Het segment van de zakenauto's bloeit op met de Passat. Waar de 508, Mondeo, Avensis en Insignia vechten om hun plaats, komt de nieuwe Passat meteen stevig binnen in het segment. Met de komt van de GTE zal die positie zeker dit jaar en mogelijk ook volgend jaar verzekerd zijn. De Passat is nou eenmaal het schoolvoorbeeld van een vertegenwoordigersauto en dat zie je terug in de restwaarde en dus de leaseprijs. Hoewel Ford in Amerika ook een plug-in hybride versie van de Mondeo heeft, is die nooit naar Europa gekomen. Volkswagen pakt dus de primeur, met nu al succes. De circa tweeduizend exemplaren die dit jaar naar Nederland komen, hebben al een berijder gevonden.
GTE-label
De Passat GTE maakt gebruik van de 1.4 TSI benzinemotor en elektromotor uit de Golf GTE. In de Passat is elke krachtbron ietsje sterker waardoor geen 204 pk maar 218 pk (en 400 Nm) beschikbaar is. Het accupakket dat de Duitser aan 50 km elektrische actieradius moet helpen is ook iets groter en dat betekent ook meer gewicht. De uiteindelijke massa komt uit op 1622 kg en daar kan de aandrijflijn prima tegenop werken: 0-100 duurt 7.4 seconden terwijl de topsnelheid 225 km/u bedraagt. Al kun je natuurlijk afvragen of dergelijke prestaties maar met name dit type auto dan het label GTE verdient, want GTE doet toch ook een beetje denken aan GTI. Bij de Golf is dat nog wel goed te rijden, maar bij een Passat? Hoe dan ook, GTE is het marketing label dat Volkswagen aan zijn plug-in hybrides hangt en daar moeten we niet te zwaar aan tillen.
De verder naar achter geplaatste brandstoftank zal ook geen wonderen verrichten voor sportieve rijeigenschappen van de Passat GTE. De plug-in hybride rijdt als elke andere Passat en voelt alleen iets zwaarder. Boven de 150 km/u werkt de elektromotor niet meer mee en merk je dat de 1.4 TSI met z’n 150 pk en 250 Nm de kar alleen moet trekken. Maar wanneer rijd je dat nou? De grote LED-ringen in de bumper ten behoeve van de dagrijverlichting en blauw gelakte remklauwen zien er wel sportief en herkenbaar GTE uit. Omdat ook de GTE gewoon een aanhanger van 1600 kg mag trekken zijn er geen compromissen te vinden. Ja, de bagageruimte is iets kleiner maar meet nog altijd 483 tot 1615 liter (Variant) en dat is nog steeds riant.
40 kilometer elektrisch
Eigenlijk biedt zo'n plug-in hybride in feitelijk alleen maar toegevoegde waarde. Dat je met de Passat GTE ook makkelijk 40 kilometer (van de beloofde 50 km) volledig elektrisch kunt rijden (tot 130 km/u, maar doe dat vooral in de stad), geeft ook extra rust. Het hybridebrein neemt elektrisch rijden daarom als uitgangspunt bij het starten van de auto en het bewaart energie voor later in de hybride rijstand. Wie altijd de benzine en elektromotor op scherp wilt hebben kiest de GTE modus. In het twijfelachtige geval dat je elektrische energie met de verbrandingsmotor wilt opwekken, is de charge modus de juiste. Ook in deze stand blijven de prestaties maximaal; je verbruikt alleen wat meer brandstof. Goede zet: iedere GTE-rijder krijgt van Volkswagen een plug-in hybride rijtraining om de techniek op de beste manier in te zetten.
45 mille
De prijs van de Passat GTE valt ons niet tegen. Voor 45.590 euro is de plug-in hybride aardig volgehangen met onder meer de luxe van de reguliere Passat Comfortline, aangevuld met de DSG-automaat, 17 inch GTE-lichtmetalen velgen, LED-koplampen, GTE-bumpers, radio met touchscreen, GTE-bekleding en een uitgebreide boordcomputer. En 218 pk. De Passat GTE Highline is 1800 euro duurder en heeft dan de luxe van comfortstoelen, stoelverwarming, adaptieve cruise control, lederen/alcantara bekleding en LED-achterlichten. Wie de Passat GTE als Variant bestelt krijgt daarnaast nog zilverkleurige dakrails. Courante zaken zoals navigatie is echter altijd optioneel – het kan niet altijd feest zijn - en daarvoor heeft Volkswagen het Executive-pakket a 1220 euro in het leven geroepen. Het Executive Pro pakket is uitgebreider en omvat geen 6.5 inch touchscreen maar een versie met 8 inch scherm en DVD-ondersteuning, WLAN en 3D-kaarten. Daarvoor betaal je 2119 euro.
Via Volkswagen Leasing is de Passat GTE te leasen vanaf 685 euro exclusief BTW in de Operational Lease, waarbij het merk een laadpunt met onderhoudsabonnement en 500 kilometer gratis elektriciteit van Eneco HollandseWind cadeau doet. De installatiekosten van het laadpunt dient wel zelf te worden afgerekend.
Schrijf een review