Design
In het geval van de S-Cross was de facelift een flinke verbouwing. In de neus zit nu een groot chromen grille. We zijn het er op de redactie nog niet helemaal over eens of we het nu wel of geen verbetering vinden, maar het is zeker dat de S-Cross nu een stuk minder anoniem is. Aan de achterkant bleven de wijzigingen beperkt tot nieuwe LED-achterlichten en dat kan er prima mee door. De energetic-rode kleur, nieuw sinds de facelift, staat de auto goed. Het interieurdesign is niet noemenswaardig anders. Wat hier wel is aangepast, zijn enkele zachtere materialen voor onder andere het dashboard en de deuren. Lees hier meer over het interieur.
Opvallend
Naast de pictogrammen die in reliëf zijn geplaatst in de deurvakken, die je totaal overbodig uitleggen dat daar een bekerhouder zit, vallen enkele andere zaken op. Bijvoorbeeld dat alle knoppen onderdeel zijn van het dashboarddesign, behalve de knoppen linksonder achter het stuur. Die vormen samen op z’n Japans een kaarsrecht blok. Een contrast met het moderne infotainmentscherm.
Verder werkt de bediening van de boordcomputer via een stengeltje uiterst rechts van de tellers. Als je weet dat het daar zit werkt het prima, maar je verwacht het eerder verwerkt in één van de stengels achter het stuur.
Een blik onder de kap zal je normaal gesproken niet vaak werpen. Op de momenten dat je hem wel opent, valt op dat er rondom het motorblok nog erg veel lege ruimte over is. Een contrast met de volgebouwde motorruimte van de gemiddelde moderne auto. Handig bij zelf uitgevoerd klein onderhoud. Wat onder de kap verder opvalt zijn de vele nog zichtbare stroomkabeltjes. Het zal ongetwijfeld goed geïsoleerd zijn, maar het is toch opvallend.
De auto heeft een achteruitrijcamera en rondom parkeersensoren. Die eerste is handig (hoewel ik me er wel op betrap vooral gewoon m’n hoofd om te draaien), maar die laatste zijn iets te actief. Bij een krappe parkeerplaats beginnen ze al (hard!) waarschuwend te piepen als er nog niets aan de hand is, waardoor ze hun functie een beetje voorbijgaan. De sensoren werden helemaal hysterisch toen de voorbumper tegen wat grassprieten stond.
De schakelindicator linksonder de tellers wil opvallend graag dat je opschakelt. Als je voor de grap eens de schakeladviezen opvolgt, rij je geregeld op toerentallen die bijna op stationair niveau liggen en dat is niet prettig voor zowel jouzelf als de auto. Ons advies: gewoon lekker zelf bepalen wanneer je opschakelt, al dan niet op gehoor. Over stationaire toerentallen gesproken, daarop gaat er zo nu en dan een zware resonantie door de auto. Dit heeft waarschijnlijk een verband met de airco.
Motoren
Voorin de testauto ligt de 1.0 Boosterjet benzinemotor met 112 pk en een koppel van 170 Nm. Het maximum vermogen heb je pas bij 5.500 toeren, waar je in de praktijk niet bij in de buurt komt. Het maximum koppel heb je echter al vanaf 2.000 toeren. Volgens de opgave van Suzuki is het gemiddelde verbruik precies 1 op 20,0. Tijdens de test hebben we niet ons best gedaan om zuinig te rijden, maar we hebben ook zeker niet lopen scheuren. Wij kwamen daarmee op een gemiddeld verbruik van 1 op 16.
De enige andere motor in het aanbod loopt ook op benzine en is alleen leverbaar op de High Executive-uitvoering. Dat is de 1.4 Boosterjet met een vermogen van 140 pk. Die heeft een koppel van 220 Nm, dat dan ook al bij 1500 toeren beschikbaar is. Dit is ook de enige motor die met de vierwielaandrijving te combineren is. Een automaat is nu beschikbaar op de 1.4 en die wordt vanaf november ook beschikbaar op de 1.0. Diesels zijn er niet omdat deze in dit segment nauwelijks besteld worden. De concurrentie heeft die wel.
Prestaties/rij-eigenschappen
De 1.0 Boosterjet brengt de auto volgens Suzuki in 11 seconden op de 100 km/h. Dat is niet wereldschokkend, maar je kunt prima met het verkeer meekomen. Wel merk je dat het een vrij kleine motor is die een relatief grote auto vooruit moet trekken. Er is dan een kleine aarzeling bij gasgeven, maar het voelt nooit als een tekortkoming. De driecilinder laat geregeld van zich horen als je even gas moet geven om bijvoorbeeld in te voegen op de snelweg. Het is echter niet storend en over het algemeen houdt de motor zich goed op de achtergrond. Bij ‘gemiddeld’ optrekken hoor je hem nauwelijks. De bak schakelt soms een tikje hakerig, maar over het algemeen is er niets op aan te merken
Verder rijdt de S-Cross prima. Oneffenheden in het wegdek werkt hij vrij comfortabel weg. Bij 100 km/u op de snelweg hoor je voornamelijk bandgeruis. Dat is duidelijk hoorbaar, maar het stoort niet bij bijvoorbeeld een gesprek met passagiers. Het stuurgevoel is prima. Een goede balans tussen strak en niet te direct. Hij laat goed weten wat er onder de voorwielen gebeurt, zonder in je handen te bewegen bij matig of slecht wegdek. Kijkend naar de doelgroep zal de gemiddelde koper de auto niet door bochten jagen en dan is er op het bochtgedrag ook niets aan te merken. Neem je de bocht toch wel vlot dan zet hij bij slecht wegdek soms een stapje opzij, maar daar is het ook de auto niet voor. De voorwielen houden lang grip en de S-Cross helt nauwelijks over. Laat dat maar aan de Japanners over.
Prijs/uitrusting
De S-Cross zoals we hem getest hebben is de High Executive en die staat in de prijslijst voor 25.999 euro. Dan heb je standaard 17-inch gepolijste lichtmetalen velgen, navigatie, lederen interieur, panoramisch schuif-/kanteldak, parkeersensoren voor en achter, Radar Brake Support, Adaptive Cruise Control en Emergency Stop Signal. Dezelfde uitvoering met automaat kost 27.999 euro.
De prijzen van de S-Cross beginnen bij 20.999 euro voor de 1.0 Comfort Boosterjet. Opvallend: wil je vierwielaandrijving, dan zit je meteen op 30.499 euro. De vierwielaandrijving is er namelijk alleen in combinatie met de grootste motor en het hoogste uitrustingsniveau, de High Executive. De duurste uitvoering voor de S-Cross is dan ook de High Executive AllGrip met automaat, die voor 32.499 in de prijslijst staat.
Lease
Alle uitvoeringen van de vernieuwde Suzuki S-Cross hebben in 2016 nog 25% bijtelling. In 2017 wordt dat 22%, ook weer voor alle uitvoeringen. In de Suzuki’s eigen private lease kost de S-Cross 369 euro per maand op basis van 48 maanden en 10.000 km per jaar. Nissan en Opel staan momenteel sterker in de lease dan Suzuki, maar de S-Cross heeft wel de laagste leaseprijzen en dito bijtelling. Bereken hier alle leaseprijzen voor de S-Cross.
Schrijf een review