Ja, het heeft lang geduurd voordat de nieuwe Mondeo in de showroom stond. En dat terwijl in Amerika de grotendeels gelijkwaardige Fusion (niet te verwarren met onze Fusion van weleer) al even op weg was. In Nederland kwam de nieuwe Mondeo gelijktijdig met de nieuwe Passat op de markt, waardoor een vliegende start met focus op zijn vooruitstrevende technologieën een klein beetje voor de voeten werd weggemaaid. Jammer, maar het maakt de Mondeo niet een minder goede auto, zo weten we.
Europese smaak
In vergelijking met de Amerikaanse Ford Fusion is de Mondeo aangepast aan de smaak van de Europeanen en dat moeten we met name in de gebruikte materialen van het interieur en de afstemming van het onderstel terug zien. Het motorenpalet komt trouwens wel aardig overeen. Om met dat eerste te beginnen; Ford heeft er werk van gemaakt om de Mondeo een luxe en gerieflijk interieur mee te geven, maar net als bij de nieuwe S-MAX, Galaxy kiezen de designers voor een strakke en grijs gekleurde inrichting waardoor het geheel niet direct die elegantie en verwennerij biedt. Terwijl het je feitelijk aan niets ontbreekt. Ook de gebruikte kunststoffen halen niet overal het niveau van zijn grootste concurrent, de Volkswagen Passat. Zo had het materiaal van de deurpanelen en de deurgreep nog wel iets hoogwaardiger gekund.
Design: 100 punten
Aan de andere kant scoort Ford met het design van de Mondeo de volle honderd punten. Wat heet, de associaties met Aston Martin na het bekijken van de neus spreken boekdelen. Puur op design heeft Ford al talloze kopers weten te strikken. Zeker als je hem in het rood bestelt en er elegant lichtmetaal onder zet. Er komt echt iets voorrijden; de Mondeo maakt op dat vlak een hele fraaie indruk. De zakelijke middenklasse hoeft niet saai te zijn! Dat wordt alleen maar versterkt zodra je oog in oog staat met de Mondeo Vignale, maar daarover in een latere test meer.
Strak comfort
De hybrideversie van de Mondeo is alleen leverbaar als sedan. Met het onderstel stemt Ford af op comfort en gezien de weegschaal 1479 kg in de schaal legt is dat maar goed ook. De Mondeo voelt wat logger dan zijn voorganger (lees: hij nodigt minder uit tot een dynamische rijstijl) maar dat neemt niet weg dat zijn rijeigenschappen toch heel goed zijn; grip is er genoeg en deinen en zwabberen is er niet bij. Strak rijden en comfortabel kilometers maken, dat is waar je op kunt rekenen.
Fijne hybride en eCVT
Die kilometers leggen we in behoorlijke rust af. De Mondeo Hybrid maakt gebruik van een speciaal ingestelde 2.0 liter benzinemotor (Atkinson cycle), die zeer verfijnd samenwerkt met een elektromotor. In feite volgt het merk dezelfde aanpak als Toyota en Lexus, al maakt Ford het mogelijk om ook op snelwegtempo (max. 135 km/u) kortstondig elektrisch te rijden. Het hybridebrein regelt dat zelf; de beslissing zie je op het aangepaste instrumentarium dat we kennen uit de Focus Electric. De motoren zijn gekoppeld aan een eCVT-automaat, waarbij een rustige rijstijl wordt beloond met een laag toerental. Veel minder dan verwacht blijft de rust ook bewaard als je het gaspedaal wat meer beroert om de 178 pk/300 Nm aan te spreken. Wat dat betreft weet Ford vooral de pluspunten van een traploze transmissie te benadrukken en niet de nadelen.
Alternatief?
Een nadeel van de Ford Mondeo Hybrid is er wel. Je kunt geen aanhangertje trekken en de bagageruimte valt kleiner uit omdat hier de accu's zijn geplaatst. Standaard is er slechts 383 liter beschikbaar, maar als er nood aan de man is, blijkt de achterbank neerklapbaar. Als een grotere laadopening of veel meer stouwcapaciteit gewenst is, biedt de hatchback of Wagon soelaas. Die is bijvoorbeeld beschikbaar met de 1.5 EcoBoost, gekoppeld aan een automaat, voor een iets hogere prijs dan de hybride. Die EcoBoost is in zijn eentje lang niet zo zuinig als de hybride, waarmee je moeiteloos 1 op 16 tot 1 op 18 rijdt. Keurig!
1.5 EcoBoost
Wij reden nog even met de eveneens rode Mondeo hatchback voorzien van de 1.5 EcoBoost motor, een veel bestelde motorisatie. Toegegeven, deze EcoBoost levert 160 pk en is beter berekend op een flinke middenklasser dan de 2800 euro goedkopere Mondeo 1.0 EcoBoost met 125 pk. Hoe goed die kleine driecilinder ook is, hij speelt (zelfs) in Nederland een bescheiden rol in de verkopen. De 1.5 EcoBoost presteert goed in de 1385 kg wegende Mondeo en zet grotere stappen dan dat je op grond van waarneming zou verwachten. Dat krijg je met al die geluidsisolatie; de Mondeo is erg stil. De snelheidssensatie ontbreekt, maar dat komt bij een dergelijke motorisatie niet ongelegen.
Voorop in comfort en veiligheid
Grote stappen maakt de Mondeo in het aanbod comfort- en veiligheidssystemen. Waar zijn voorganger met zaken als stoelventilatie, startknop, keyless go, bochtverlichting, voorruitverwarming, adaptieve demping, adaptieve cruise en een TFT-scherm in het instrumentarium al de aandacht wist te trekken, loopt de nieuwe Mondeo in de voorhoede met adaptieve LED-koplampen, in- en uitparkeerhulp, massagestoelen, Ford Easyfuel, stuurverwarming, elektrische stuurverstelling, gordelairbags achterin(!) en het grote touchscreen infotainment systeem – dat overigens wel erg graag je vingerafdruk achterlaat. Het systeem doet wat je wil, maar zou iets sneller mogen werken. Het gemis van ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto zoals in een Passat, Superb of Insignia pareert Ford met zijn eigen SYNC 2.0.
Prijzen
Voor de opties die er zijn betaal je in tegenstelling tot de concurrentie niet de hoofdprijs. Dat verklaart ook waarom Ford de Mondeo vaak als volgehangen Titanium verkoopt en er ruimte is in de markt voor de nog luxere Mondeo Vignale.
De Mondeo Hybrid is er in slechts een uitvoering; de vierdeurs sedan in het uitrustingsniveau Titanium, voor 36.295 euro. De prijs is iets lager dan de genoemde 1.5 EcoBoost met automaat en ligt op het niveau van de handgeschakelde 2.0 TDCi met 180 pk. Deze diesel scoort samen met de hybride 20% bijtelling in 2015. Volgend jaar staan de kaarten er weer anders voor en valt de Mondeo Hybrid in de 21% bijtellingscategorie en valt de 2.0 TDCi buiten de boot. De 1.5 TDCi profiteert wel van datzelfde fiscale voordeel en start bij 31.895 euro, met handgeschakelde zesbak.
Schrijf een review