Mercedes-Benz C 400 vs. C 450 AMG

Twee smaken, een motor.

De Mercedes-Benz C 400 4Matic en de C 450 AMG 4Matic maken allebei gebruik van de 3,0 liter V6 met turbo, maar het eindresultaat is compleet verschillend. Wij zochten uit welke je moet hebben.

Speels versus beschaafd

Knetterend komt de C 450 AMG tot leven. Het is duidelijk dat de magiërs van AMG met het uitlaatsysteem hebben gespeeld. Al bij het starten klinkt het alsof je met iets heel bijzonders op pad gaat. De eerste kilometers zaten wij breed te lachen. Een tikje tegen het gaspedaal betekent namelijk (in Sport+) dat hij meteen ploft in de uitlaat. Tunneltjes, bruggen, smalle straatjes, overal moet het geknetter en geplop echoën. Kinderachtig? Welnee! 

De C 400 houdt het beschaafd. Geen geknetter, geen geroffel, maar een keurig verfijnde motorloop en een zacht uitlaatgeluid. Het geweld van de AMG is weg en daarmee ook het speelse. Overigens wel een stuk vriendelijker voor je brandstofverbruik.

Snelweg

Allebei de testauto’s zijn voorzien van de optionele AIRMATIC luchtvering. Het systeem kunnen we van harte aanbevelen, want het maakt de auto’s ongenadig goed. De C 400 rolt op 18 inch lichtmetalen wielen en de C 450 AMG zelfs op 19 inch wielen. Bij de tweede voel je dat hij iets stugger is, maar blijft hij in ‘Comfort’ nog steeds zeer comfortabel. Het deinen van de C 400 of C 350 e waar we eerder mee reden, is er alleen niet meer bij. Daarmee troeft hij de concurrentie duidelijk af. Klik je hem vervolgens naar ‘Sport’ of ‘Sport+’, wordt het vooral in de C 450 veel straffer, maar nog niet dodelijk. In lange doordraaiers op de snelweg is een snel klikje naar ‘Sport’ genoeg om allebei de auto’s compleet vlak te laten liggen. 

Loungen versus focus

Het interieur van de C 400 is een van de fraaiste die we de laatste tijd hebben gezien. Cognackleurig designo leder, afgewerkt met fraai hout. Een klassieke herenclub, maar dan mobiel. Natuurlijk, het heeft zijn prijs, maar het is werkelijk prachtig. Het zou niet misstaan in een auto uit een veel hoger segment. Mercedes laat in de C-Klasse echt design én afwerking in optima forma zien.

Datzelfde moet gezegd worden over het interieur van de C 450 AMG. Hier zitten we in strakke zwartlederen sportstoelen die verstelbaar zijn tot in de kleinste details. De wangen zijn zowel bij de zitting als bij de rugleuning te verstellen, zodat je perfect op je plaats blijft in zelfs de meest extreme bochten. Toch zijn ze ook op lange afstanden zeer comfortabel. Hier geen hout, maar glasvezel als afwerking. Glasvezel ja. Vergeet carbon, dit wil je hebben.

Waar de C 400 je vooral laat ontspannen, zorgt het interieur van de C 450 AMG ervoor dat je meteen klaar bent voor al het geweld. Je bent automatisch wat alerter door de zit en door het interieur. Gek eigenlijk, maar het is wel zo.

Snel versus sneller

De C 400 is met 333 pk en 480 Nm serieus snel. Nul naar honderd kilometer per uur gaat in 5,2 seconden voor de Limousine en 5,3 seconden voor de Estate. De AMG haalt daar nog eens 0,3 tel af, waarmee de Estate die wij reden precies in 5,0 seconden de 100 kan aantikken. De AMG levert namelijk 367 pk en 520 Nm. Genoeg om nét dat verschil te maken, waardoor acceleratie als gewelddadig kan worden omschreven. De C 400 is voor Nederlandse begrippen meer dan snel genoeg. De C 450 gaat richting supersport-prestaties, met bijpassende soundtrack.

Dus, welke moet het nou worden?

Dit is er een waar we lang over hebben moeten nadenken. Het prijsverschil van zo’n 9.000 euro maakt de C 450 AMG zeker waar. De extra pk’s, het extra geweld en de nog sterkere beleving maken het tot een van de fijnste auto’s in zijn klasse. In Comfort is hij net zo beschaafd als de C 400, terwijl hij in Sport+ serieus lekker klinkt - en stuurt. Het allerbeste zou zijn als hij dan ook nog in de verpakking van  de C 400 werd geleverd. Ster op de neus, klassieke grille… Die keuze heb je wel bij de C 400 die nagenoeg even snel is, maar over het algemeen als beschaafder zal worden ervaren. Na lang wikken en wegen moet het voor ons dus een C 400 worden.

Kies bij allebei trouwens hoe dan ook het Comand Online infotainmentsysteem, het Burmester audiosysteem, de sfeerverlichting en het panoramadak op de optielijst. Hier geldt ook weer: ja, het kost extra geld, maar je krijgt er topklasse voor terug. Het Burmester audiosysteem is een van de beste systemen, zo niet het beste systeem, in het segment. En laat Mercedes daar nou eens niet de hoofdprijs voor vragen: 938 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Mercedes-Benz C 400 vs. C 450 AMG
sinds 2 weken ben ik eigenaar van c 250 cdi 2010 brandstofverbruik 20 liter diesel op 358 km dit is het werkelijk verbruik dus niet wat de boordcomputer aangeeft uitgerekend 1 op 17,9 waarvan 70 procent snelweg cruise control op 118 km/h ongeveer 1800 a 2000 toeren verbruik valt mij erg mee ik lees op internet verhalen van 1 op 15 a 16 hoe deze mensen rijden weet ik niet waarschijnlijk gebruiken ze de cruise control te weinig
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

branstofverbruik
prestatie
degelijkheid

Minpunten

heb ik op dit moment nog niet