Design
Voor wat het design betreft treedt Audi buiten zijn boekje. De Q2 lijkt met zijn brede grille voorop niet op andere Audi-modellen en de contrasterende ‘blades’ in de C-stijl zien we ook voor het eerst op een Q-model. Sowieso zet de Q2 zich met een fel kleurtje graag in de picture. Het design moet – meer nog dan bij de A1 – een jong publiek aanspreken, jonge gezinnen om precies te zijn. De Nederlandse importeur versterkt dat beeld door de instap-uitvoering niet aan te bieden, maar de Q2 alvast op smaak te brengen met de Sport of Design-uitvoering. Het interieur is juist weer een feest der herkenning als je al eens een Audi A3 hebt gereden, al maakt het merk één misser door geen stof op de deurpanelen te plaatsen. De Q2 biedt wel meer ruimte dan voorgenoemde broer.
Opvallend
De Q2 moet een jonger publiek aanspreken en daarom biedt Audi meer kleuren en individualiseringsmogelijkheden dan gemiddeld. Denk daarbij aan kleuren (geel!), wielen tot 19 inch, gekleurde sierstrips aan het dashboard en side blades aan de C-stijl. Die blades kennen we eigenlijk alleen van de R8; ze zijn in de Q2 in meerdere tinten (grijs/antraciet/carrosseriekleur) te bestellen. Ook al presenteerde Audi veel vrouwen in de video tijdens de persconferentie, de Q2 is ook aanzienlijk ‘mannelijk’ uit te voeren.
Voor de sfeerverlichting in het interieur heeft Audi zich in het zweet gewerkt. Deze zit onder meer ín de dashboardrand aan de passagierszijde verwerkt met een geblokt effect. Het had voor de designers nogal wat voeten in de aarde om dit egaal, duurzaam en veilig te presenteren maar het resultaat is vernieuwend; conform het credo ‘voorsprong door techniek’.
Net als vele Audi-modellen kan de Q2 voorzien worden van adaptieve cruise inclusief stuurhulp, maar ook van adaptieve demping. In tegenstelling tot de ‘magnetic ride’ op de duurdere modellen maakt Audi voor de Q2 gebruik van ventielen. Deze keuze maakt de Q2 vooral comfortabeler als dat gewenst is, of iets sportiever, in plaats van veel sportiever of iets comfortabeler. Wat ons betreft de juiste keuze en het verschil in comfort is goed merkbaar. Ook bekend van grotere Audi-modellen is het uitgebreide MMI-navigatiesysteem met standaard Audi connect. We gaan er hier verder op in.
Motoren
Zoals we van Audi gewend zijn is het motorenpalet behoorlijk uitgebreid. De Q2 is voorlopig – want er komt ook nog een snelle SQ2 – leverbaar met de 1.0 TFSI driecilinder (116 pk), de 1.4 TFSI 150 pk of de 2.0 TFSI 190 pk voor benzinerijders en de 1.6 TDI 115 pk of 2.0 TDI (150/190 pk) voor dieselaars. Alleen de 1.4 TFSI en 2.0 TDI kan met vierwielaandrijving worden gecombineerd, maar de S tronic automaat is eind dit jaar voor elke motorisering beschikbaar.
Prestaties/Rijeigenschappen
Om met de deur in huis te vallen; het ontbreken van quattro vierwielaandrijving op de meeste versies is geen gemis. Zelfs voorzien van de 1.0 TFSI met voorwielaandrijving beleef je rijplezier vanwege de kwieke motor die zijn afkomst goed weet te verloochenen. Er is veel grip, ook bij snelle bochten en dankzij de standaard progressieve stuurbekrachtiging weet Audi de Q2 aansprekend sportief te positioneren; hoe verder je instuurt, des te directer de voorwielen reageren. En dat is ook prettig bij het doen van de boodschappen, want je hoeft minder te ‘hoepelen’ bij het nemen van rotondes of inparkeren. Voorzien van adaptieve demping biedt de Q2 verrassend veel comfort.
Omdat de instapper 1.0 TFSI al veel plezier biedt, voegt de sterkere motorisering in Nederland niet veel toe. De verder door ons gereden 2.0 TDI 190 pk duwt uiteraard nog steviger in je rug, maar kost ook navenant meer. Wij verwachten dat de 1.0 TFSI in Nederland hoge ogen gaat gooien, al wordt het gezien de meerprijs van de 1.4 TFSI (+2000 euro) verleidelijk om te upgraden.
Lease
De Audi Q2 speelt in op de behoefte naar een crossover of SUV en Audi doet dat met een veelzijdig aanbod, waarbij alle motoren een laag verbruik noteren. De Q2 1.0 TFSI, 1.4 TFSI en 1.6 TDI zijn interessant voor de lease. Zakelijke rijders profiteren afhankelijk van de uitvoering ook van 21% bijtelling. Lees er hier meer over en stel jouw favoriete Q2 samen op LeaseAutoVandaag.nl
Prijs/uitrusting
Zoals gezegd wilt Audi veel techniek uit duurdere modellen voor de Q2 beschikbaar maken, juist omdat het beoogde publiek van de Q2 daar waarde aan hecht. Dat betekent niet dat deze uitrusting standaard is. Elke Q2 (vanaf 28.990 euro) beschikt wel over MMI Radio plus, multifunctioneel met leer bekleed stuur, telefoonvoorbereiding, een boordcomputer, airco, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en de genoemde progressieve besturing. Lichtmetalen velgen in de maat 17 inch zijn standaard op Sport of Design, het basismodel moet deze ontberen maar die gaat Audi in Nederland niet leveren.
De Sport uitvoering (28.990 euro) en Design (28.990 euro) uitvoeringen profileren zich vooral optisch op hun eigen wijze, maar meer luxe krijg je met de Pro Line (30.990 euro), Pro Line Plus (32.490 euro) en Pro Line S (34.290 euro) pakketten. Het Pro Line pakket is vrijwel onontbeerlijk gezien de samenstelling: navigatie, parkeerhulp, cruise control en een middenarmsteun wil iedereen wel! LED-koplampen en de Audi virtual cockpit zijn onderdeel van de Pro Line Plus uitrusting, de Pro Line S uitvoering doet er nog S line interieur/exterieur bij.
De Q2 1.0 TFSI is de ‘voordeligste’ van het stel met een vanafprijs van 28.990 euro. Wie interesse heeft in de 1.4 TFSI betaalt twee mille meer. Dieselen is een stuk duurder en kan vanaf 33.190 euro met de 1.6 TDI. Nog niet bekend is wat de 2.0 TDI’s gaan kosten, maar daar verwachten we niet veel interesse in. De prijzen zijn redelijk conform ten opzichte van de concurrentie zoals de Mercedes GLA, MINI Countryman en Volvo V40 Cross Country.
Schrijf een review