SUV's zijn steeds meer in trek. Ze hebben de MPV's al verdrongen en verschijnen in allerlei soorten en varianten op de markt. Bij Ford kreeg de Kuga in 2013 versterking van de EcoSport, maar echt populair is de compacte avonturier nog niet. Ford moet met lede ogen aan zien hoe de Captur en C4 Cactus als warme broodjes over de toonbank gaan. De update voor de EcoSport zou het model dermate verbeteren dat hij beter inspeelt op de vraag. In design betekent dat dat het reservewiel nu optioneel is, waardoor een nieuwe achterklep en een andere bumper de EcoSport een nieuw gezicht van achter geeft. Hij lijkt zonder z'n wiel meer op grote broer Kuga en is meteen een centimeter of twintig korter. Van voren is er niets veranderd, de neus heeft een heel eigen design dat niets weg heeft van de Kuga of andere recente modellen. Andere verbeteringen zijn vooral onzichtbaar of te vinden in het interieur.
Hoger plan
Ford zegt het EcoSport interieur naar een hoger plan getild te hebben. Met meer chromen accenten, halflederen bekleding (Titanium-uitvoering) en een nieuwe dakhemel is niet te verbloemen dat de gebruikte kunststoffen van het dashboard en de afwerking in de portieren onder het niveau van de Fiesta liggen. Zonde! Nemen ze het in de fabriek van India minder nauw met de Europese smaak? Het lijkt er wel op. Ook jammer: de stoelen zijn wat klein en geven de benen voor modaal bemeten mensen niet voldoende steun. Waarom zijn niet gewoon de stoelen van de Fiesta gemonteerd? In vergelijking met andere Ford-modellen blijft de EcoSport iets achter.
Nieuwe opties
De toevoeging van voorruitverwarming, extra vloerventilatie achterin en stoelverwarming als onderdeel van het Winter Pack a 500 euro maakt het gemis weer een beetje goed. Het Technology Pack met cruise control, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, parkeersensoren en SYNC met AppLink a raison de 295 euro kunnen we als no-brainer beschouwen. Geen geld! Ford doet er ook een DAB+ radio-ontvanger bij.
Juist broodnodig en nu van de partij is een achterklepscharnier dat zich ook voor een deel laat openen, in plaats van helemaal open óf dicht. De entree naar de bagageruimte blijft - met of zonder reservewiel – onpraktisch bij fileparkeren, maar de verbetering is zeker welkom. Verkeerd tanken behoort ook tot het verleden met de komst van EasyFuel. Daarnaast biedt Ford vanaf januari een ingebouwd navigatiesysteem met 5 inch touchscreen zoals we dat in de Fiesta kennen, inclusief achteruitrijcamera. Het scherm staat in verband met de koeling van het systeem iets verder naar voren dan bij een exemplaar zonder navigatie, waardoor het wat kleine formaat van het scherm niet direct storend is.
Strakker rijden
Onzichtbaar maar wel merkbaar is de verbeterde afstelling van het onderstel. Nieuwe veren, andere dempers, een verlaging van 10 mm en een stevigere stabilisatorstang laten de EcoSport iets strakker rijden zonder in te leveren op comfort. In feite rijdt de EcoSport nu zoals je gewend bent van een echte Ford. Voorheen zat er iets meer beweging in de koets. Ook de aangepaste stuurbekrachtiging met 5% directere overbrenging draagt bij aan een strakker weggedrag. Het is nu best leuk sturen in de stoere EcoSport!
Motorenkeuze
Over de belangrijkste - en als enig gereden - motorisatie kunnen we kort zijn. De 1.0 EcoBoost met 125 pk is krachtig genoeg maar gaat wel een beetje gebukt onder lange versnellingen. Daardoor komt de EcoSport niet zo kwiek over als je zou verwachten van een klein SUV-tje met dit vermogen en koppel (170 Nm). De importeur is nog aan het onderzoeken (lees: rekenen) of de nieuwe Titanium Sport versie- met zwarte carrosserie-accenten, zwart 17 inch lichtmetaal en de 140 pk sterke 1.0 EcoBoost uit de Fiesta Red Edition - haalbare kaart is. Deze 'snelle Jelle' was helaas niet beschikbaar, dus blijft de vraag of die net dat beetje meer levendigheid biedt. Naast de 125 pk 1.0 EcoBoost is het ook mogelijk de 1.5 liter met 112 pk en Powershift zestrapsautomaat te bestellen. Voor dieselrijders is er de 1.5 TDCi die nu 95 pk levert, gekoppeld aan een handbak. Prijzen van die varianten liggen echter een stuk hoger dan de 1.0 EcoBoost met vijfbak, die 19.995 euro kost. De diesel staat voor 26.870 euro te boek en de 1.5 Ti-VCT met Powershift kost 24.950 euro.
Schrijf een review