Porsche Macan GTS is steengoede smaakmaker

Het tiende GTS-model heeft meer dan alleen extra paarden.

Porsche heeft met de Macan een vrij unieke positie in het segment van de SUV’s met zichtbare spierballen. Van concurrenten zoals de BMW X4 en Mercedes GLC zijn immers ook veel ‘burgerlijke’ varianten beschikbaar. De Macan betreedt altijd hoog potent het startveld en is er nu ook als Macan GTS, op smaak gebracht met heerlijke ingrediënten naast een extra portie pk’s. Een verslavende machine…

Na het succes van de Cayenne had Porsche de weg vrij gemaakt voor de introductie van een wat compacter model, de Macan. Dat de heren hiervoor gedeeltelijk het DNA van de Audi Q5 hebben geleend, hindert niets, zo hebben we inmiddels al kunnen ervaren. Rebadging is bij Porsche natuurlijk ‘nicht im frage’ en met de introductie van de GTS-uitvoering – de tiende in de familie - komt de Macan voor het eerst in een extra sportief én exclusief jasje voorrijden.

+20 pk…

Wees niet getreurd als we vertellen dat de 3.0 V6 turbomotor in de Macan ‘Gran Turismo Sport’ slechts 20 pk sterker is dan ‘het origineel’ door het verhogen van de turbodruk met 0.2 bar. Extra snelheid is niets zonder de juiste beleving en laat Porsche daar nou wat aan gedaan hebben; zowel optisch als technisch. Maar, het moet wel je smaak zijn.

.. in een exclusief jasje

De sportieve toon wordt bij de Macan gezet door donker getinte koplampen (nu met LED’s) en ‘smoky’ achterlichten en tal van zwarte elementen aan de carrosserie, inclusief twee dubbele (zwarte) uitlaatpijpen. Standaard rolt de Macan GTS ook op matzwart lichtmetaal in de maat 20 inch en is het onderstel 15 mm dichter bij de grond gezet. Zelfs op het GTS-verantwoorde Carmine Red van de carrosserie oogt het GTS-specifieke Sport Design Package een beetje sinister. Vinden wij wel passen bij een Macan die extra is afgetraind. Porsche levert zelfs een exterieurpakket met ingrediënten van de Macan Turbo, maar zoiets is echt voor de liefhebber die niet kan kiezen. De remmerij is overigens wel overgenomen van de 400 pk sterke Turbo, maar daar kun je niets op tegen hebben.

Na instap waan je je direct in GTS-sferen; omringd door een smakelijke combinatie van alcantara en lederen bekleding en bijpassende sportstoelen knalt de rode wijzerplaat van de toerenteller je tegemoet. Optioneel komt de GTS look and feel je ook tot uiting in de vloermatten en hoofdsteunen, maar de optieprijzen zijn niet misselijk. Het Sport Chrono Pakket is voor het overgrote deel van de klanten een no-brainer; de stopwatch bovenop het dashboard staat niet alleen leuk, maar is ook getrouwd met het simpel te bedienen launch control, waardoor de Macan zichzelf nog sneller afschiet naar 100 (in 5 tellen) of meer. Sport Plus aan, voet op de rem, vol gas, dan de rem los en daar ga je!

Overstuur

Dankzij de standaard vierwielaandrijving is de Macan GTS de eerste meters sneller weg dan broertje 911. Om te voorkomen dat al die tractie de rijeigenschappen keurig binnen de lijntjes houdt, is daar het Porsche Torque Vectoring Plus lock differentieel op de achteras dat in de Sport Plus rijmodus wat overstuur toelaat. Kijk, dat is nou Fahrspass!

Het geluid van de V6 klinkt niet zo karakteristiek als z’n platte familielid – de toerenteller houdt het ook bij 6700 omwentelingen voor gezien in plaats van 7500 - maar verspreidt wel een krachtig timbre. Dat past perfect bij een SUV die zijn naam waar maakt. De standaard PDK-automaat werkt subliem snel en weet precies wat je wensen zijn. Die foutloze verfijning maakt in dit segment echt het verschil; Goed, beter, best.

Geheel volgens de Porsche traditie liggen de grenzen op snelheid ver weg; pas bij 256 km/u geeft de Macan GTS zich gewonnen, daar komt geen begrenzer aan te pas. Hoewel niet altijd leuker laat de Macan Turbo zien dat het nog sneller kan; met 400 pk onder de kap reikt de snelheidsmeter in dat geval tot 266 km/u. Daar weet de concurrentie ook geen raad mee.

Online navigatie

De introductie van de GTS is ook het moment om de infotainment naar een hoger plan te tillen; hier zien we net als in de vernieuwde 911 het PCM 4 systeem met groot aanraakscherm en minder knoppen, nieuwe interface en navigatie met online gedownloade verkeersinformatie. Weten we vanaf nu echt waar het niet vast staat. Niets is irritanter dan een ‘onzichtbare’ file. Rijden zullen we!

Prijs

Tijd om te betalen. De Porsche Macan GTS staat in de boeken voor 100.700 euro. Dat is zo'n acht mille meer dan de reguliere Macan S. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.