Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross

Op zoek naar de verschillen

Suzuki heeft de SX4 S-Cross van een facelift voorzien. De naam SX4 verdween en daar kwamen een chromen grille, een nieuw motorblok en wat kleine wijzigingen voor terug. Is dat alles, of is er meer veranderd? Tijdens een rijtest zoeken we het uit.

Design

In het geval van de S-Cross was de facelift een flinke verbouwing. In de neus zit nu een groot chromen grille. We zijn het er op de redactie nog niet helemaal over eens of we het nu wel of geen verbetering vinden, maar het is zeker dat de S-Cross nu een stuk minder anoniem is. Aan de achterkant bleven de wijzigingen beperkt tot nieuwe LED-achterlichten en dat kan er prima mee door. De energetic-rode kleur, nieuw sinds de facelift, staat de auto goed. Het interieurdesign is niet noemenswaardig anders. Wat hier wel is aangepast, zijn enkele zachtere materialen voor onder andere het dashboard en de deuren. Lees hier meer over het interieur.

Opvallend

Naast de pictogrammen die in reliëf zijn geplaatst in de deurvakken, die je totaal overbodig uitleggen dat daar een bekerhouder zit, vallen enkele andere zaken op. Bijvoorbeeld dat alle knoppen onderdeel zijn van het dashboarddesign, behalve de knoppen linksonder achter het stuur. Die vormen samen op z’n Japans een kaarsrecht blok. Een contrast met het moderne infotainmentscherm.

Verder werkt de bediening van de boordcomputer via een stengeltje uiterst rechts van de tellers. Als je weet dat het daar zit werkt het prima, maar je verwacht het eerder verwerkt in één van de stengels achter het stuur.

Een blik onder de kap zal je normaal gesproken niet vaak werpen. Op de momenten dat je hem wel opent, valt op dat er rondom het motorblok nog erg veel lege ruimte over is. Een contrast met de volgebouwde motorruimte van de gemiddelde moderne auto. Handig bij zelf uitgevoerd klein onderhoud. Wat onder de kap verder opvalt zijn de vele nog zichtbare stroomkabeltjes. Het zal ongetwijfeld goed geïsoleerd zijn, maar het is toch opvallend.

De auto heeft een achteruitrijcamera en rondom parkeersensoren. Die eerste is handig (hoewel ik me er wel op betrap vooral gewoon m’n hoofd om te draaien), maar die laatste zijn iets te actief. Bij een krappe parkeerplaats beginnen ze al (hard!) waarschuwend te piepen als er nog niets aan de hand is, waardoor ze hun functie een beetje voorbijgaan. De sensoren werden helemaal hysterisch toen de voorbumper tegen wat grassprieten stond.

De schakelindicator linksonder de tellers wil opvallend graag dat je opschakelt. Als je voor de grap eens de schakeladviezen opvolgt, rij je geregeld op toerentallen die bijna op stationair niveau liggen en dat is niet prettig voor zowel jouzelf als de auto. Ons advies: gewoon lekker zelf bepalen wanneer je opschakelt, al dan niet op gehoor. Over stationaire toerentallen gesproken, daarop gaat er zo nu en dan een zware resonantie door de auto. Dit heeft waarschijnlijk een verband met de airco.

Motoren

Voorin de testauto ligt de 1.0 Boosterjet benzinemotor met 112 pk en een koppel van 170 Nm. Het maximum vermogen heb je pas bij 5.500 toeren, waar je in de praktijk niet bij in de buurt komt. Het maximum koppel heb je echter al vanaf 2.000 toeren. Volgens de opgave van Suzuki is het gemiddelde verbruik precies 1 op 20,0. Tijdens de test hebben we niet ons best gedaan om zuinig te rijden, maar we hebben ook zeker niet lopen scheuren. Wij kwamen daarmee op een gemiddeld verbruik van 1 op 16.

De enige andere motor in het aanbod loopt ook op benzine en is alleen leverbaar op de High Executive-uitvoering. Dat is de 1.4 Boosterjet met een vermogen van 140 pk. Die heeft een koppel van 220 Nm, dat dan ook al bij 1500 toeren beschikbaar is. Dit is ook de enige motor die met de vierwielaandrijving te combineren is. Een automaat is nu beschikbaar op de 1.4 en die wordt vanaf november ook beschikbaar op de 1.0. Diesels zijn er niet omdat deze in dit segment nauwelijks besteld worden. De concurrentie heeft die wel.

Prestaties/rij-eigenschappen

De 1.0 Boosterjet brengt de auto volgens Suzuki in 11 seconden op de 100 km/h. Dat is niet wereldschokkend, maar je kunt prima met het verkeer meekomen. Wel merk je dat het een vrij kleine motor is die een relatief grote auto vooruit moet trekken. Er is dan een kleine aarzeling bij gasgeven, maar het voelt nooit als een tekortkoming. De driecilinder laat geregeld van zich horen als je even gas moet geven om bijvoorbeeld in te voegen op de snelweg. Het is echter niet storend en over het algemeen houdt de motor zich goed op de achtergrond. Bij ‘gemiddeld’ optrekken hoor je hem nauwelijks. De bak schakelt soms een tikje hakerig, maar over het algemeen is er niets op aan te merken

Verder rijdt de S-Cross prima. Oneffenheden in het wegdek werkt hij vrij comfortabel weg. Bij 100 km/u op de snelweg hoor je voornamelijk bandgeruis. Dat is duidelijk hoorbaar, maar het stoort niet bij bijvoorbeeld een gesprek met passagiers. Het stuurgevoel is prima. Een goede balans tussen strak en niet te direct. Hij laat goed weten wat er onder de voorwielen gebeurt, zonder in je handen te bewegen bij matig of slecht wegdek. Kijkend naar de doelgroep zal de gemiddelde koper de auto niet door bochten jagen en dan is er op het bochtgedrag ook niets aan te merken. Neem je de bocht toch wel vlot dan zet hij bij slecht wegdek soms een stapje opzij, maar daar is het ook de auto niet voor. De voorwielen houden lang grip en de S-Cross helt nauwelijks over. Laat dat maar aan de Japanners over.

Prijs/uitrusting

De S-Cross zoals we hem getest hebben is de High Executive en die staat in de prijslijst voor 25.999 euro. Dan heb je standaard 17-inch gepolijste lichtmetalen velgen, navigatie, lederen interieur, panoramisch schuif-/kanteldak, parkeersensoren voor en achter, Radar Brake Support, Adaptive Cruise Control en Emergency Stop Signal. Dezelfde uitvoering met automaat kost 27.999 euro.

De prijzen van de S-Cross beginnen bij 20.999 euro voor de 1.0 Comfort Boosterjet. Opvallend: wil je vierwielaandrijving, dan zit je meteen op 30.499 euro. De vierwielaandrijving is er namelijk alleen in combinatie met de grootste motor en het hoogste uitrustingsniveau, de High Executive. De duurste uitvoering voor de S-Cross is dan ook de High Executive AllGrip met automaat, die voor 32.499 in de prijslijst staat.

Lease

Alle uitvoeringen van de vernieuwde Suzuki S-Cross hebben in 2016 nog 25% bijtelling. In 2017 wordt dat 22%, ook weer voor alle uitvoeringen. In de Suzuki’s eigen private lease kost de S-Cross 369 euro per maand op basis van 48 maanden en 10.000 km per jaar. Nissan en Opel staan momenteel sterker in de lease dan Suzuki, maar de S-Cross heeft wel de laagste leaseprijzen en dito bijtelling. Bereken hier alle leaseprijzen voor de S-Cross.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Heb de auto net opgehaald vanochtend. Ik verwacht wel plezier te hebben van deze auto. Ik rij de laatste 40 jaar Nissan, dus.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Suzuki SX4 een paar maanden in bezit. Van Seat Arosa naar SX4 is een wereld van verschil. Een leuke volwassen kleine SUV met toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
deze sx4 bevalt mij heel goed.ben wel even aan het zoeken geweest hoe ik de afstelling tussen gaspedaal en koppeling kon veranderen. bij de koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
deze sx4 bevalt mij heel goed.ben wel even aan het zoeken geweest hoe ik de afstelling tussen gaspedaal en koppeling kon veranderen. bij de koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Deze sx 4 is mijn 16 de suzuki is een goede degelijke auto maar ja dat ben gewend ik rij al vanaf 1985.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Ik heb 9 en een half jaar met een liana Aut gereden en 153.000km daarbij afgelegd zonder problemen en ik bedoel zonder problemen zelfs de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Leuke auto voor het geld en compleet goed weggedrag ... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Ik heb ruim 13 jaar zonder enige mankement in een 18GTX baleno gereden (heb hem nog). Sedert 1 maand een nieuwe Arrow SX4... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Ik heb nu 7800 km gereden met onze nieuwe suzuki en hij word steeds zuiniger. Nu een verbruik van 1:19.2 op de lange rit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Na 41 jaar opel te hebben gereden hebben we sinds 16-4-2010 een suzuki sx4 comfort benzine uitvoering. We hebben nu 2000 km gereden en.. Lees volledige review.
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
al zeker acht keer aan gegeven over de z.b over het piepen en klapperen van de rem blokken dan word er vet tussen gedaan,ja dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Wij vinden het een geweldige wagen,ook in winterse omstandigheden. met winterbanden ligt deze auto goed op de weg,geen weg glijden van achterbanden en of uit stuur.wij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Mooie auto. zuinig, rijd goed,veel zit ruimte achterin. sterke motor 1.6... Lees volledige review.
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Niet veel commentaar, zijn ermee op wintersport geweest en beviel prima. Alleen hadden we een imperal met skibox op het dak en dat floot heel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
na zakelijk in 21 wagens en 2,5 miljoen km. gereden te hebben nu een SX4 Shogun.(prive). Na 35000 km , 15000km met caravan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
ik ben erg tevreden over de sx4 ik heb hem twee jaar 40.000 gereden prima auto waar voor zijn geld... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
mooie, stijlvolle auto om te zien, van de exclusieve tekentafel van fiat, cloon van de SEDICI. benzine gebruik van 6,5 l op 100 km.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Verder alles naar wens, alleen het voorste zij raamtje, een dode hoek, mij vaak overkomen dat ik niets zie maar er wel wat aan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Auto al 2 jaar oud 30.000 km.zetels al moeten herstellen, kraakte verschrikkelijk. Na 5 keer klagen over de schakelingen, eindelijk nieuw boite gestoken. Maakt totaal geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Prima auto nu 2 jaar in ons bezit (20000 km). Vorige auto was een Mitsubshi Spacestar, deze auto was wel meer een reisauto t.o.v. onze SX4.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Hallo Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met de 1,6 als caravantrekker, ik overweeg nl om er een aan te schaffen. In de waardering heb ik.. Lees volledige review.
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Mijn auto is van juni 2007 met amper 25000 km. Na veel klachten van de koppeling eindelijk een nieuwe boite gekregen, de auto voor de vierde.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
We hebben de SX4 nu ruim een half jaar. (12dkm) Vorige Suzuki was een Liana. Die was wel ruimer, maar deze is veel mooier... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Wij hebben de SX4 nu net 2 jaar, ben vaak terug geweest naar de dealer omdat hij vaak afslaat bij het inparkeren, volgens de garage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Om maar met de deur in huis te vallen. Ik vind de besturing tegen vallen. Alle voel je in het stuur. Reageert op elke on-effenheid.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Net als Arnold vaak last van te veel vocht in de auto. Laatst ook iemand gsproken die er last van had. Af en toe even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Vraag! Zijn er meer mensen die last hebben met de ontwaseming van zowel de linker- en rechter achterruit? Het uitvallen van de stuurbekrachtiging bij lage snelheid en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Schakelen met koude motor in eerste naar tweede zeer slecht, kleine koffer, in de garage slechte bediening, en veel te duur, factuur moeilijk te krijgen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
Na jaren trouw VW Golf rijden, de SX 4 4-grip aangeschaft. Valt absoluut niet tegen. Wel letten op het gaspendaal. 1 op 11/12 lijkt soms normaal, kennelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Meer dan nieuw gezicht voor Suzuki S-Cross
fijne auto, alleen de demping voor is aan de harde kant vooral in een zandweg met kuilen. vaak storend , zijn er meerdere die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5