 toeren (320 Nm), maar voor soepel rijplezier in Nederland kom je met de dCi 110 niets tekort.
Met het kiezen voor de instapdiesel houd je 2800 euro op zak, al is de dCi 130 pas beschikbaar vanaf de BOSE-uitvoering terwijl de dCi 110 al ‘instapt’ met de Life-uitvoering. De dCi 110 diesel is net als de TCe130 ook te koppelen aan een EDC-automaat met dubbele koppeling. Die hebben we dit keer niet gemist, ondanks dat de zesbak in de dCi 110 wel erg licht en gevoelloos schakelt.
De Mégane GT die we als laatste reden heeft deze automaat standaard. Ondanks zijn sportieve inborst – aan de looks ligt het niet – ervaren we deze versie vooral als een vlotte Mégane met een stugger onderstel. Echt spannend wordt het pas met de Mégane RS, maar die laat nog even op zich wachten.
Na het rijden in de Talisman en Talisman Estate is het toch heel even wennen. Renault past voor de Mégane standaard geen vierwielbesturing toe. In feite heeft een auto in deze klasse dat ook niet nodig, dus die keuze is te begrijpen. Ondanks het flitsende design van de auto rijdt de Mégane daardoor een stuk ‘gewoner’, met niet noemenswaardig directe besturing of sportieve aspiraties. Daar is overigens weinig mis mee en voor wie echt sportief wil rijden is de Mégane GT met standaard vierwielbesturing de redder in nood. Het 4Control-systeem bewijst dan zijn toegevoegde waarde en dat maakt rijden met de Renault Mégane GT een stuk leuker. De Mégane voelt niet zo aan als een Golf, eerder als een Focus. Lees hier meer over de concurrentie.
Lease
Alle dieselvarianten van de Mégane profiteren tot het einde van dit jaar van 21% bijtelling, maar in 2017 vallen alle motorisaties in de 22%-categorie. Daarom verwacht Renault ook veel van de TCe 130 benzinemotor, die stukken goedkoper is dan de dCi 130. De mix komt uit op 40% diesel en 60% benzine. Speciale Business-uitvoeringen van de Fransoos zijn er vooralsnog niet, omdat het gros van de verkopen (72%) toch al zakelijk is. Je kunt de Mégane naar jouw smaak en voorkeur samenstellen op LeaseAutoVandaag.nl en een leaseofferte aanvragen. Ook voor private lease.
Prijs/uitrusting
Een volumemerk als Renault moet de Mégane competitief in de markt zetten om klanten te winnen. De keuze is immers reuze! De importeur weet daarom de prijzen scherp te houden met vanafprijzen van 20.290 euro (benzine) en 23.890 euro (diesel). De instap-uitvoering Life is al redelijk uitgerust met airco, bluetooth en cruise control maar voor twee mille meer komen daar de kenmerkende C-vormige dagrijverlichting, automatische airco, een regen- en lichtsensor, R-Line 2 radio/navigatie, mistlampen en designwielen bij. De moeite waard dus.
Vanaf de uitvoering Bose verwent Renault met audio van dat merk en dan komen ook de Multi-Sense rijstanden, sleutelkaart, 17 inch velgen, parkeersensoren, stof/kunstlederen bekleding en diverse rijassistentiesystemen om de hoek kijken. Stuurverwarming behoort tot de mogelijkheden maar is een optie en dat geldt ook voor LED-koplampen. Die laatste zijn pas standaard op de GT-Line of GT. De genoemde neerklapbare passagiersstoel is beschikbaar op de Zen en standaard op de Bose. Speciaal voor de Bose-uitvoering – daar verwacht Renault het meest van - hanteert het merk tot eind september 2016 een introductiepakket met parkeersensoren rondom, inparkeerautomaat, parkeercamera, dodehoekdetectie en het R-Link 2 systeem met 8 inch scherm voor slechts 195 euro. Een head-up display blijft optioneel. Lees hier meer over het infotainment.
Schrijf een review