Volkswagen was er al vroeg bij met het introduceren van turbomotoren over een breed modelgamma. Downsizen naar een driecilinder liet na een aankondiging eind 2014 nog even op zich wachten. Dit jaar zijn de Duitsers op stoom met de 1.0 TSI en dus kan de driecilinder na zijn debuut in de Polo ook in de Golf, Golf Sportsvan en Golf Variant aan de bak.
Geen instapper
Terwijl de 1.0 TSI in de Polo 95 pk of 110 pk levert, kan het staaltje downsizing in de Golf het tot 115 pk schoppen. De motor – die 10 kg lichter is dan de 1.2 TSI viercilinder – heeft op wat kleine details dezelfde hardware, maar geheel hiërarchische verantwoord krijgt de Golf de meest potente versie. In combinatie met 200 Nm levert is de TSI krachtig genoeg voor puike prestaties; of je moet 0-100 in 9.7 seconden en 204 km/u topsnelheid karig vinden voor een instapper. Een échte instapper is de 1.0 TSI ook niet, want Volkswagen heeft ook nog een 1.2 TSI 85 pk aan de basis gereed staan. Maar een goede reden om die te nemen is er niet.
Riant koppel
De testroute door Nederland leidde ons Golfje over snelwegen, provinciaal asfalt en door dorpjes. Het karakter van de 1.0 TSI is voor al deze contreien optimaal, want de turbo komt al vroeg een flink handje helpen. Ondanks dat de versnellingen vrij lang zijn – in zijn 2 haal je 100 km/u – resulteert het riante koppel van 200 Nm in moeiteloze acceleraties. Ook als je bij 100 km/u in het zesde verzet gas bij geeft, pakt de driecilinder zonder morren op. De souplesse is dik voor elkaar en doet ons - ook vanwege zijn bescheiden geluidsniveau – niet verlangen naar de dieselende BlueMotion met 1.6 TDI.
Tot ziens 1.6 TDI
Sterker nog, Volkswagen heeft voorgerekend dat die in 2014 succesvolle versie pas bij een jaarkilometrage van 42.000 kilometer financieel aantrekkelijk wordt. De klein-en-krachtige turbokracht is dus interessant voor iedereen, zowel de zakelijke rijder (20% bijtelling) als particulier. We kunnen er daarom van uit gaan dat de Golfjes in Nederland vooral als de 1.0 TSI BlueMotion óf als (duurdere) GTE wordt geleverd. Die stekkerhybride maakt momenteel al 45% uit van de verkopen…
Beste verbruik
Qua verbruik is de nieuwe 1.0 TSI onder de benzineversies onmiskenbaar zuinigheidskampioen, nu hij in de Golf en Golf Variant 4.3l/100km consumeert, oplopend naar 4.5 l/100 km in de Golf Sportsvan. Met deze scores heeft de Golf de beste papieren in het segment en zet hij de EcoBoost van Ford op de tweede plaats. Ford heeft weliswaar ooit een EcoBoost Edition aangekondigd die de Focus hetzelfde verbruik zou geven, maar daar hebben we niets meer van vernomen. Wie voor maximale CO2-reductie gaat, moet overigens kiezen voor de Golf (Variant) 1.4 TGI op aardgas, die 92 gram CO2 scoort.
Ook met DSG
Automaatliefhebbers hebben aan de 1.0 TSI ook een goede, nu deze driecilinder met de zeventraps DSG-automaat op dezelfde verbruikscijfers kan rekenen. Daardoor is de Golf 1.0 TSI met handbak of automaat net zo efficiënt en dat zien we graag. Wij reden eerst met de DSG-variant, die bij rustig optrekken al voor 2000 toeren een hoger verzet kiest. De eenliter accelereert feilloos door zijn versnellingen met een kleine brom, om zonder te trillen bij 70 km/u in het zevende verzet te rijden. De automaat maakt perfect gebruik van de trekkracht van de motor en voelt goed aan wanneer je meer haast hebt. Wat dat betreft heeft ook Volkswagen de kneepjes van het driecilindervak onder de knie. Sowieso is de TSI in de Golf nog iets stiller en verfijnder dan in de Polo, onder meer dankzij een beter verpakte motor en de toepassing van een tweemassa vliegwiel.
Geen vrijloopfunctie
Het lage verbruik van de Golf 1.0 TSI ook voor rekening van de BlueMotion-behandeling. Banden met een lage rolweerstand, 15 mm verlaging, spoilers, een actieve koelgrille en langere bakverhoudingen zijn de gebruikelijke onderdelen van dit recept. De boordcomputer van de Golf heeft ook een Think Blue trainer met ECO-score van je rijgedrag en verschillende tips om zuinig te rijden. Opvallend bij de DSG-versie is de afwezigheid van de vrijloopfunctie, waarmee de transmissie ontkoppelt zodra het gaspedaal gevierd wordt. Met deze innovatie is nog langer uitrollen mogelijk en dat kan het verbruik verder drukken. Hoewel verschillende aandrijflijnen van de VAG-Groep deze functie wel toepassen, moet de eenliter het ontberen. De techneuten geven aan de vrijloopfunctie later in verbeterde vorm aan te bieden, waarbij de motor zich uitschakelt zodra de transmissie ontkoppelt. De 1.0 TSI heeft wel het nieuwste stop/start-systeem dat de motor bij afremmen (en in combinatie met DSG) al bij 6 km/u het zwijgen oplegt. Elke druppel besparing is er één, al was het voor de (theoretische) verbruikscyclus…
BlueMotion zonder compromis
Anno 2015 zijn we op het punt dat de BlueMotion-trukendoos bij een Volkswagen geen invloed meer heeft op rijprestaties en rijgedrag. De Golf staat op behoorlijke 205/55/16-banden met een fatsoenlijke bandenspanning van 2.3 bar. Slechts voorstanders van caravangebruik zullen de 1.0 TSI links moeten laten liggen want het maximale trekgewicht blijft beperkt tot 1000 kg (Golf en Sportsvan) of 1100 kg in geval van de Golf Variant. Als wordt misschien ‘downsizen’ met kamperen ook wel eens mode. Op het gebied van uitrusting is de 1.0 TSI BlueMotion niet verkrijgbaar met adaptieve cruise control of adaptieve demping. That’s it.
Modale prijs
Gezien de vanafprijs van 22.590 euro houdt Volkswagen de Golf 1.0 TSI BlueMotion keurig bereikbaar voor Jan Modaal. Ook de Golf Variant (23.450 euro) en Sportsvan (25.490 euro) vallen binnen de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe auto. Het uitrustingsgamma bestaat uit de Trendline met zaken als airco, in hoogte verstelbare voorstoelen, mistlampen, elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels, radiosysteem met 8 speakers en touchscreen, een lederen stuur en pook, zeven airbags en 15 inch lichtmetaal. Hij is er ook als Comfortline, die de uitrusting aanvult met automatisch geregelde airco, cruise control, 16 inch velgen, comfortstoelen, 12V-aansluiting, middenarmsteunen en parkeersensoren voor+achter. De DSG-automaat is alleen verkrijgbaar in combinatie met de Comfortline. Je betaalt voor die versie van 26.550 euro, wat neerkomt op een meerprijs van 2500 euro voor de DSG.
Meer weten over de Golf TSI BlueMotion in de lease? Kijk dan verder bij LeaseAutoVandaag!
Schrijf een review