Maserati Ghibli Diesel - voor de fijnproevers

Exclusief dieselen kun je in een Maserati Ghibli.

Maserati is uit op groei. Het Italiaanse merk wil zijn exclusieve sportiviteit en luxe overbrengen op een groter publiek. Na de Quattroporte en GranTurismo is er de Ghibli als meest betaalbare sportsedan. Met die auto richt Maserati zich ook op de zakelijke markt, dus rijden wij met de diesel. Ja, je leest het goed.

De komende jaren gaan we veel van Maserati zien en horen. De Ghibli draagt bij aan de grotere afzet van het merk, geholpen door de introductie van een dieselmotor die ook in de Quattroporte beschikbaar is. Daarnaast kunnen we in 2016 nog de Levante (een SUV) verwachten en een jaar later is de nieuwe GranCabrio klaar voor de start. Daarmee is de koek nog niet op. In 2018 is een verse GranTurismo aan de beurt en tussendoor gaan ze de Alfieri nog verwelkomen. Op die manier moeten jaarverkopen van 6000 in 2011 en 15.400 in 2013 leiden tot 75.000 in 2018. Let wel: vorig jaar was dat nog 36.500. Dat vraagt van ambitie van techneuten, maar ook van de organisatie en de fabrieken. Ook daar worden stappen gezet. Exclusiviteit blijft gegarandeerd als je het jaardoel van 2018 vergelijkt met de huidige verkopen van Porsche: zo’n 190.000 stuks.

Hoog instappen

Goed, terug naar nu. In het modellengamma staat de Ghibli als meest betaalbare en meest actuele model in één van de drie showrooms die Maserati in Nederland telt. Met een prijs vanaf 82 mille nestelt het model zich tussen de potente versies van de BMW 5 Serie en Mercedes E-Klasse of Audi A6 met zescilindermotor. Maserati heeft een naam hoog te houden als het gaat om stijl, exclusiviteit en sportiviteit en dus trapt het gamma af met een zescilinder (biturbo)benzine- of dieselmotor. Omdat de benzineversies nogal wat BPM-straf krijgen opgelegd – ze zijn niet bijster zuinig - is de diesel fiscaal gezien een stuk aantrekkelijker om mee te rijden. Dat een diesel anno 2015 bij een sportwagenmerk geen heiligschennis te weeg brengt, heeft Porsche al bewezen.

De Ghibli Diesel staat klaar met een 3.0 V6 dieselmotor, goed voor 275 pk en 600 Nm. Daarbij brengt de zescilinder een plezierig geluid ten gehore, dat in de sportieve rijstand nog eens actief wordt versterkt. Niet met speakers, maar met een klep in het uitlaatsysteem. De diesel klinkt daardoor ook voor de buitenwereld veel voller dan je zou verwachten en vraagt er om te presteren. Een beetje protserig is het wel, in vergelijking met wat we gewend zijn. Maar is dat niet wat je bij een Maserati verwacht, dat beetje extra beleving? In alle opzichten?

Afgetraind

In design weet de Ghibli ook de juiste snaar te raken. Zeker van voren oogt de Ghibli herkenbaar als Maserati; sterk, sportief en een beetje gehaaid. Het silhouet van de auto vertoont wel grote overeenkomst met de Quattroporte, dus wanneer je een van de twee in een flits voorbij hoort of ziet rijden; let goed op de raamlijn bij achterportieren. Zit daar een derde ruitje, dan is het Quattroporte. Van achteren is de auto weer heel eigen en duidelijk meer afgetraind dan zijn grote broer. Sterker nog, de Ghibli staat zelfs iets breder op zijn wielen.

Goed nieuws, de Ghibli rijdt ook strak. Ja, we horen iets teveel geluid van wind en banden, maar het is wel fijn en uitnodigend sturen. Afhankelijk van de gekozen rijstand is de besturing niet te licht of te zwaar, maar iets meer gevoel is gewenst. Uiteindelijk wordt ook een vijf meter lange Maserati niet altijd op de grens gereden – al heeft hij niet voor niets standaard een limited slip differentieel - en dan blijkt de Ghibli ook over voldoende comfort te beschikken.

Onze demo reed met bescheiden 18 inch wielen en deelde daardoor ook geen klappen uit op korte richels. Dat comfort komt ook op het conto van de adaptieve dempers, die optioneel te verruilen zijn voor een sportonderstel. Zouden wij niet doen. Het vurige karakter is met een druk op de knop nog aan te scherpen of af te zwakken, waarbij de I.C.E modus niet voor ‘ijs’ staat maar voor Increased Control & Efficiency. De zuinige stand dus, waarbij de achttrapsautomaat snel opschakelt en de uitlaatklep op slot blijft. Die modus laten we dus lekker voor wat het is want de diesel is juist in het middengebied van de toerenteller op zijn mooist.

Knipoog

Finesse in het interieur komt vooral tot uiting in design. Het dashboard vertoont overeenkomsten met de Quattroporte en voorziet in hetzelfde 8.4 inch infotainmentsysteem, maar onderscheidt zich bijvoorbeeld met een chique klokje in het midden. In afwerking en kwaliteitsbeleving heeft Maserati grote stappen gezet ten opzichte van twee jaar geleden. De smakelijke mix van kleuren, ledersoorten, aluminium en chroom maakt best hebberig. Zichtbare bedrading in de behuizing van de buitenspiegels beschouwen me dan maar als knipoog naar Italia. Een blik op de bagageruimte leert dat Maserati ook rationeel verrassend uit de hoek komt; met 500 liter capaciteit komt de Ghibli riant uit de hoek. Op de achterbank is de ruimte ok, maar niet meer dan dat.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.