Design
Er valt niet omheen te draaien, de Duitsers gaan aan de leiding in het luxe segment met succesnummers als de A6, 5 Serie en E-Klasse. In tegenstelling tot de Duitsers geeft Volvo hun 90-lijn (S90, V90 en XC90) een eigen design ten opzichte van de nieuwe, nog te lanceren 60-lijn en 40-lijn. Dat worden dus geen heet gewassen afgeleiden. Voor de topmodellen kiest Volvo een elegante, licht dynamisch silhouet met voor het eerst zeer fors lichtmetaal tot 21 inch en kleine overhangen. De V90 krijgt als Estate een schuin aflopende achterklep, ook dat is een breuk met het verleden. Beide modellen zijn ook groter dan hun voorgangers en dat is goed nieuws voor de ruimte achterin. Lees er hier meer over.
Opvallend
Het Sensus infotainmentsysteem met 9 inch touchscreen werkt als een tablet en ondersteunt voor het eerst ook de ingebouwde Spotify-applicatie. Zo kun je muziek streamen naar de luidsprekers via de auto zelf, in plaats van via je smartphone. Bijzonder in de markt is ook de standaard geleverde Intellisafe Assist, een adaptieve cruise control die niet alleen rekening houdt met eventuele voorgangers, maar ook het verloop van het wegdek. Tot 130 km/u kun je met die Pilot Assist semi-autonoom rijden, al vraagt het systeem wel regelmatig om even de handen aan het stuur te nemen en werkt het niet foutloos zodra je de snelweg verlaat. Deze prijzige techniek is op elke S90 en V90 standaard, samen met veilige snufjes zoals City Safety met Pedestrian & Cyclist Detection, Large Animal Detection en Collision Warning met Full Auto Brake, ook in het donker, Intersection Braking, Run-off Road Protection en Run-off Road Mitigation, Lane Departure Warning en Verkeersbordenherkenning. Een hele mond vol!
Bescheiden is Volvo weer met de samenstelling van hun motoren, want dat zijn louter viercilinders met twee liter inhoud. Omdat deze op papier zuinig zijn houdt Volvo de tankinhoud beperkt tot 55 liter (FWD) en 60 liter (AWD).
Kinderen zijn in de S90 en V90 welkom op de achterbank, waar Volvo optioneel zittingverhogers als fabrieksoptie in petto heeft. Het welbekende derde bankje uit voorgaande Volvo Estates keert in de V90 niet terug. Dat heeft de nieuwe E-Klasse Estate - geduchte concurrentie - overigens wel.
Motoren
Volvo breekt tradities in het premium segment door alleen nog viercilindermotoren aan te bieden. De S90 en V90 hebben altijd een 2.0 liter onder de kap met vermogensvarianten zoals 150 pk (D3), 190 pk (D4), 235 pk (D5), 254 pk (T5) en 320 pk (T6), al dan niet geholpen door turbo’s en een supercharger. De T8 plug-in hybride komt in 2017 met elektrokracht, waarmee in totaal 407 pk klaar staat. Samen met de T6 en D5 hebben deze versies altijd vierwielaandrijving. Een achttrapsautomaat is op de meeste uitvoeringen standaard of optioneel, alleen de D3 is optioneel aan een zestrapsautomaat verbonden.
De S90 en V90 D5 beleven hun primeur met PowerPulse, een systeem dat samengeperste lucht de turbo’s sneller op stoom laat komen bij vertrek. Een doeltreffende en relatief voordelige manier om het turbogat in de gewichtige Zweden (1700 kg) te elimineren. De D4 diesel heeft naar verwachting de meeste interesse – 190 pk is de ‘maatstaf’ in dit segment - en moet deze techniek ontberen. In een latere test komt deze motorisatie uitgebreid aan bod.
Prestaties/Rij-eigenschappen
In onze eerste kennismaking met de S90 en V90 rijden we met de 235 pk sterke D5 Power Pulse, de topmotorisering uit het dieselpalet. In de grote Zweden weet de viercilinder zich keurig stil maar ook sterk te gedragen, met een flinke duw in je rug wanneer je alle 480 Newtonmeters aanspreekt. De D5 presteert mede dankzij de riante hoeveelheid koppel nog makkelijker en stiller(!) dan de T6, die met 320 pk en 400 Nm op papier wel sneller is; 0-100 km/u in 5.9 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Het schakelkarakter van de achttrapsautomaat is mooi op de koppelrijke motoren afgesteld. Missen we nu een zescilinder? Alleen onze oren.
Mede dankzij vierwielaandrijving is er tractie in overvloed. Niet dat je continu het uiterste van het onderstel zal vragen, want dat is vooral op comfort gericht. Zeker de optionele luchtvering met adaptieve demping maakt de S90 en V90 met een druk op de knop nog comfortabeler. Zelfs in de Comfort-stand wordt de auto niet zweverig of deinerig, in tegenstelling tot de nieuwe E-Klasse van Mercedes, waar de Comfort-stand te soft is op sommige wegen. Volvo geeft overigens zelf aan dat hun topmodellen niet sportief bedoeld zijn, al heeft de nieuwe R-Design uitvoering met sportonderstel (zonder luchtvering) een stuggere afstemming. Maar daar hebben we nog niet mee gereden.
Lease
Ondanks de innovatieve opzet van krachtige 2.0 liter motoren en efficiënte transmissies blijven de S90 en V90 dit jaar net buiten de boot van 21% bijtelling, in tegenstelling tot de Lexus GS 300h en Mercedes E 220d. Toch is het duo aantrekkelijk in de lease dankzij een complete uitrusting en scherpe prijsstelling. Met name de T5 en alle Kinetic-uitvoeringen, want die zijn netto geprijsd. Stel hier je S90 of V90 samen en bereken de bijtelling en leaseprijzen op maat.
Prijs/uitrusting
De nieuwe S90 is verkrijgbaar vanaf 42.995 euro en de V90 vanaf 45.995 euro, beiden voorzien van de D3 diesel. Met deze prijzen staan de topmodellen op scherp in het E-segment. De T5-uitvoering kost minimaal 49.995 euro en staat netto geprijsd in de boeken om een betaalbare benzine-motorisatie te bieden. Ondanks dat alle modellen in aanmerking komen voor 25% bijtelling (en 22% in 2017), staan de Zweden ook zakelijk sterk.
Schrijf een review