Renault Espace gaat met de tijd mee

Toekomstvisie redt Renault Espace. We hebben de nieuwe getest.

Terwijl SUV’s in allerlei soorten en maten oprukken, komt de traditionele MPV in het verdomhoekje te staan. De vraag naar de traditionele ruimte-auto neemt af. Renault zag - in tweede instantie – de bui hangen en heeft daarom van een MPV en SUV samengesmolten tot Espace. Het resultaat is een avantgardistische Fransoos met uitstraling en ruimte.

De nieuwe Renault Espace had er eigenlijk al in 2010 moeten zijn. In een vergevorderd stadium werd daar alsnog de stekker uit getrokken, mede vanwege de geraamde hoge verkoopprijs en dito gewicht (de Espace zou bijvoorbeeld schuifdeuren krijgen). De MPV ging terug naar de tekentafel en werd onder leiding van Laurens van den Acker opnieuw getekend en ontwikkeld. Dit keer keek Renault goed in een glazen bol om de toekomst van de Espace te kunnen voorspellen. Renault voorzag dat de vraag naar MPV’s zou afnemen, terwijl de interesse in SUV’s alleen maar groter zou worden. Om de voorgaande Espace-generaties niet helemaal te doen vergeten en zijn functie als ruimte-auto in acht te houden, is gekozen voor een kruising tussen die twee carrosserievarianten. De nieuwe Espace is als crossover stoerder en lager dan voorheen, maar nog wel net zo lang als de Grand Espace van weleer. De nieuwe proporties maken van de nieuwe Espace geen ‘busje’, maar een stilistisch vormgegeven familie-auto met pretenties. Renault geeft de Espace namelijk talrijke innovaties mee.

Innovaties

Wat is er zoal nieuw aan de Espace? Naast zijn nieuwe carrosserievorm maken LED-koplampen, vierwielbesturing, adaptieve demping, R-Link infotainment, Emergency Braking, een head-up display, stoelmassage, sfeerverlichting in allerlei kleuren, een automatische transmissie met dubbele koppeling en inklapbare stoelen hun debuut. Tal van zaken die de Espace luxer op de ladder zetten, de rij-eigenschappen verbeteren en praktischer in te delen maken. Vooral dat laatste mag bij een Espace geen ondergeschikte rol hebben gekregen. Vanuit het R-Link infotainmentsysteem met touchscreen én vanuit de bagageruimte kun je met een druk op de knop een stoel op de tweede of optionele derde zitrij (795 euro) laten neerklappen.

Ondanks dat de Espace nu minder laadhoogte biedt dan zijn voorganger, kan er nog altijd tot 2000 tot 2100 liter aan bagage mee, afhankelijk van de uitvoering (vijf- of zevenzits). Het enige offer dat de Espace in vernieuwde vorm brengt is afgenomen hoofdruimte op de achterbank. De puberzoon van 185 centimeter of langer kan zomaar met zijn zorgvuldig geboetseerde kapsel tegen het panoramadak aan komen. Hoe bestaat het; een Espace met te weinig hoofdruimte! De oplossing is simpel en niet onoverkomelijk: laat het grote glazen (te openen) panoramadak achterwege. Je krijgt dan alsnog lichtinval via een glazen dakpaneel ter hoogte van bestuurder en bijrijder, maar helaas kan die dan niet open. De grote voorruit en smalle voorruit stijlen zorgt ongeacht de keuze voor het dak voor die ruimtelijke indruk.

1.6-jes

Met de tijd mee gaan vraagt ook om downsizing van de motoren. Renault voorziet de Espace van 1.6 liter turbomotoren op diesel (130/160 pk) of benzine. In het laatste geval geeft een aangepaste versie van de Clio R.S motor acte de présence. Da’s een verrassing. In de Espace is de turbomotor gelukkig niet zo hitsig en brullerig, maar vooral soepel. De turbo moet hiervoor wel aan het werk, want ook al is de Espace van 2015 flink wat kilo’s kwijt, het blijft een grote auto voor een 1.6-je, waarvan het koppel vanaf 2500 Nm volledig paraat is. Het is met name de soms wat bruuske aangrijping van de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling (een noviteit) die voor wat onrust zorgt; wegrijden in de Espace TCe200 vraagt om een subtiel voetje. Multi-Sense biedt je de helpende hand omdat daarmee het karakter van motor, stuurbekrachtiging, demping en vierwielbesturing is in te stellen.

Op smaak brengen

De voorgeprogrammeerde ECO-stand bevalt eigenlijk uitstekend, maar voor ons kwam de Espace pas echt op smaak in de ‘kies-zelf-maar’-stand. Met de motorrespons in ‘neutral’, de stuurbekrachtiging in ‘sport’, de adaptieve demping in ‘sport’ en de vierwielbesturing in comfort is de Espace voor ons de perfecte reisgenoot. Met dit recept stuurt de Espace niet zo verderlicht, deint de koets niet drie(!) na op drempels maar is hij evenmin stug, en worden bochten wat neutraler genomen. De vierwielbesturing is anders behoorlijk aanwezig. Een goed teken op zich, - het maakt de Espace agieler – maar past uiteindelijk toch niet bij een auto als deze.  De kleinere draaicirkel is dankzij deze besturing uiteraard wel een uitkomst, maar om daarvoor deze optie aan te vinken (a 1695 euro) gaat misschien wat ver. Op de Initiale Paris uitvoering is deze techniek, evenals de adaptieve demping, standaard aanwezig. Een goede proefrit kunnen we je zeker aanraden, want de Espace is met deze innovaties behoorlijk veelzijdig van karakter.

Vliegende start

De Espace van 2015 heeft dan nog een hobbel te nemen; zijn prijs. Nu is een bedrag van minimaal 43.000 euro tot 56.000 euro allerminst exorbitant voor een ruime reisauto als deze, maar daarmee valt de Espace wel in een prijssegment waarin vooral zakelijk wordt gereden en dus– in Nederland althans - flink moet worden bijgeteld. Het is misschien maar goed ook dat volgend jaar de bijtellingspercentages en CO2-grenzen op de schop gaan, zodat de marktvraag zich een beetje normaliseert. Dan komt de waardering van de nieuwe Espace pas echt natuurgetrouw tot zijn recht. Al klaagt de importeur niet; met ruim tweehonderd orders in de eerste weken na zijn introductie. Dat is al meer dan Ford dit jaar van de Kuga heeft gekocht. En dat is een SUV. Om niet te spreken over de Mercedes V-Klasse, een full-size busje dat volgens de marketing als MPV door het leven moet gaan. Uiteraard zal een groot deel van eerste kopers uit trouwe Espace-rijders bestaan, maar die mochten natuurlijk niet worden vergeten. Ook leuk: de Espace wordt standaard afgeleverd met drie jaar fabrieksgarantie.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Renault Espace gaat met de tijd mee
Espace Phase IV, 1.9dci, bj2003. ALS hij rijdt wil je er niet uit... NOOIT meer een Renault. Kapotte motor, versnellingsbak, intercooler, turbo, nogeens versnellingsbak,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Ik rij nu bijna 4 jaar met een Espace 3.0 V6 initiale van 2001. Heb er ruim 90.000 km mee gereden op LPG. Na 2.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Deze wagen gekocht in oktober 2010 met zo'n 180.000 km op de teller, nu staat hij op 230.000 km juli 2011. Eigenlijk geen noemenswaardige problemen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
NOOIT meer... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
degelijke famileauto heb nu 155000 km en enkel een contact kabeltje defect die renault onmiddelijk herstelde in garantie .er liggen zelfs 20 duim.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Nu 246000km en nog steeds bolt die als een tiener! Wel al een paar keer iets laten vervangen met wel een prijsje, maar dat moet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
EEN NACHTMERRIE! Dit was onze eerste Renault en gelijk onze laatste. Na een aantal maanden met veel plezier te hebben gereden begon de wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Ik heb een Grand Espace van jan 2006,gekocht bij de garage als demo model van 3 mnd oud met 8000km op de teller. Heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Als ik al die reviews lees valt het bij onze ouwe bak eigenlijk wel mee. We hebben nog het oude prachtige model uit 1999. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Prachtige en zeer goed rijdende wagen. Nieuw gekocht maar na de garantie ging alles kapot. Electronica, Turbo, Dashbord op tilt. Elke keer weer nerveus op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Waarom gaan de achterste krukaskeringen bij alle Renault Espace,s lekken ??? Geef daar een een duidelijk antwoord op Renault????? waarom geven jullie hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Mooie en ruimte auto, mijn complimenten!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Grand Espace 2.0T Expression Automaat, NAV, 7 st., gekocht 2007, import uit Belgie, bij 53.000 km. Droom- en Nachtmerrie-auto in 1. Wat je noemt een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Renault Espace 2.0T Espression: Nu 176000 km. samenvatting: 3 x turbo vervangen (ligt natuurlijk aan mijn rijstijl.. de laatste keer na 25.000 km) remschijven, banden, etc. maar.. Lees volledige review.
Renault Espace gaat met de tijd mee
Zijn nu ongeveer 1 maand in het bezit van onze mooi Espace 2.2Dci uit 2004 met 167500 op de teller. Rijdt heerlijk, alleen als je drempels neemt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Heb een 2.2dci uit 2004 met 167500km op de teller. Zonder garantie gekocht maar wel met een nieuwe apk. Na 2 weken de sensor kapot van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Super reisauto met gezin of als zakenauto. Waanzinnige toerauto ook op hoge snelheid richting wintersport. Erg stil. 3.5 V6 is erg betrouwbaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Rij de derde Grand Espace. Nu 170.000 km met deze. De V6 & automaat zijn geweldig. Nieuwprijs in 2005 is eigelijk n koopje 51.000. Afschrijving.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Heb momenteel mijn GRand Espace 2.2 Dci een jaar, meer klachten van gehad als iets anders. Gekocht op 150 000km en nu op een 160.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Het commentaar op deze site heeft mij afgehouden om mijn Espace van 5 jaar oud in te ruilen voor de huidige celsio aanbieding (45.000) Ten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Twee jaar geleden een Espace IV 1.9 Dci uit 2003 aangeschaft. Toen 160.000 km op de teller. Dit was meteen de begin van onze financiële.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Renault Grand Espace 2006 i paris initiale 2.0 turbo Mijn Renault Espace lekt olie, nu blijkt de achterste krukas keerring lek te zijn... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Prima auto rijd fantastisch is mijn 2e jammer dat renault ze niet meer maak. rijdt beter als mijn vorige auto's (volvoxc90 en mertcedes ML).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Ik rijd nu mijn derde Espace en ben er nu definitief klaar mee! Na de tweede al ernstig getwijfeld, maar toch weer gevallen voor het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Ik heb hem nu bijna 2 jaar. Een heerlijke auto. Nu moet de distributie vervangen worden. Kosten 2750 euro bij renault. Het is een 6.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
een wagen 2,2dci uitvoering met zware problemen , na nog geen 100000km alle rollementen vitesenbak kapot lezer startkaart kapot is dat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Rij al 5 jaar Espace en nog weinig problemen ondervonden, sinds dec 2009 een Espace, 2,0 T gekocht met 15.000km . De wagen rijdt als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace gaat met de tijd mee
Nieuwe Espace 2.0T benzine gekocht in 2003. Na wat electronische aanloopproblemen tot 120.000 redelijke onderhoudskosten. Bij vervanging van de distributieriem bleken zowat alle oliekeerringen in.. Lees volledige review.
Renault Espace gaat met de tijd mee
Ik heb een Grand Espace 2.0 T initiale op LPG. Ik heb de volgende problemen ervaren: 3 sets remschijven (kromtrekken) 2 x nieuw subframe 1 x nieuwe turbo 1.. Lees volledige review.
Renault Espace gaat met de tijd mee
Na 5 jaar een tweedehands type III Espace op LPG te hebben gereden, met de nodige onaangename problemen (3 van de 5 zomervakanties defecten aan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5