De Mercedes G-Klasse, Land Rover Defender en Jeep Wrangler zijn auto's die voor hun merk staan. Het zijn onverzettelijke boegbeelden waarbij hun aantrekkingskracht sterker is dan functie of prijs. Ga maar na, met een vanafprijs van circa een ton (je leest het helaas goed) voor een exemplaar op geel kenteken (grijs kenteken: 56 mille) is hij voor de gewone consumentl duurder dan een Jeep Grand Cherokee. De G-Klasse is nog veel meer aan de prijs terwijl de Defender sinds kort niet meer leverbaar is. Een uitstervend ras!
Comfort?!
Is dat een gemis? Als je van die specifieke auto houdt wel. Toch weten we nu dat de Wrangler anno 2016 meer comfort en veiligheid biedt dan zijn stokoude concurrent uit Engeland. De zitpositie is ook lekker rechtop maar minder krap, je kunt je armen goed laten leunen, het dashboard is overzichtelijk ingedeeld, met de navigatie bovenop binnen handbereik. En in dagelijks gebruik is dat wel heel fijn, want hoe onverzettelijk de Wrangler er uit ziet, je rijdt er niet elke dag mee in het terrein. Om vierwielaandrijving in te schakelen moet je zelfs 'old skool' tweede pook bedienen.
De Wrangler knalt er met zijn gele kleur vrolijk uit. Nooit hoef je je af te vragen waar je je auto hebt geparkeerd. Dat de Wrangler met een hoogte van 1.85 meter niet in elke parkeergarage past, heeft dan zijn charme. Bij nader inzien is de Wranger gewoon een flinke jongen en zeker niet meer dat schattige Jeepje van zeventig jaar geleden. Dat is nu de Renegade. Alhoewel, de neus van de Wrangler speelt eveneens de grote onschuld, maar ondertussen...
Parkeren
De hoge zit van het kaliber rechtop biedt veel overzicht en laat je zo naar andere stoere auto's naar binnen kijken. Hallo XC90! Wel jammer dat de Wrangler standaard parkeersensoren rondom moet ontberen. Het zicht opzij is wel in orde maar parkeren met een reservewiel tegen de achterruit en een uitstekende voorbumper aan de neus is geen sinecure. Ach, eigenlijk moet je de Jeep ook parkeren waar anderen niet kunnen staan. Alleen vindt de plaatselijke parkeerwacht of boswachter dat meestal niet zo leuk....
2.8 CRD
Bij een flinke, stoere jongen als de Wrangler is een bijpassende motorisering onontbeerlijk. Jeep put uit het rek van Fiat met de 200 pk sterke 2.8 CRD diesel. Dat lijkt heel behoorlijk maar in de praktijk komt zijn kracht er pas echt uit als je daar dringend om vraagt. In de meeste gevallen is de 2.8 CRD een hoorbare, maar niet sterk nagelende diesel die past bij een relaxede rijstijl.
De vijftrapsautomaat past zo prima in het plaatje, ook al is de Wrangler daarmee niet bescheiden met brandstof. Slechts een eco-lampje dat brandt bij rustig optrekken doet enige moeite om de bestuurder te helpen op koppel te rijden, want met 460 Nm is daar geen gebrek aan.
Eigen bedrijf beginnen
De andere optie bij Jeep is een 3.6 V6, maar dan sta je nog vaker mee aan de pomp. De meest betaalbare optie om een Wrangler te rijden is het kiezen voor een exemplaar met grijs kenteken. Misschien is de Wrangler wel het beste excuus om een eigen bedrijf te beginnen: Driving Legends BV.
Schrijf een review