Gezien worden met Ford Focus Red Edition

Na talloze Fords gereden te hebben moet ik even omschakelen. Deze Focus heeft geen startknop maar een ‘ouderwets’ contactslot waar je een sleutel in moet draaien. En de lampen gaan niet automatisch aan. Er is zelfs geen dagrijverlichting. Komen we er dit keer bekaaid vanaf? Integendeel. De Ford Focus Red Edition of Black Edition biedt veel extra’s waarmee je gezien wilt worden.

Ford heeft met de Focus veel technologie bereikbaar en betaalbaar gemaakt; dodehoekdetectie, snelheidsbordenherkenning en perfect werkende inparkeerhulp zijn al jaren op Ford’s volumemodel leverbaar. Maar getuige de standaarduitrusting krijgt niet elk exemplaar dat van de band rolt die luxe. Ook geen startknop, een lichtsensor of voorruitverwarming (ook zo’n Ford-dingetje). Toegegeven, de importeur heeft ons verwachtingspatroon veranderd door veelal een luxe Titanium uitvoering als demo mee te geven. Dat is ook begrijpelijk omdat Ford graag wil laten zien wat ze in huis hebben. Ook bestellen klanten vaak een Titanium-uitvoering.

Flitsend

De Focus Red Edition (in zwart als Black Edition) heeft toch veel in huis. 150 pk bijvoorbeeld, uit zijn 1.5 liter EcoBoost turbomotor. Waar de Fiesta Red Edition met een tot 140 pk opgepepte 1.0 EcoBoost voor de dag komt, stapt de Focus hoger in. De Red Edition van de Focus trakteert ook op (zwarte) wielen die net zo groot zijn als die van de Focus ST: 18 inch. Samen met de Individual full bodystyling kit, achterspoiler ‘groot’, donker getinte koplampen, rood gelakte remklauwen en privacy glass staat er toch een flitsende auto voor de deur in een unieke uitvoering, waarbij je toch even twee keer moet kijken of het echt geen Focus ST is. Je kunt die bodykit overigens op vrijwel elke Focus bestellen, maar de zwarte accenten en het zwarte lichtmetaal is specifiek voor de Red Edition bedacht. Ook de sportstoelen met rode stiksels horen bij het rood-zwarte pretpakket.

Advanced Technology Pack

En niemand die ziet dat Ford de Focus Red Edition op de uitvoering Trend heeft gebaseerd. Een blik op de standaarduitrusting leert dat ze voor deze optisch afgetrainde versie wel nog wat fijne luxe hebben toegevoegd, zoals het Advanced Technology Pack met SYNC2 touchscreen infotainment, parkeerhulp, parkeersensoren voor+achter en Bluetooth. Ook mistlampen en spiegelverwarming zijn inbegrepen. Opties zijn helaas niet mogelijk; what you see is what you get. En hoe leuk is dat?

Lange overbrengingen

Nee, de Focus Red Edition is niet écht sportiever. Een standaard Focus rijdt al behoorlijk direct en stuurt strak met behoud van comfort. In de Red Edition is dat niet anders, ook het onderstel is identiek gebleven. Een prima keuze, want het standaard onderstel kijkt niet op of om van 150 pk; mechanische grip is er met bakken. Maar die goede basis is eigenlijk niet genoeg. Zijn 1.5 EcoBoost motor hangt aan een zesbak met lange overbrengingen. Dat is handig om nog net binnen negen tellen in zijn 2e versnelling de 100 km/u aan te tikken, maar lekker poken om op snelheid te komen is er daardoor niet bij. De aandrijflijn daagt je in ieder geval niet uit, in tegenstelling tot die driecilinder in de Fiesta, die aan een ‘korte’ bak hangt. De lange overbrenging in de Focus Red Edition is gekozen om het brandstofverbruik te drukken en de motor op snelwegtempo niet teveel toeren te laten draaien, maar omdat deze Red Edition toch pretenties heeft komen we al snel op een liter of acht per 100 kilometer. Wie gewoon een complete Focus zoekt is prima af met de 1.0 EcoBoost, maar het extra vermogen van de 1.5 is natuurlijk in deze sportief ogende uitvoering wel mooi meegenomen.

Scherpe prijs

De keuze om een Focus Trend wat extra visuele pit te geven en deze tot Red Edition te dopen, is een originele manier om de Focus weer in het daglicht te stellen. Wie niet zozeer uitgedaagd wil worden maar wel vlot voor de dag wilt komen in een Focus hatchback of Wagon die nog niemand heeft, heeft aan deze Focus een uitstekende keuze. Zijn prijs is namelijk behoorlijk scherp te noemen: 26.195 euro en er komen er (om te beginnen) slechts 200 exemplaren naar Nederland. Toch meer luxe? Voor 26.295 euro is de Focus 1.5 EcoBoost er als Titanium.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Gezien worden met Ford Focus Red Edition
de volgende wordt zeker weer een ford eco snel zuinig betrouwbaar en veel ruimte. ook op lange afstanden voor mij comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Gelukkig lees ik veel andere negatieve ervaringen over dit wanproduct. Zelf heb ik vele verschillende .... gereden. Altijd naar tevredenheid. Fam.lid had een nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Ik was vandaag 20-1-2011 bij de garage voor een onderhoudsbeurt van mijn drie jaar oude CC met 80.000 km op de teller en heb terloops.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Ik heb inmiddels mijn 4e Ford Focus. 1e ervaring met de Focus was in 2000, toen ik een 1.8 TDDI sedan Ghia in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
toen ik m'n met oude focus st170 uit 2000 een ongeluk kreeg kocht ik een type2 focus full options terug. alles zit er op van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Gisteren een 2dehands Focus Clipper 1.8D van 04/2007 gekocht. Een nog betrekkelijk jonge auto dus, heeft wel al 170000 km op de teller. De auto ziet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Sinds 1984 rijden we al Ford. Natuurlijk is er net als bij elke auto wel wat en door de jaren heen zijn er ook wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Ik heb in 2002 een focus wagon 1.6 (benzine) gekocht. Bij aankoop stond er 120.000 km op de teller. De auto is stil, erg stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Focus 1.8 flexifuel, tweede nieuwe ford in mijn leven en ook voor de tweede keer een groot drama. Nooit meer een ford voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Inmiddels mijn vierde Focus. Sinds februari van dit jaar een 1.8 flexifuel wagon, met alle opties. Auto rijdt prima, voice control is een leuke gadget.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Auto is vanaf nieuw(lease) in de familie. tot ruim 80.000 km (3.5 jaar) nog geen reparaties nodig gehad waarvoor ford verantwoordelijk is. heden airco problemen. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Waardeloze auto. Hoge kosten aan reparaties. Bougies staan constant onder water door constructiefout: afdichting motorkap. Veel mankementen bij laag kilometrage. Remschijven, stuurpomp/leiding, bekleding, kop, koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Na jaren VW gereden te hebben ben na arrogant gedrag van meerdere VW dealers overgestapt naar de Ford Focus Dit is nu mijn 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Zomer 2009, een Focus wagan 2.0 gekocht uit 2007, blauw Bluetooth was na 6 maanden kapot, en het gaspedaal gaat na het starten vaak boven de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Nu een maaand in bezit. Zelfs met dit weer ( rond het vriespunt) een genot om open te rijden. Auto is erg compleet, leer, bluetooth,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Ik heb sinds een maand een Focus wagon 2.0 TDCI titanium uit 2005 met 117 000 op de teller na 10 jaar vw te hebben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Heb een wagon 1.6 TDCI (2006) sinds vorig jaar juni. Bevalt uitstekend. Technisch zeer stabiel. Enige minpunt is de koplampverlichting, is onvoldoende. Wegligging, interieur, stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Ik rij sinds dec 2008 een nieuwe focus, vanaf het begin al erg veel problemen. De auto staat nu op de 120.000km en valt regelmatig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Ruilen over enkele weken onze 4e Focus (alle nieuw gekocht, laatste drie waren wagons) in voor de volgende wagon. Je kan dus zeggen dat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Ik heb onze Focus station 1.8 HDi (bj 2002) 4 jaar geleden als 2e hands gekocht. Toen met 90.000 op de teller, nu 220.000. Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
leuke auto, maar komt iets eenvoudig over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Een complete wagen met een uitstekend weggedrag. Vliegwiel blijkt een zwak punt te zijn. Buiten de normale vervangingen van uitlaat, remblokken en banden geen excessieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Nu 3 jaa rin bezit van focus 1.6 station. Met 43000 gekocht en nu zit ie op 91000. Ik ben een stevige rijder en het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Goede auto, enorm goed weggedrag, goede inruilprijzen. Dit is mijn 3e Focus, deze ik nieuw heb gekocht in 2006. Wilde m inruilen voor een nieuwe,.. Lees volledige review.
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Heerlijke wagen zit goed alleen jammer dat de middearmsteun niet in hoogte verstelbaar is maar dat mag de pret niet drukken. De 1.6 tdci is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Tja ik rij al vanaf 1999 de ford focus station ( zakelijk ). Zelf had ik de eerste ford focus op grijs kenteken.Gekocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Heb de auto gekocht met 20.000 km op de teller. Ondanks alle waarschuwingen toch die met de 1600 motor. natuurlijk geen strepetrekker maar valt in.. Lees volledige review.
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Focus 2002 TDDI 215000 km 1e eignaar. geen noemenswaardige problemen, eerder multieriem verv met waterpomp in garantieperiode. Wateroverlast via interieurfilter onder rechterstoelmat !! zelf opgelost.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Gezien worden met Ford Focus Red Edition
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.