Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb

Hoe maak je de nieuwe Skoda Superb nog beter dan zijn voorganger? Nou, zo!

Hoe maak je de nieuwe Skoda Superb nog beter dan zijn voorganger? Door nog meer ruimte te bieden? Door de prijs nog scherper te stellen? Niet alleen dat. Skoda weet de hamvraag perfect te beantwoorden, getuige onze eerste rijtest met het nieuwe vlaggenschip.

De Skoda Superb wordt al jaren gelauwerd om zijn riante beenruimte en prettige prijs. Bij het ontwikkelen van een nieuwe Superb moest Skoda met nieuwe troefkaarten op de proppen komen. Hoewel het vlaggenschip toch nog is gegroeid in breedte, wielbasis én lengte (nu: 4.86 meter!), legt de Superb toch zo’n 75 kg minder in de schaal. Hij heeft dat onder meer te danken aan het omruilen van de TwinDoor achterklep door een conventionele (ook elekrisch bediende) achterklep. Die weegt stukken minder en gaf designer Jozef Kaban – de Peter Schreyer van Skoda - meer vrijheid om een mooie daklijn te tekenen. Ook de overhangen van de carrosserie werden teruggedrongen. Toegegeven, de nieuwe Superb ziet er daardoor aansprekender uit en dat scoort meer punten dan een slimme klep. Sterker nog, juist door de looks van de nieuwe hatchback verwacht Skoda in Nederland meer animo voor deze variant van voor de Combi, die in september op de markt verschijnt.

Chauffeur

Skoda heeft de nieuwe Superb ook een moderne basis gegeven, het MQB-platform. Ook dit DNA bespaart weer wat kilo’s en maakt het interieur van de auto nog efficiënter in te delen, met meer ruimte ten gevolge. Zowel voor- als achterin zit de nieuwe Superb werkelijk riant. Zonder gekkigheid: een S-Klasse zou er jaloers op zijn. Hoogstens zou je kunnen noemen dat de hoofdruimte door de strakker getekende daklijn iets is afgenomen, maar wij kwamen met onze 1.83 meter niet in knel. Omdat ruimte an sich niet alles over comfort vertelt, is het zitcomfort van de achterbank positief het vermelden waard. De zitting is niet vlak en geeft veel ondersteuning, iets waar bijvoorbeeld een Tesla Model S door de mand valt. Om zich verder als chauffeursauto bij uitstek te bewijzen heeft Skoda ook weer een bedieningspaneel van de stoelverstelling van de bijrijder binnen handbereik gebracht. Wie achterin plaatsneemt kan zelf de stoel naar voren schuiven, of de chauffeur die opdracht geven. Zonneschermen omhoog en rijden maar, James! Is er regen? Vanaf de uitvoering Ambition heeft de Superb standaard een paraplu in beide voorportieren.

Veiligheid voorop

Het nieuwe DNA van de Superb komt ook tot uiting in de optiemogelijkheden. Het familiehoofd is daarom direct up to date met alle veiligheids- en assistentiesystemen zoals dodehoekdetectie, een waarschuwing voor kruisend verkeer bij achteruit rijden, adaptieve cruise control, vermoeidheidsdetectie, verkeersbordherkenning, Lane Assist met stuurcorrectie, Front Assist met City Emergency Braking noodrem, uitgebreide inparkeerhulp, grootlichtassistent, Hill Assist en Crew Protect. Dat laatste zorgt ervoor dat ramen en schuifdak gesloten zijn en de strak getrokken in geval van een dreigende aanrijding. Niet nieuw in de industrie – Mercedes heeft het al jaren – maar nu wel bij Skoda. De Tsjech heeft simpelweg vrijwel alle systemen van de nieuwe Passat op de lijst staan, met uitzondering van zoiets als Trailer Assist, een inparkeerhulp bij het rijden met een aanhanger. Daar kunnen we wel mee leven. Ook luxe als een head-up display of een digitaal instrumentarium gaat aan de Superb voorbij. Verschil moet er zijn. Wie weet verandert dat nog later in de levenscyclus van de auto, want Skoda heeft bijvoorbeeld ook een plug-in hybride versie van de Superb aangekondigd.

Van TDI tot KLPD

Tot die tijd is de Superb er met verschillende TSI- en TDI motoren, allen viercilinders en voorzien van een turbo. De vermogens variëren van 125 tot 280 pk, en wij hebben gereden met de 2.0 TDI 150 pk en de 2.0 TSI 280 pk 4x4. Stuk voor stuk zijn ze zuiniger dan hun voorgangers, waarbij nu zowel de 1.6 TDI (120 pk) als de 2.0 TDI 150/190 pk in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Goed nieuws dus voor zakelijk rijders die een beetje pit willen combineren met fiscaal voordeel. De 2.0 TDI 150 pk is netjes stil – maar natuurlijk niet zo geïsoleerd als in een Audi A6 – en sleurt met 350 Nm goed vooruit. In het heuvelige Italië bemerken we wel een turbogaatje, dus houdt het toerental boven 1750 toeren. De zestraps DSG-automaat kan voor de souplesse uitkomst bieden, waren het niet dat die dan in de 25% bijtellingscategorie valt. Zakelijk rijden met een automaat en 20% bijtelling kan wèl in de Superb 1.6 TDI met zeventraps-DSG. Lijkt ons een lekkere combi, al is de meerprijs voor die automaat fors (3500 euro).

Het andere uiterste in de Superb-wereld is de Superb 2.0 TSI 4x4 in de Laurin & Klement uitvoering. De nieuwe tweeliter is met 280 pk ongekend krachtig in zijn soort en vervangt de 3.6 FSI V6 die 260 pk leverde. Onder genot van een licht turbogefluit brengt deze het beenruimtewonder in 5.8 seconden naar 100 km/u, terwijl de topsnelheid 250 km/u bedraagt. Iets voor het KLPD, soms? In combinatie met de donkerbruin metallic lak en specifieke L&K details maakt het de Superb ook aantrekkelijk voor de stille genieters. Caravanners zullen het trekgewicht van liefst 2200 kg waarderen. Je betaalt er weliswaar zo’n 56 mille voor, maar meer ruimte en luxe voor dit geld is er niet bij een ander merk te krijgen. Al zul je voor een enkel veiligheidssysteem nog wel moeten bijbetalen want ze zijn nooit allemaal standaard.

Adaptief onderstel DCC

Het verbeterde materiaalgebruik en de komst van comfortabele luxe zoals adaptieve dempers versterken de indruk van de Superb als serieuze zaken(reis)auto. We hebben de nieuwe telg alleen met dat adaptieve onderstel (DCC) kunnen rijden en dan is goed te merken hoe het rijcomfort aanzienlijk wordt verhoogd. Waar de vorige Superb niet meer dan een redelijk compromis was tussen stevigheid en soeverein zoeven, komt de Superb anno 2015 bijna deinerig uit de verf (in Comfort) en netjes beteugeld in de Sportstand. De normale rijmodus neigt meer naar comfort dan de sportieve stand. Later zullen we in Nederland rijden met een exemplaar zonder adaptief onderstel, om te zien of DCC zijn geld (950 euro) waard is.

Scherp geprijsd

Goed nieuws is in ieder geval dat de nieuwe Superb iets voordeliger is dan zijn voorganger. De dealer doet zaken vanaf 27.790 euro en dat is buitengewoon scherp voor een auto in dit segment. Ook de naar verwachting populaire 1.6 TDI staat met een prijs van 29.840 euro aantrekkelijk in de prijslijst. De 2.0 TDI is wat duurder (34.590 euro) en mengt zich qua prijs tussen bijvoorbeeld een Ford Mondeo, maar staat nog altijd op afstand van de Volkswagen Passat. Zakelijk rijders doen er slim aan te kiezen voor de Businessline, waarbij de Active Businessline feitelijk al alle courante luxe biedt zoals navigatie, bluetooth, en parkeersensoren voor prijzen vanaf 28.490 euro (1.4 TSI) en 30.540 euro (1.6 TDI).

Fotografie: Eric van Vuuren

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (28)

Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Gisteren een 1.8 combi elegance business gekocht! Tot nu toe alleen proefritten gereden. Maar die waren heeeeerlijk. Over vier weken eindelijk in onze eigen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Prachtige wagen en k'ben zeer tevreden. Nog geen problemen tot dus ver(100.000 km). Waar ik wel achter ben gekomen is dat het Columbus Navigatie Systeem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
50000km per jr 1.8 tsi dsg7 amb. Busline helaas nieuw motor wel binnen de garantie en goed opgelost. Ruime auto goede wegligging. Dsg soms wat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Na veel vergelijkingen, de skoda gekocht.Reed hiervoor Hyundai maar moest groter rijden ivm ruimtegebrek. Hele degelijke/ stille auto.Ik rij de 1.4 tsi business-line uitvoering.Ben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Heb 30.000km achter de rug met een Superb Greenline. mijn eerste Skoda ooit en waarschijnlijk niet de laatste. Met een defensieve rijstijl en redelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
heb net sinds 3 wkn nw superb greenline business, reeds 5000 km gereden. Droomauto, sjiek, degelijk,bijzonder stil en vlot genoeg. Gemiddeld verbruik stad en snelweg.. Lees volledige review.
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
doe veel autostrade met 58000 km per jaar . is dit en pracht wagen naar mijn bescheide menning. verbruik ligt op 5.6 per 100.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Ik had een Grand Scenic zonder problemen. Sinds eind september de nieuwe 1.8 TSI met DSG aut. Yes!! Ik geniet nog elke dag van zowel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Mooie auto goede wáár voor zijn geld, comforabel en kwalitatief, echte km vreter... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
1.4 TSI comfort Rijd geweldig, snel voor een 1.4, goed koppel. Radio Bolero geweldig(extra). Limo voor relatief weinig geld... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Rij sinds 4 weken in min nieuwe superb en ben zeer tevreden. 1.4 motor levert prima prestaties... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
super auto. ik heb er in gereden, je wil toch voor datgeld niks anders, mondeo zou nog een overweging kunne zijn maar ook die vind.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Fenomenale auto,een caravantrekker in optima forma,weergaloos.Heb hiervoor een Audi 100 6 cylinder gehad,kan echter bij lange na niet aan deze super superb tippen.Wat mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Waarom hier niet meer zaken mensen in rijden is mij een raadsel....?? Ben overgestapt van een volvo s80 2.5 naar een oud model superb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Skoda stond voor "Samen Knutselen Onder De Auto", maar Volkswagen heeft Skoda goed op de rails gezet. Op de lange afstanden is het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Ik vind het een grote en een krachtige auto. Ook het verbruikt valt mee, voor 140 pk! namelijk mijn auto gaat tot 5.4 l als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Werkeijk fantastische auto , die er naar mijn smaak zeer fraai en chique uit ziet (en het ook is ,crème leder , automaat,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
na al heel veel dure limo's gereden te hebben is dit qua pris en luxe en prestatie toch wel een Topper. De auto staat na een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
zuinige diesel met veel ruimte achterin-prettig rijden met veel confort.afwerking is subliem ! ZEG NOOIt meer dat een skoda een prul wagen is want.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Na vele jaren Mercedes ben ik midden 2005 overstapt naar Superb, omdat ik zoveel mogelijk wagen wenste voor mijn budget. De wagen rijdt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Ik heb zeer bewust gekozen voor een Skoda Superb: Mijn vorige lease auto heb ik eind 2006 met zeer veel genoegen ingeleverd. Ik verwisselde.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Moet nog 5 weken wachten op m'n 2.0TDI met "gratis" business pakket twv 7000 euro. Moet die tijd nog overbruggen in een verschikkelijke Renault 21.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Het is een superieure auto, Rij er zelf zakelijk in, hij zelfs beoordeelt tot; 'beste ministers auto''!!! Kijk maar in de autobladen daar staat het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Ik rijd sinds kort in deze auto. Beste value for money die ik ooit gehad heb! Zit goed, 1.8T is krachtig en stil, wegligging is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
De Skoda Superb is echt super!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Na 7 jaar Mercedessen is het jaar Skoda prima bevallen. De auto rijdt net zo degelijk als een MB. En ook de ergonomie is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Na anderhalf jaar sturen en 70000 km kom tot de conclusie dat ik de juiste keus heb gemaakt. Uitstekende prestatie en zuing in het verbruik 1.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Comfortabel ruimtereizen in nieuwe Skoda Superb
Superb kent een ideale verhouding tussen wielbasis en lengte waardoor de wagen prettig stuurt ondanks zijn forse formaat. Fantastische ruimte achterin, en een hoge mate.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5