BMW laat de nieuwe generatie X1 visueel onderdeel zijn van de X-familie. De nieuwe koets is breder, hoger, heeft een stoerdere neus en trakteert op een grotere wielbasis. Onmiskenbaar heeft de nieuwe X1 nu de oppermachtige looks van een SUV, dat naar wens nog stoerder is uit te drukken met de xLine, of sportiever tot uiting komt als Sport of M Sport. In China biedt BMW nog een optie: die van de verlengde wielbasis. Baas boven baas.
Verschuifbare achterbank
Naast zijn opgewaardeerde uiterlijk is de interieurruimte zowel voor als achterin flink toegenomen. Er is nu 200 liter meer bagageruimte beschikbaar wat het totaal brengt op 1550 liter. Wederom is de X1 uit te rusten met een verschuifbare achterbank, want waarom mag een SUV ook niet een beetje flexibel zijn met ruimte? Met deze praktische vondst bedraagt de extra beenruimte niet 3.7 maar 6.6 centimeter. En zit je ruimer dan in de 3 Serie die we gisteren aan de tand voelden....
Sterker nog, als het om harde liters gaat is de nieuwe X1 zelfs nog iets royaler dan de 2 Serie Active Tourer, waarmee hij hetzelfde UKL-platform deet. En dat betekent dientengevolge dat de X1 nu of voorwielaangedreven is, of de achterwielen mee laat werken bij gripverlies. Verliest de nieuwe X1 daarmee zijn capabele wegligging die je van een SUV verwacht? Nee. Ook de X1 is plezierig om mee te rijden - zelfs ondanks de hogere zit - en reageert strak en direct op stuurbewegingen. Slechts wanneer je de grens bewust op zoekt blijken de voorwielen eerder tegaan piepen, maar als dat het is. Daar zouden we ons echt niet druk om maken.
Stiller dan X3
Zelfs met de 231 pk sterke xDrive25i of de even krachtige xDrive25d topmotorisering - jawel, 231 pk en 450 Nm uit een twééliter - laat de X1 zich onderweg niet van de wijs brengen. Beide motoren zijn opvallend goed geisoleerd, waardoor het binnenin fijn stil is en je soms niet eens merkt dat de motor aan het werk is. Slechts de diesel bromt iets meer bij lage toeren, wanneer de automaat weer eens vroeg opschakelt omdat dat zuiniger is. Dat was bij de vorige X1 en zelfs de huidige X3 wel anders, met name bij de herrieschoppende diesels.
We reden beide X1-versies met een achttrapsautomaat, die niet van ZF afkomstig is (zoals in de grotere modellen) maar van Aisin Warner. De pret is er niet minder om en hij schakelt onmerkbaar, snel en op momenten dat je dat verwacht. BMW maakt automaatrijden geweldig, zullen we maar zeggen. Geen wonder dat de prestaties van de X1 ongeacht de motorisering dik in orde zijn. Zelfs op het gebied van verbruik zet de X1 de toon. Met de sDrive18d diesel profiteert de X1 zelfs nog tot het eind van dit jaar van 20% bijtelling. Daarmee kan de compacte SUV een leuke start maken op de zakelijke markt. Vierwielaandrijving zal je op deze variant alleen op de wintersport missen, zoveel reuring kan een 150 pk diesel niet brengen. Later volgt ook een even zuinige sDrive16d driecilinderdiesel met 115 pk.
Concurrerende prijs
Prijzen beginnen bij 36.800 euro en dat is iets hoger dan voorheen. Toch is dat bedrag eenvoudig verdedigbaar vanwege de ruimere standaarduitrusting en het grotere ruimte-aanbod. De even dure Q3 van Audi en zeker de Mercedes GLA zullen aan de X1 een flinke kluif hebben. Vanaf oktober staat hij in de showroom.
Schrijf een review