De vrolijke, ronde vormen van de eerste generatie Tiguan zijn ingeruild voor meer krachtige en scherpere lijnen. Een wereld van verschil, mede veroorzaakt door de afwijkende proporties. De nieuweling is namelijk langer, breder en tegelijk ook een stukje lager dan zijn voorganger. Daarnaast is de wielbasis ook gegroeid, Dat komt niet alleen de binnenruimte ten goede, maar ook de rijeigenschappen gaan er op vooruit.
Viercilinders
De nieuwe Tiguan is weer leverbaar met een keur aan motoren. Geen driecilinder zoals in neef Seat Ateca, maar een 1.4 TSI in twee smaken (125 of 150 pk), een 2.0 TSI met 180 pk of een 2.0 TDI diesel met 110 of 150 pk. Helaas schitterden de instapmotoren door afwezigheid. We zijn daarom op pad gegaan met de 2.0 TDI dieselmotor met 150 pk, gekoppeld aan een handbak. De dieselmotor heeft een aardig koppel van 340 Nm en weet wel raad met de nieuwe Tiguan die nu voor het eerst wordt gebouwd op het MQB platform, een modulair platform dat de SUV tot 50 kilogram lichter maakt. Schakelen gaat in ons geval via een handgeschakelde zesbak, die de aandrijfkrachten naar de voorwielen stuurt. De bak biedt niet heel veel gevoel. Komt nog eens bij dat de verzetten dicht bij elkaar liggen, en dat maakt dat we meer dan eens een foute versnelling inlegden, vooral bij terugschakelen. Dat zal je met de optionele DSG-transmissie uiteraard niet gebeuren.
Aerodynamica
Bespeurden we in de vorige generatie nog een lichte dieselbrom, in de nieuwe Tiguan hoor je de diesel nauwelijks aan het werk. Ook afrolgeluiden en windgeraas dringen niet meer door tot het interieur. Navraag leert dat door het nieuwe design de aerodynamica en cw-waarde drastisch is verbeterd. En dat is uitermate prettig, zeker als je hebt gekozen voor het optionele Dynaudio geluidssysteem; deze geluidsinstallatie klinkt behoorlijk indrukwekkend.
Ook tevreden zijn we over de rijeigenschappen. De grotere wielbasis en het lager zwaartepunt maken dat de carrosserie mooi stabiel blijft, ook als het tempo omhoog gaat. Overhellen blijft tot een minimum beperkt, zeker als de sportmodus is ingeschakeld. Maar ook in normale modus is de grotere bodemvrijheid niet in zijn nadeel. Sterker nog, bij korte opeenvolgende oneffenheden prefereren we de normale modus boven de sportstand, die de Tiguan dan enigszins nerveus maakt.
Offroad
Volkswagen heeft zelfs aandacht besteed aan de offroad kwaliteiten. In combinatie met 4Motion vierwielaandrijving kom je best ver op onverhard. Via de draaiknop op de middentunnel kun je de ondergrond instellen en regelt de elektronica een veilige doorgang. Tot op zekere hoogte dan. Het offroad-pakket met speciale offroad-bumpers in carrosseriekleur, zwarte dorpels en wielkastranden en een aangepaste voorbumper, die is voorbereid op een grotere hellingshoek, mag dan natuurlijk niet ontbreken. Voor de prijs van 152 euro – 312 euro (afhankelijk van de uitvoering) hoef je het niet te laten. In combinatie met 4Motion mag je overigens ook een zwaardere aanhanger, paardentrailer of caravan aanhaken met een gewicht tot 2.500 kilogram.
Digitaal instrumentarium
Waren we in de vorige generatie Tiguan niet heel erg te spreken over het interieur en met name de kwaliteit ervan, in de nieuwste telg heeft Volkswagen het beter voor mekaar. Al blijven de onderzijde van het dashboard en de portiervakken nog altijd uitgevoerd in harde plastics. Achterin is voortaan meer ruimte voor de ledematen, waarbij de achterbank ook nog in lengterichting is te verschuiven. Ook de bagageruimte behoort tot de grootste in zijn segment. Aan te bevelen is het Active Info Display dat de analoge klokken in het instrumentarium vervangt voor een groot digitaal scherm waarin ook de navigatiekaart wordt afgebeeld, een gimmick die we voor het eerst zagen in de Audi TT. Verder zijn alle boordfuncties intuïtief te bedienen via het grote aanraakscherm in het dashboard.
Werd de vorige generatie Tiguan bij de facelift al voorzien van de nodige extra technologische snufjes, zoals een verkeersbordenlezer, rijstrookdetectie en een grootlichtassistent, bij de nieuwe generatie doet Volkswagen er nog een stevige schep bovenop. Wat te denken van een adaptieve cruise control, een achterklep die met een voetbeweging is te openen, een automatische remassistent, Pre Crash en uitgebreide connectiviteits- en online services, zoals een app op je smartphone om belangrijk data uit te lezen.
De nieuwe Tiguan is de eerste telg van een compleet nieuwe SUV generatie bij Volkswagen. Een segment waarin we van Volkswagen de komende twee jaar nog diverse nieuwe modellen mogen verwachten, zo verklapt een enthousiaste woordvoerder van de fabriek. De prijzen van de nieuwe Tiguan beginnen bij 28.790 euro voor de 1.4 TSI met 125 pk. Als introductieaanbod komt Volkswagen met de Connected Series, leverbaar vanaf 31.590 euro. Vanaf medio mei staat de Tiguan bij de dealer en je kunt hem hier samenstellen op LeaseAutoVandaag.nl
Schrijf een review