Ford EcoSport in de herkansing

Ford is behoorlijk geliefd in Nederland maar met hun SUV's wil het nog niet zo lukken. De compacte en betaalbare EcoSport is nu licht gewijzigd om tegemoet te komen aan de wensen van klanten. Zijn ze daar in geslaagd?

SUV's zijn steeds meer in trek. Ze hebben de MPV's al verdrongen en verschijnen in allerlei soorten en varianten op de markt. Bij Ford kreeg de Kuga in 2013 versterking van de EcoSport, maar echt populair is de compacte avonturier nog niet. Ford moet met lede ogen aan zien hoe de Captur en C4 Cactus als warme broodjes over de toonbank gaan. De update voor de EcoSport zou het model dermate verbeteren dat hij beter inspeelt op de vraag. In design betekent dat dat het reservewiel nu optioneel is, waardoor een nieuwe achterklep en een andere bumper de EcoSport een nieuw gezicht van achter geeft. Hij lijkt zonder z'n wiel meer op grote broer Kuga en is meteen een centimeter of twintig korter. Van voren is er niets veranderd, de neus heeft een heel eigen design dat niets weg heeft van de Kuga of andere recente modellen. Andere verbeteringen zijn vooral onzichtbaar of te vinden in het interieur.

Hoger plan

Ford zegt het EcoSport interieur naar een hoger plan getild te hebben. Met meer chromen accenten, halflederen bekleding (Titanium-uitvoering) en een nieuwe dakhemel is niet te verbloemen dat de gebruikte kunststoffen van het dashboard en de afwerking in de portieren onder het niveau van de Fiesta liggen. Zonde! Nemen ze het in de fabriek van India minder nauw met de Europese smaak? Het lijkt er wel op. Ook jammer: de stoelen zijn wat klein en geven de benen voor modaal bemeten mensen niet voldoende steun. Waarom zijn niet gewoon de stoelen van de Fiesta gemonteerd? In vergelijking met andere Ford-modellen blijft de EcoSport iets achter.

Nieuwe opties

De toevoeging van voorruitverwarming, extra vloerventilatie achterin en stoelverwarming als onderdeel van het Winter Pack a 500 euro maakt het gemis weer een beetje goed. Het Technology Pack met cruise control, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, parkeersensoren en SYNC met AppLink a raison de 295 euro kunnen we als no-brainer beschouwen. Geen geld! Ford doet er ook een DAB+ radio-ontvanger bij.

Juist broodnodig en nu van de partij is een achterklepscharnier dat zich ook voor een deel laat openen, in plaats van helemaal open óf dicht. De entree naar de bagageruimte blijft - met of zonder reservewiel – onpraktisch bij fileparkeren, maar de verbetering is zeker welkom. Verkeerd tanken behoort ook tot het verleden met de komst van EasyFuel. Daarnaast biedt Ford vanaf januari een ingebouwd navigatiesysteem met 5 inch touchscreen zoals we dat in de Fiesta kennen, inclusief achteruitrijcamera. Het scherm staat in verband met de koeling van het systeem iets verder naar voren dan bij een exemplaar zonder navigatie, waardoor het wat kleine formaat van het scherm niet direct storend is.

Strakker rijden

Onzichtbaar maar wel merkbaar is de verbeterde afstelling van het onderstel. Nieuwe veren, andere dempers, een verlaging van 10 mm en een stevigere stabilisatorstang laten de EcoSport iets strakker rijden zonder in te leveren op comfort. In feite rijdt de EcoSport nu zoals je gewend bent van een echte Ford. Voorheen zat er iets meer beweging in de koets. Ook de aangepaste stuurbekrachtiging met 5% directere overbrenging draagt bij aan een strakker weggedrag. Het is nu best leuk sturen in de stoere EcoSport!

Motorenkeuze

Over de belangrijkste - en als enig gereden - motorisatie kunnen we kort zijn. De 1.0 EcoBoost met 125 pk is krachtig genoeg maar gaat wel een beetje gebukt onder lange versnellingen. Daardoor komt de EcoSport niet zo kwiek over als je zou verwachten van een klein SUV-tje met dit vermogen en koppel (170 Nm). De importeur is nog aan het onderzoeken (lees: rekenen) of de nieuwe Titanium Sport versie- met zwarte carrosserie-accenten, zwart 17 inch lichtmetaal en de 140 pk sterke 1.0 EcoBoost uit de Fiesta Red Edition - haalbare kaart is. Deze 'snelle Jelle' was helaas niet beschikbaar, dus blijft de vraag of die net dat beetje meer levendigheid biedt. Naast de 125 pk 1.0 EcoBoost is het ook mogelijk de 1.5 liter met 112 pk en Powershift zestrapsautomaat te bestellen. Voor dieselrijders is er de 1.5 TDCi die nu 95 pk levert, gekoppeld aan een handbak. Prijzen van die varianten liggen echter een stuk hoger dan de 1.0 EcoBoost met vijfbak, die 19.995 euro kost. De diesel staat voor 26.870 euro te boek en de 1.5 Ti-VCT met Powershift kost 24.950 euro. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Ford EcoSport in de herkansing
Wij rijden nu ruim een jaar in een ecosport en kan zeggen dat bevalt zeer goed.Ook wij hadden twijfels na aanleiding van wat er in de media geschreven werd maar ik kan zeggen dat is zeer ongegrond.Natuurlijk de materialen zijn goedkoper maar niets minder dan dat je in een koreaan of een goedkope japanner krijgt.De auto rijd zeer goed zit erg lekker en het verbruik ligt zo rond de 1 op 13 wat voor een auto als deze netjes is.De kofferbak had ruimer gemogen maar is ruim genoeg ook de schakelaars,de climatecontrol werkt perfect en de deur van de bagage ruimte werkt ook erg goed.Tenslotte als ik mijn c3 picasso te dicht op een andere auto parkeer krijg ik de klep ook niet open.
Wat de motor betreft geen enkel probleem deze heeft zich al jaren bewezen in zuid amerika en is kwalitatief erg goed.Ik heb trouwens 3 volvo,s gehad en ook 3 turbo,s dat blijft een probleem bij personenauto,s.
Maar wij vinden dat ford hier een goede betaalbare auto heeft neer gezet die misschien wat goedkoper is afgewerkt maarwel de ruimt heeft van een volwaardige suv en zeker niet ten onder doet voor bijvoorbeel een opel mokka,skoda,yeti of een dacia duster
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

gebruiksgemak
Afwerking
rijcomfort
trekkracht

Minpunten

gebruikte materialen
kofferbak
Ford EcoSport in de herkansing
Ja, wat moet ik hiervan zeggen? Cijfertechnisch (gewicht/pk) klopt het en de techniek schijnt mooi te zijn. Zou 5,3 liter verbruik gehaald worden, is dat een mooi cijfer, maar we weten allemaal hoe (on)betrouwbaar cijfers van fabrikanten zijn.

Hoe lang gaat een 1,0 turbo mee? Volvo's kenden altijd een laag specifiek vermogen, maar hun motoren gingen 20-30 jaar mee. Ik kom uit de generatie dat er geen vervanging is voor cylinderinhoud, en de praktijk heeft me daarvan nog niet kunnen afbrengen. M.a.w. wat heeft je turbomotor na 5 jaar, zegge 100.000 km nog aan levensduur in zich. Dit ga je alleen na 5 jaar meemaken, want op de fabrikanten kun je niet afgaan. M.i. wordt zo'n motor teveel belast en turbo's gaan altijd een keer kapot. Daarom werden ze vervangen voor de 16-ventielen techniek. Waarom nu terug naar de techniek van vroeger?
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Leuke auto; handige lengte
De cijfers op papier kloppen

Minpunten

Onzekere levensduur van motor en turbo
Wat is het echte verbruik?