Nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse loopt weer voorop

Kent luxe en veiligheid geen overdaad?

Bij Mercedes-Benz is de S-Klasse het boegbeeld van moderne luxe en klasse. Toch moet het vlaggenschip regelmatig stuivertje wisselen met de E-Klasse als het om techniek en veiligheid gaat. De nieuwe E-Klasse presenteert zich met een handvol innovaties die het rijden veiliger en nog comfortabeler maken. Wint hij daar de strijd mee?

De nieuwe E-Klasse is nu op bijna alle vlakken de vaandeldrager van vernieuwing. Slechts in design volgt hij de elegante lijn van de andere modellen zoals de kleinere C- en grotere S-Klasse, waardoor je soms even goed moet kijken met welk model je te maken hebt. Helemaal als ‘de Ster’ niet op maar in de neus zit, zoals bij de Avantgarde en AMG Line uitvoering. Dat gezegd hebbende overstijgt de E-Klasse verder zijn soortgenoten.

Nog betere luchtvering

Op gebied van comfort, waar de E-Klasse al heer en meester was, introduceert Mercedes een nieuw type luchtvering met meerdere kamers, waarmee de E-Klasse nog steeds over het asfalt kan zweven, maar met meer beheersing en verfijning drempels neemt. In combinatie met de verschillende rijmodi staat de Air Body Control desgewenst straffer voor de bochtige trajecten. De keuze is aan jou. Het optionele sportonderstel is uitgerust met adaptieve demping (Dynamic Body Control) en trakteert op een fijne mix van comfort en stevigheid; ideaal voor degene die nog niet eerder een E-Klasse heeft gereden. Ook dit type onderstel is een aanrader. De indruk van de standaardafstemming houd je nog tegoed.

Openbaring of overload?

Het interieur en de bediening ervan is voor iedereen een openbaring. Waar de E-Klasse vroeger nog meer op de wat conservatieve Mercedes-Benz rijder werd ingericht, is het nu innovatie, sfeer en uiterlijk vertoon dat de klok slaat. Dat begint al met de sfeerverlichting door de hele auto, die in 64 instelbare kleuren de toon zet. Of wat te denken van tweekleurig lederen bekleding, het 3D Burmester audiosysteem, waarvan zilverkleurige speakers niet alleen bovenin het deurpaneel te vinden zijn, maar ook nog in de behuizing van de buitenspiegels. En die laatste draaien geruisloos ‘open’ zodra het audiosysteem wordt ingeschakeld.

De bediening van het Comand infotainmentsysteem verloopt voortaan niet alleen via een draaiknop, maar ook via het touchpad zoals die inmiddels ook in andere grotere modellen beschikbaar is. Een primeur zijn de Touch Control Pads aan het stuur die de ‘ouderwetse’ draaiwieltjes vervangen. En dan is er ook nog spraakbediening mogelijk. Onder het mom Das Beste oder Nichts laten de Duitsers je de keuze wat je het prettigst vindt. Voor ons heeft momenteel spraakbediening en het gebruik van het fysieke draaiwiel de voorkeur.

Via de genoemde bedieningsvormen beschik je over een weldaad aan informatie. Het dashboard bevat twee 12.3 inch schermen voor het instrumentarium en de infotainment en die zijn met verschillende thema’s in te stellen; klassiek, sportief of behoorlijk futuristisch, zoals een Tesla. Ook is er nog een head-up display voor informatie over snelheid en navigatie. Je doet er goed aan deze schermen goed naar eigen smaak in te stellen om een overdaad aan informatie te voorkomen, want voor je het weet heb je op drie locaties navigatie-instructies voor je neus én stembegeleiding. Dat leidt teveel af. Duidelijk is dat Mercedes graag alle mogelijke wegen naar Rome wilt bewandelen om de E-Klasse als pioneer te kunnen presenteren.

Autonoom rijden?

Gelukkig neemt de E-Klasse ook werk uit handen met semi-autonoom rijdende functies. Met de optionele Drive Pilot kan de E-Klasse nog meer dan alleen op de adaptieve cruise control rijden. Verschillende camera’s en sensoren houden de weg (en wie er op rijden) in de gaten, zodat de E-Klasse niet alleen afstand houdt, maar ook de snelheidslimieten in acht neemt en binnen de lijntjes rijdt. In sommige gevallen ook als die lijntjes er niet zijn, en in lichte bochten. Met twee tikjes tegen de hendel van de cruise control verschijnt een groen stuurwiel-icoon voor onze neus en weten we dat de E-Klasse de controle overneemt. Met name op de snelweg is de Drive Pilot – die werkt tot 130 km/u – een fijne innovatie die het rijden van een lange rit nog meer ontspannen maakt. Mocht je besluiten om in te willen halen, dan kan de Drive Pilot ook die actie uitvoeren. Bij het bedienen van het knipperlicht controleert de auto zijn omgeving en wisselt hij – als dat veilig is – van rijstrook. Kind kan de was doen.

'Mitsen en maren'

Zijn er dan geen mitsen en maren? Jawel. Je moet elke dertig seconden je handen aan het stuur hebben – doe je dit niet, dan remt de auto vanzelf langzaam af, begeleid door ingeschakelde alarmverlichting. Ook belangrijk: voor scherpe bochten is de Drive Pilot niet geschikt. Waar ligt de grens? Daar kom je achter door het uit te proberen, maar of dat veilig is. Ons advies: gebruik het op A- en N-wegen. En mocht je om wat voor reden dan ook betrokken zijn bij een aanrijding, dan bewaken (gordel)airbags, Pre-Safe sound en Pre-Safe Impuls Side als extra over je veiligheid.

Verse motoren

De nieuwe vormen van ontspanning en comfort gaan bij de E-Klasse hand in hand met een nieuwe reeks motoren. De E 200d en E 220d maken gebruik van een nieuw ontwikkelde 2.0 liter dieselmotor die natuurlijk schoner en zuiniger is dan zijn voorganger. Wij reden met de 220d (194 pk/400 Nm) en die blijkt ook stiller dan zijn 2.1 liter grote voorganger. Bij het optrekken treedt hij veel minder naar de voorgrond en dat maakt kiezen voor de zijdezacht lopende E 350d zescilinder minder noodzakelijk. Al past die koppelrijke krachtpatser (620 Nm) uitstekend bij de nieuwe E-Klasse. De prestaties liggen ongeacht de motorisering op een hoger niveau vanwege de nieuwe 9G-Tronic automaat, die niet alleen meerdere stapjes maakt maar ook veel sneller schakelt. Het luie op- en terugschakelen is verleden tijd, zonder in te boeten op schakelfinesse. En zo kan het dus dat de 220d al in 7.3 seconden naar 100 km/u sprint, zonder morren 240 km/u haalt en dit jaar toch 21% bijtelling scoort voor de zakelijke rijders.

E350e plug-in hybride

Later dit jaar voegt ook de E350e zich toe aan het palet. Het is de plug-in hybride variant die dit jaar nog met 15% bijtelling de zakelijke rijder mag verwennen. Ook hier vindt vernieuwing plaats want de E-Klasse maakt gebruik van een sterkere elektromotor dan de C350e, in combinatie met de negentrapsautomaat. Een korte rit met deze E-Klasse plug-in hybride (286 pk) leert dat de Duitsers de kneepjes van het vak onder de knie hebben; de techniek stimuleert je om elektrisch te rijden maar springt ook naadloos op scherp voor een sprintje. De bagageruimte is verder nauwelijks kleiner dan de benzine- en dieselmodellen en daarnaast met er eventueel een aanhanger van 2000 kg aan de haak. Ook al wordt het belastingklimaat voor plug-in hybrides de komende jaren in Nederland veel minder gunstig, de E350e zelf rijdt voortreffelijk.

Video: de belangrijkste veiligheidssystemen getest!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse loopt weer voorop
Geachte heren;
Graag verneem ik prijzen en de uitvoering van de
Aklasse. Hoogachtend; H.H.Fronczek.

hhfronczek@onsbrabantnet.nl
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Mooie wagen

Minpunten

Onbekend