Renault Talisman Estate dCi 110 pakt je lekker in

Is dit de leasetopper van Renault in de middenklasse?

Renault maakt rentree in de middenklasse, maar niet met de Laguna. In plaats daarvan stelt de Talisman zich voor en die rijden we in de meest courante uitvoering: Talisman Estate dCi 110 Intens. Een waardige opvolger?

Design

Laurens van den Acker bewijst met zijn succesvolle designfilosofie dat Renault op de juiste koers is met design. Ook de Talisman maakt indruk en krijgt onderweg de nodige duimpjes omhoog omdat hij stijlvol opvalt. In de binnenspiegel herken je de Franse middenklasser aan zijn brede front met veel chroom en LED-verlichting, waarvan de dagrijverlichting C-vormig is. Opvallend is dat de Estate dezelfde achterlichten heeft als de sedan. 

Opvallend

Diverse chroomaccenten aan de carrosserie, de 19 inch wielen met reliëf, de felle LED-verlichting rondom, het kleurige head-up display, de automatische in- en uitparkeerhulp, adaptieve cruise control en meerkleurige sfeerverlichting van het interieur geven je continu de indruk een fraaie en moderne auto in handen te hebben, waar het je aan niets ontbreekt. Het R-Link 2 infotainmentsysteem met groot touchscreen draagt ook bij aan die beleving. Lees hier verder hoe dat systeem in de praktijk werkt.

Op details kunnen de Fransen hun vlaggenschip nog meer glans geven; door LED-mistlampen voor de bochtverlichting te monteren in plaats van hallogeen, de opgeplakte instaplijsten te verwisselen voor ingelegde exemplaren en echt leder toe te passen in plaats van imitatieleder bekleding. Het instrumentarium is ten dele digitaal, maar de meters die analoog zijn vallen groot uit en passen niet bij de rest. Dit had chiquer gekund, zoals in de Espace! De Initiale Paris uitvoering pakt op andere details weer chique uit om dit te ‘compenseren’, onder meer met grote lederen fauteuils en het comfort van gelaagde (isolerende) zijruiten. Alle modellen blijven een goedkoop knipperlicht geluid hebben. We zetten de (BOSE-)speakers wel iets harder.

Uniek voor de middenklasse is de vierwielbesturing van de Talisman. Renault combineert dit met vierwielbesturing en afhankelijk van de gekozen rijstand (Multi-Sense) stuurt de Estate direct tot zeer direct en veert hij zacht tot licht straf. Zelfs met de 19 inch velgen garandeert Renault comfort, dat in de Comfort-stand bijna Frans aan doet, op Nederlandse wegen. De Talisman heeft die grandeur wel degelijk in zich!

Motoren

Downsizen is bij Renault helemaal ingeburgerd. De Talisman komt voorrijden met de 1.5 liter dCi 110 diesel. Andere motorkeuzes zijn de dCi 130, dCi 160, TCe 150 en TCe 200 waar we eerder mee reden. Toch komt de instapper dCi 110 in het Nederlandse verkeer weinig te kort. En wil je niet terugschakelen naar 4 of 5 bij accelereren vanuit 100 km/u, neem dan de dCi 110 EDC (automaat), dan doet hij dat voor je. Ook die versie profiteert van 21% bijtelling. De instapper blijkt ook lekker zuinig; het beloofde verbruik van 4.0 l/100km haal je niet, maar wij noteren zonder moeite 4.5 l/100km. En dat is prettig gezien de compacte brandstoftank (47 liter).

Lease

In tegenstelling tot verschillende concurrenten heeft Renault geen speciale Business uitvoeringen van de Talisman, maar bieden ze voor iedereen scherp geprijsde en compleet uitgeruste modellen. De Talisman Estate komt dit jaar met de dCi 110 of dCi 110 EDC in aanmerking voor 21% bijtelling. In 2017 zal dat samen met alle andere motoriseringen 22% zijn. Lees verder over de Talisman in de lease en de netto bijtelling van jouw favoriete uitvoering bij LeaseAutoVandaag.

Prestaties/rijeigenschappen

Het smeuïge karakter van de dCi 110 is dermate sterk dat Renault de diesel in modellen van Clio tot Talisman en Kadjar kan toepassen. In de Talisman moet de dCi 110 alleen flink aan de bak wanneer je haast hebt, of wanneer op de snelweg de snelheid van 100 naar 130 moet of mag. Terugschakelen via de opmerkelijk licht te bedienen zesbak is dan het devies, al moet je geen wonderen verwachten van 110 pk en 250 Nm in een auto van krap 1500 kg. Gedurende dagelijkse kilometers heb je echter niet het gevoel iets tekort te komen. Bovendien is de dCi 110 wonderlijk stil in de Talisman en blijft hij ook op hogere snelwegen vrijwel onhoorbaar. Keurig!

De genoemde 4Control vierwielbesturing haalt zowel het comfortabele als het dynamische karakter als beste naar boven. Renault levert deze techniek alleen in Nederland standaard vanaf de Intens-uitvoeringen en wie wel eens tussen comfort of dynamiek wilt wisselen heeft er een fijne toevoeging aan; de Talisman reageert dan nog directer en haalt bochtsnelheden waar een hot hatch ook warm wordt. In tegenstelling tot in de Espace is de Comfort-stand ook erg prettig; de Talisman gaat niet deinen en blijft stabiel. De ideale rijstand voor snelwegkilometers.

Prijs/uitrusting

De Talisman Estate is er vanaf 31.790 euro als dCi 110 en dat is 1200 euro duurder dan de sedanversie. Standaard is hij al voorzien van cruise control, LED-achterlichten, automatische airco, in hoogte verstelbare stoelen, Bluetooth en allerhande multimedia-aansluitingen. In de door ons gereden Intens-uitvoering betaal je 36.290 euro en daarvoor krijg je ook de handsfree card, parkeersensoren achter, R-Link 2 navigatie, 18 inch velgen, stof/kunstlederen bekleding, LED-koplampen, stoelmassage(!), multimedia-aansluitingen achterin, vierwielbesturing en privacy glass. Gezien de uitrusting en beperkte optieprijzen kunnen daar weinig concurrenten tegenop. En dan heeft Renault tijdelijk ook nog introductievoordeel met nog meer goodies.

Het luxe niveau van de Initiale Paris – alleen leverbaar met de TCe 200, dCi 130 EDC of dCi 160 – is met pakketten op de Intens uitvoering te benaderen. Je mist dan alleen de elektrisch verstelbare comfortstoelen, de gelaagde zijruiten, stoelventilatie, stuurverwarming en donkerpaarse optiekleur Noir Amethyste. Die stoelen zijn overigens wel nog prettiger door de uitgebreidere verstelmogelijkheden.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.