Automaat
De Peugeot 208 wordt geleverd met een aantal nieuwe aandrijflijnen. Zo is de 1,6 liter viercilinder benzinemotor met 120 pk en automaat uitgezwaaid en maakt hij plaats voor de 1,2 liter driecilinder turbo met 110 pk en een zestraps automaat. Dat is ook meteen de versie die wij het eerst mochten uitproberen.
De motor past goed bij de 208. Hij reageert vlot op het gas en ook de automaat voelt verfijnder aan dan die van zijn voorganger. Een goede zet van Peugeot, die ook in de 308 tot zijn recht komt. Mocht je zelf willen schakelen, dan kan dat door de pook in de manuele stand te klikken. Geen flippers achter het stuur om te schakelen, maar simpelweg de pook naar boven of beneden duwen om van versnelling te wisselen. Aan boord lijkt hij stiller dan voorheen. Je hoort de driecilinder nauwelijks, tenzij je flink op het gas gaat. Zelfs dan is het best een aangenaam geluid. Inclusief volle brandstoftank blijft de Peugeot 208 onder de 1.100 kg en dat maakt hem lekker lichtvoetig. Verwacht geen sportwagen (daarvoor heeft Peugeot de 208 GTi), maar vlot doorrijden is zeker mogelijk.
Personaliseren
Onze auto is uitgerust met het optionele ‘Pack interieur’. De portiergrepen, kleur van de stiksels, kleur rond de luchtroosters en armsteunen hebben een witte kleur. Datzelfde wit komt ook aan de buitenkant terug in de richtingaanwijzers, grille en randen bij de mistlampen. Het is optioneel, maar oogt wel lekker vrolijk. Is wit niet spannend genoeg, kun je ook kiezen voor limegroen als optie. Daarnaast is de Peugeot 208 er nu ook als GT line, met - je raadt het al - rode details.
De 208 lakstraat heeft er twee matte kleuren ‘Ice Grey’ en ‘Ice Silver’ bij, waarbij de eerste beduidend lichter van kleur is dan de tweede. De 208 kan wel een beetje kleur gebruiken, maar ook deze matte kleuren staan hem heel goed. Zeker in ‘Ice Grey’ is hij zelfs wel chique te noemen. Ook de matte kleur kun je in het interieur bestellen, maar daar komt hij minder goed tot z’n recht. Voor de buitenkant houden, raden wij aan.
Bijtellen
Voor de zakelijke markt komt Peugeot met twee 14% bijtellers. Allebei hebben ze een 1,6 liter viercilinder dieselmotor, maar de een levert 75 pk en de ander 100 pk. Peugeot heeft de hoogste verwachtingen van die laatste, dus daar gingen we mee aan de slag.
De meest verfijnde aandrijflijn is het niet, maar met deze motor komt de 208 goed van z’n plek. Het gewicht blijft nog steeds onder de 1.100 kg, waardoor hij lekker lichtvoetig is. Veertien procent bijtellen is geen straf op deze manier. De motor is lekker krachtig, maar moet voor vlot doorrijden wel boven de 1.500 toeren gehouden worden. Eronder doet hij niets, bleek meermaals op de Oostenrijkse heuvelachtige wegen.
De handgeschakelde vijfbak die aan het blok gekoppeld zit heeft wat lange slagen, maar bedient verder goed. Als een spaardiesel voelt hij geen seconde. Ook voelt hij niet geknepen of onnatuurlijk. Dit is gewoon hoe hij bedoeld is en dan nog scoort hij slechts 79 gram CO2 per kilometer. Het gemiddeld verbruik is 3,0 liter per 100 kilometer volgens Peugeot. Zelf scoorden we tijdens de bergachtige testrit zo’n 5,0 liter per 100 kilometer. In de praktijk moet 4,0 liter of zelfs 3,5 liter haalbaar zijn. Bij 100 km/h constant op de cruise control haalden wij zo’n 3,4 liter per 100 kilometer. Een uitstekende waarde.
Aankleden
De Peugeot mag dan zeer behoorlijk uit te rusten zijn, sommige concurrenten doen het nog een tandje luxer. Zo missen we bijvoorbeeld dodehoeksensoren. Nu ja, missen is een groot woord, maar voor een stadsauto als de 208, want zo positioneert Peugeot hem, hadden we het logisch gevonden. Sommige concurrenten bieden het namelijk wel. Toch doet hij met een vanafprijs van 13.990 euro prijstechnisch heel goed mee. Wel raden we je aan om wat van de nieuwe personalisatieopties te proberen, want die maken de Peugeot 208 net dat beetje vrolijker. Een felle lakkleur of een nieuwe matte kleur staat hem overigens ook goed.
De BlueHDI 100 begint bij 16.990 euro voor de BlueLease en ook daar geldt: aankleden! Hoe meer opties, hoe leuker hij is. Een versie waar we mee reden had ook het optionele JBL audiosysteem. Alle muziek die we probeerden klonk goed en helder, maar had zeker ook voldoende bas. Een aanrader.
Schrijf een review