Jaguar XF 25t staat sportief zijn mannetje

Instappen met een Jaguar doe je zo!

Jaguar is back in de league van de zakelijke klasse met de nieuwe XF. De sportieve sedan bestijgt het strijdveld in topvorm met vers DNA, een nieuw hart, minder gewicht en een lager verbruik. Gaan de Britten met succes in de aanval? We grijpen de XF 25t bij zijn nekvel.

Over het succes van de eerste generatie XF heeft Jaguar niet veel te klagen. Het model ontpopte zich tot een sportief rijdende sedan met gedistingeerde road presence, een model dat Jaguar wist te verjongen zonder het oude Jaguar te vergeten. Jaguar kreeg bij de facelift de smaak te pakken en introduceerde zelfs een Sportbrake, speciaal voor de Europese markt. Ondanks dat de focus op brandstofverbruik in de carrière van de XF flink in een stroomversnelling raakte – en de auto daardoor in Nederland op de zakelijke markt moest inleveren – heeft de XF zijn plekje in de markt weten te veroveren. Met de nieuwe XF kan zijn marktaandeel zeker verder groeien. Niet als Sportbrake, want wie extra ruimte zoekt moet de F-Pace bestellen…

Veilig design

Op gebied van design speelt Jaguar op veilig; de XF toont zich zakelijk correct en staat niet direct als zichzelf in de picture. Op afstand kun je de XF zomaar verwarren met een XE of andersom, het snelste herkenningspunt is derde ruitje in de C-stijl. Zijn directe concurrent – de nieuwe Mercedes E-Klasse – ook last van die inwisselbaarheid en we mogen best zeggen dat dit een gemiste kans is.

Revanche 

Binnenin neemt de XF revanche; we zien een modern interieur met herkenbare stijlelementen van de vorige XF zoals de ventilatieroosters die zich open draaien na de start en de draaiknop van de automaat. Onze demo ademt na een blik op de geventileerde lederen stoelen ook een vleugje klassiek-Britse klasse. Houten sierlijsten die doorlopen van deurpaneel tot bovenin het dashboard horen daar ook bij. Achterin is er tot 2.7 centimeter meer beenruimte en blijft er weinig te wensen over. De sfeer van luxe smelt mooi samen met dynamische input van de Britten in de vorm van de donkere dakhemel en aluminium panelen. Wat ons betreft staat hier een dynamische sportsedan met Britse klasse.

Rijplezier

Een sportief getinte sedan in de markt zetten slaagt niet zonder bijpassende motoren en dito wegligging. De nieuwe XF schudt met dank aan aluminium in het DNA zijn zwaarlijvigheid af (het gewicht daalde met 100 tot 200 kg) en daardoor is zijn wegligging nog dynamischer en scherper dan zijn voorganger, die niet eens door de mand viel. De carrosserie reageert snel op stuurbewegingen en je merkt onderweg aan alles dat de XF gemaakt is om de bestuurder rijplezier te bieden. Dit is een belangrijk onderscheid met de nieuwe Mercedes E-Klasse, die weliswaar een stuk dynamischer is geworden maar nooit zo scherp stuurt als de XF. En dan heeft onze uitvoering nog niet eens de optionele adaptieve demping of intelligente vierwielaandrijving. Verschil in karakter moet er zijn! In feite kruipt de nieuwe Jaguar veel meer naar BMW toe, maar levert meer comfort op de momenten dat je dat wenst. De Britten weten ook wat relaxen is.

(Geen) Ingenium

Onder de motorkap staat de nieuwe XF sterk met motoren uit de Ingenium-motorgeneratie. Althans, als je de XF met 2.0 liter dieselmotor rijdt zoals de collega’s van LeaseAutoVandaag deden. In deze test rijden we met de 2.0 liter turbobenzinemotor die zijn roots bij Ford heeft liggen. De motor maakte zijn opwachting in de Jaguar XJ maar had daar nog geen stop/start-techniek. In de nieuwe XF is die brandstofbesparende techniek wel aanwezig maar zelfs daarmee is de viercilinder nog steeds niet opvallend zuinig op papier. Gelukkig weten we inmiddels dat theoretische verbruikscijfers toch niets zeggen over de praktijk.

Serieus vlot

Gedurende de testperiode noteren we een verbruik tussen 1 op 10 en 1 op 12, waardes waarmee we gezien het prestatiepotentieel goed mee kunnen leven. De XF 25t mag dan als ‘instapper’ in het leveringsprogramma zijn opgenomen, ook deze motorisatie biedt de scherpte en vinnigheid aan die de XF door zijn aderen heeft stromen. De assertieve achttrapsautomaat van ZF weet de aandrijfkrachten in kleine stapjes over te brengen, waardoor de XF 25t met een aanstekelijke sound serieus vlot op snelheid komt; vanuit stilstand naar 100 accelereren duurt slechts zeven tellen. Heel soms

Prijs

Instappen in een XF is dus altijd meer dan vlot, voor minder dan 240 pk doet Jaguar het niet. De concurrentie wel. Die hoge prestatiestandaard heeft gevolgen voor zijn prijs. De nieuwe XF mag dan wel leverbaar zijn vanaf 47.750 euro, deze concurrerende vanafprijs komt voor rekening van de dieselversie met 163 pk. Een XF 25t begint bij 64.750 euro en dat is fors meer dan een BMW 528iA of vergelijkbare A6 2.0 TFSI. Zijn tegenstrevers hebben een lagere CO2-uitstoot en dat scheelt in de BPM, een belangrijk onderdeel van de verkoopprijs.

Toch is die hogere BPM geen halszaak. Feit is dat klanten in deze klasse niet op een euro meer of minder letten en veel meer kiezen op basis van imago, status en de leaseprijs. Dan maakt het ook niet uit dat onze 91.000 euro kostende demo nog niet eens over het meest luxueuze InControl Touch Pro navigatiesysteem, het TFT-instrumentarium en adaptieve cruise control beschikte. Ook zonder deze zaken is de XF met zijn sportieve karakter een begeerlijke nieuwkomer. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Jaguar XF 25t staat sportief zijn mannetje
Wat een wagen! Qua prestaties en wegligging doet mijn XF diesel het niet beter dan mijn Saab Aero,maar de rust die hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Jaguar XF 25t staat sportief zijn mannetje
perfekte vormgeving,zeer sportief,prima 4 persoons sportsedan,.. Lees volledige review.
Jaguar XF 25t staat sportief zijn mannetje
na ruim 4,5 jaar deze xj ingeruild voor xj souvereign 4,2. Met de xj blijf je opvallen en krijg je na ruim 4 jaar nog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5