Design
Ook al is de Mondeo Vignale louter in Europa verkrijgbaar, met zijn extra chroomaccenten aan de grille en dorpels en de gepolijste lichtmetalen wielen in 18 inch krijgt de middenklasser opeens Amerikaanse looks. Je moet het natuurlijk mooi vinden, maar zo is hij – verkrijgbaar in wit, grijs, zwart of bruin - wel direct herkenbaar als luxepaard en wie dat wenst kan dit Chroom Pack zonder meerprijs achterwege laten. Binnenin moet lederen bekleding op het dashboard en softleder voor een luxere sfeer zorgen. Dit lukt ten dele omdat het ontwerp van het dashboard en enkele andere afwerkingsmaterialen vrij gewoontjes is. Ook vinden we niet alle functies op de meest logische plek. Lees er hier meer over.
Opvallend
Onze Mondeo Vignale is uitgerust met adaptieve demping en daarmee rijd je desgewenst nog comfortabeler – bijna op het deinerige af – of juist strakker. Sportief wordt de Mondeo niet, daarvoor is de auto, voorzien van de 2.0 EcoBoost en een automaat te zwaar. De hybride- en dieseluitvoeringen van de Mondeo Vignale hebben verder nog Active Noise Control maar de 2.0 EcoBoost (203 pk, benzine) is al behoorlijk goed gefilterd, mede dankzij de gelaagde ruiten.
Houd er rekening mee dat de Vignale-versies van de Mondeo alleen als vierdeurs sedan of Wagon te bestellen zijn. De reguliere Mondeo is vrijwel alleen als vijfdeurs en Wagon beschikbaar. Voor de hybrideversie vervallen helaas enkele fijne optiemogelijkheden zoals adaptieve demping, stuurverwarming en stoelverwarming achter, 220V-aansluiting, adaptieve cruise control, Forward Alert, een panoramadak, 19 inch velgen en een elektrisch verstelbare stuurkolom.
Motoren
Voor de Mondeo Vignale zet Ford alleen het beste van het beste startklaar. Dat betekent dat het vlaggenschip alleen beschikbaar is met topmotoriseringen; de 2.0 EcoBoost 203 pk of 240 pk en de 2.0 TDCi met 180 pk of – exclusief voor de Vignale - 210 pk. In combinatie met de 180 pk diesel is vierwielaanrijving optioneel te bestellen. Wie specifiek op zoek is naar een auto met 21% bijtelling is aangewezen op de Mondeo Vignale hybride, maar die is alleen als sedan beschikbaar. Vrijwel alle varianten zijn standaard gekoppeld aan een automaat – conventioneel (benzine), Powershift (diesel) of CVT (hybride).
Lease
De Vignale-uitvoering is bij uitstek bedoeld voor de zakelijke- en leaserijder die op zoek is naar veel comfort en luxe. De hybride-uitvoering van de Mondeo Vignale is in theorie het meest aantrekkelijk omdat deze in aanmerking komt voor 21% bijtelling. Dit fiscale voordeelt geldt alleen bij aanschaf in 2016 want vanaf 2017 heeft elke auto met verbrandingsmotor in de 22% categorie en dan is een Mondeo Vignale 2.0 TDCi 180 pk net zo duur in de netto bijtelling. Bekijk alle uitvoeringen van de Mondeo met de leaseprijzen en bijtelling op maat bij LeaseAutoVandaag.
Prestaties/Rij-eigenschappen
De Mondeo Vignale weegt 1564 kg en heeft daardoor een flinke motorisering nodig om ook in vermogen weldadig aan te voelen. De 2.0 EcoBoost is goed op zijn taak berekend en maakt van de auto een vlotte en stille sedan met veel souplesse. Het is slechts de zestrapsautomaat die soms even moet nadenken of niet helemaal schokvrij schakelt. Ook het brandstofverbruik behoeft kritiek want het kost moeite om 1 op 12 te rijden; reken eerder op 1 op 11. Je staat dankzij de 62 liter tank hoe dan ook niet om de dag te tanken.
Te allen tijde voelt de Mondeo als een grote auto. Deze eigenschap past bij het karakter van de Vignale als vlaggenschip. Met behulp van de adaptieve demping – dat echt van toegevoegde waarde is - kun je het onderstel veel comfortabeler maken dan een gewone Mondeo, of zelfs iets strakker, in de Sportmodus. Houd er wel rekening mee dat de Comfort-stand licht deinerig is; ideaal voor de snelweg, maar niet in bochten.
Prijs/uitrusting
Een reguliere Mondeo Titanium met 180 pk sterke 2.0 TDCi kost zo’n 38 mille. Ford vraagt voor de Vignale-uitvoering met dezelfde aandrijflijn ruim 45 mille. Je betaalt dan zeven mille voor de look-and-feel van het interieur-, exterieur en (specifieke) luxe als softlederen bekleding, stoelverwarming, rijstrookdetectie, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (10-voudig), parkeersensoren rondom, geluidswerend glas en adaptieve LED-koplampen. Bovendien trakteert Ford elke Vignale-rijder op gratis wasbeurten, gratis haal- en breng service bij onderhoud, aflevering van de auto op locatie en een eigen lounge in de Ford Store. Verschil moet er zijn!
De door ons gereden Mondeo Vignale 2.0 EcoBoost Powershift staat voor 48.475 euro in de prijslijst. Gezien de verwennerij aan boord maakt is die prijs wat ons betreft gerechtvaardigd, al moet je alsnog bijbetalen voor fijne opties zoals de genoemde adaptieve demping, adaptieve cruise, een panoramisch schuifdak, navigatie, stoelventilatie en 19 inch velgen. Toch zijn de optieprijzen acceptabel en moet je het bont maken om meer dan 55 mille te betalen. Maar dan komt er wel concurrentie om de hoek kijken. Lees er hier meer over.
Schrijf een review