Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent

Geef een Passat een stekker en hij scoort nog beter op de zakelijke markt. Maar hoe goed is-ie eigenlijk?

De nieuwe Volkswagen Passat scoort in Nederland als de beste op de zakelijke markt. Zodra de plug-in hybride GTE met slechts 110 euro netto bijtelling zijn entree maakt - die voor 2015 al is uitverkocht - kan de leaselieveling helemaal een statement maken. Maar hoe goed is die stekker-Passat nou eigenlijk?

Het segment van de zakenauto's bloeit op met de Passat. Waar de 508, Mondeo, Avensis en Insignia vechten om hun plaats, komt de nieuwe Passat meteen stevig binnen in het segment. Met de komt van de GTE zal die positie zeker dit jaar en mogelijk ook volgend jaar verzekerd zijn. De Passat is nou eenmaal het schoolvoorbeeld van een vertegenwoordigersauto en dat zie je terug in de restwaarde en dus de leaseprijs. Hoewel Ford in Amerika ook een plug-in hybride versie van de Mondeo heeft, is die nooit naar Europa gekomen. Volkswagen pakt dus de primeur, met nu al succes. De circa tweeduizend exemplaren die dit jaar naar Nederland komen, hebben al een berijder gevonden.

GTE-label

De Passat GTE maakt gebruik van de 1.4 TSI benzinemotor en elektromotor uit de Golf GTE. In de Passat is elke krachtbron ietsje sterker waardoor geen 204 pk maar 218 pk (en 400 Nm) beschikbaar is. Het accupakket dat de Duitser aan 50 km elektrische actieradius moet helpen is ook iets groter en dat betekent ook meer gewicht. De uiteindelijke massa komt uit op 1622 kg en daar kan de aandrijflijn prima tegenop werken: 0-100 duurt 7.4 seconden terwijl de topsnelheid 225 km/u bedraagt. Al kun je natuurlijk afvragen of dergelijke prestaties maar met name dit type auto dan het label GTE verdient, want GTE doet toch ook een beetje denken aan GTI. Bij de Golf is dat nog wel goed te rijden, maar bij een Passat? Hoe dan ook, GTE is het marketing label dat Volkswagen aan zijn plug-in hybrides hangt en daar moeten we niet te zwaar aan tillen.

De verder naar achter geplaatste brandstoftank zal ook geen wonderen verrichten voor sportieve rijeigenschappen van de Passat GTE. De plug-in hybride rijdt als elke andere Passat en voelt alleen iets zwaarder. Boven de 150 km/u werkt de elektromotor niet meer mee en merk je dat de 1.4 TSI met z’n 150 pk en 250 Nm de kar alleen moet trekken. Maar wanneer rijd je dat nou? De grote LED-ringen in de bumper ten behoeve van de dagrijverlichting en blauw gelakte remklauwen zien er wel sportief en herkenbaar GTE uit. Omdat ook de GTE gewoon een aanhanger van 1600 kg mag trekken zijn er geen compromissen te vinden. Ja, de bagageruimte is iets kleiner maar meet nog altijd 483 tot 1615 liter (Variant) en dat is nog steeds riant.

40 kilometer elektrisch

Eigenlijk biedt zo'n plug-in hybride in feitelijk alleen maar toegevoegde waarde. Dat je met de Passat GTE ook makkelijk 40 kilometer (van de beloofde 50 km) volledig elektrisch kunt rijden (tot 130 km/u, maar doe dat vooral in de stad), geeft ook extra rust. Het hybridebrein neemt elektrisch rijden daarom als uitgangspunt bij het starten van de auto en het bewaart energie voor later in de hybride rijstand. Wie altijd de benzine en elektromotor op scherp wilt hebben kiest de GTE modus. In het twijfelachtige geval dat je elektrische energie met de verbrandingsmotor wilt opwekken, is de charge modus de juiste. Ook in deze stand blijven de prestaties maximaal; je verbruikt alleen wat meer brandstof. Goede zet: iedere GTE-rijder krijgt van Volkswagen een plug-in hybride rijtraining om de techniek op de beste manier in te zetten.

45 mille

De prijs van de Passat GTE valt ons niet tegen. Voor 45.590 euro is de plug-in hybride aardig volgehangen met onder meer de luxe van de reguliere Passat Comfortline, aangevuld met de DSG-automaat, 17 inch GTE-lichtmetalen velgen, LED-koplampen, GTE-bumpers, radio met touchscreen, GTE-bekleding en een uitgebreide boordcomputer. En 218 pk. De Passat GTE Highline is 1800 euro duurder en heeft dan de luxe van comfortstoelen, stoelverwarming, adaptieve cruise control, lederen/alcantara bekleding en LED-achterlichten. Wie de Passat GTE als Variant bestelt krijgt daarnaast nog zilverkleurige dakrails. Courante zaken zoals navigatie is echter altijd optioneel – het kan niet altijd feest zijn - en daarvoor heeft Volkswagen het Executive-pakket a 1220 euro in het leven geroepen. Het Executive Pro pakket is uitgebreider en omvat geen 6.5 inch touchscreen maar een versie met 8 inch scherm en DVD-ondersteuning, WLAN en 3D-kaarten. Daarvoor betaal je 2119 euro.

Via Volkswagen Leasing is de Passat GTE te leasen vanaf 685 euro exclusief BTW in de Operational Lease, waarbij het merk een laadpunt met onderhoudsabonnement en 500 kilometer gratis elektriciteit van Eneco HollandseWind cadeau doet. De installatiekosten van het laadpunt dient wel zelf te worden afgerekend.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Wij hebben de 140 pk diesel gekocht in 2006 en er staat 116000 op de teller. Een plezierige auto om in te rijden en ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Rij al jaren met veel plezier in m'n Passat Variant diesel van bouwjaar 1993. Nu 432000 km op het klokje. In december 2 nieuwe winter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Ik ben sinds 2005 eigenaar van een VW Passat, model 2006 1900 TDI, nieuw aangekocht en de eerste 5000km waren zalig, en toen begon de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Mijn passat 1.9 diesel 1999 wel gechipt tot 143pk ,sleurt met gemak vrij zware caravan door europa , Nu 260.000 op de teller zonder noemenswaardige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Heb diverse passat's gereden. Deze auto is de fijnste auto die ik ooit heb gehad. De lagere bijtelling is een bijkomend voordeel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Dit is mijn 3e Passat Variant en dit is de fijnste motor! In 1988/1992 een 1.9TDI 90 PK 5-bak, in 1996/2010 een 2.0FSI 150 PK.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Heb mijn passat verkocht met een kilometer stand van 191k na binnen 10 maanden 5000 euro onkosten te hebben gehad en daar zit de koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
3 jaar terug met 126.000 km gekocht en nu op 209.000 km. Alleen turbo laten vervangen, en gewoon onderhoud volgens het VW boekje bij de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Ik heb een dikke week nu met 264000 km op de teller en rijd super. Hij (variant 1998) is gechipt op maat naar 143PK verlaagd en.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Spijt van aankoop vorig jaar, talloze keren bij de dealer gestaan voor diverse defecten... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Erg mooi afgewerkte auto. Na een dag lang in de auto zitten stap je er zonder rugpijn uit. Rijdt soepel en de motor is krachtig... Lees volledige review.
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Dit is mijn 3e VW, 1x Golf en 2x Passat. Ruime en degelijke auto, fijne rijdersauto. Perfecte stoelen (sportstoelen) en ontspannend rijden. De 110 kW.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Ik rijd ondertussen al weer 7 jaar Passat, mijn vorige 110 PK van boujaar '99 heeft een probleem gehad met de turbo, voor de rest.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Ik kocht de wagen in december 2009. Daar ik van m'n vorige wagen tevreden was(Audi) ben ik bij dezelfde groep (VAG) gebleven De Passat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Sinds 15 januari 2010 de passat 1.6 tdi comfortline blue motion techn. in mijn bezit. Eerlijkheid dient te zeggen, dat ik een beetje volkswagenholic ben... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Passat variant Highline 2.0 TDI. Gewldige reisauto met veel ruimte in z'n klasse en uitstekende sportstoelen in alcantara en leer. Motor met veel vermogen. Nog steeds een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Ik heb de auto nu 2 jaar in bezit. Laatste tijd heb ik problemen met het starten van de auto. bij het strten brandt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Fijne-, snelle auto met veel gebruiksmogelijkheden, mede door zijn grote laadruimte. Alleen het laten afweten van fabrikant en importeur Pon geven een onprettig gevoel bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
een degelijke duitse auto met geweldige motor van 1,9 liter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
fijne auto, groot en snel. Rijdt een boxster spider s met gemak in de achtergrond. alleen niet in bochten. Gelukkig durf je met deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Ik heb sinds bijna een jaar de 200PK versie van de VW Passat CC. Deze auto is zowel snel/erg snel dankzij z,n turbo motor, als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
De auto rijdt super passat 2.0 individual maar we telekens weer olie problemen. Hij staat nu voor de derde keer bij de dealer ter reperatie Hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
rij nu 5 jaar in mijn passat 240 000 km bj 1998 tdi plus chip tun = 34 pk meer rij div keren pj naar.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Echte kilometervreter, heen en weer Zuid-Limburg naar randstad met een verbruik van 4.9 ltr! en dat met 350.000 kilometer op de klok. Onderhoud en reparties (incl... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
VIND DIT "OUDE" MODEL NOG STEEDS MOOIER DAT HET HUIDIGE. ONTZETTEND RUIM EN GEWOON EEN PRIMA REISWAGEN DIE MET ZIJN 130 'ECHTE' PK'S RUSTIG DOET.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Rij nu een half jaar in een Passat variant 1.9TDI Comfortline. Ongeveer 30.000 km gereden en geen problemen gehad, sterker nog, hij bevalt mij zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
een heerlijke auto met een snelle en soepele motor. de 2.0 tdi 110 pk commonrail... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
bij 60.000 resp. 75.000 km beide achterwiellagers versleten. Bij 70.000km uitval door defekte dieseloliepomp in tank. Alleen de pomp is bij duitse VW-garage onder coulance.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Heb de auto besteld, en aflevering vind over 2 weken plaats. Ben helemaal happy met mijn eerste nieuwe auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat GTE ook aantrekkelijk als je niet rekent
Passat 1,9 TDI 110pk uit 1998. Rijdt enorm zuinig: 1 op 23,5 als je niet te snel rijdt en vlot schakelt! Zeer betrouwbaar, veilig en comfortabel... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5