Ford C-Max: Strak design in een stervend segment

Meer dan alleen een nieuwe neus...

Het segment van de Ford C-Max heeft het zwaar. Kopers zwichten en masse voor de allures van een compacte crossover. Wel de hogere zitplaats, niet het uiterlijk van een MPV. Ford houdt echter vast aan de traditionele C segment-MPV, maar nu wel een die er beter uitziet dan ooit. Een eerste indruk.

Autotest Ford C-MAX facelift, een strakke neus voor de MPV van Ford in een uitstervend segment. We hebben gereden met de 1.5 EcoBoost.
Minder knoppen, meer overzicht in de vernieuwde Ford C-Max.

Grille

Die verbeterde looks zitten vooral in de neus. Die is nu weer helemaal in lijn met die van de Fiesta, Focus en Mondeo. De woorden Aston en Martin kwamen tijdens de introductie regelmatig voorbij. Ford strijdt in een compleet ander segment, dus als je Aston-looks kunt krijgen voor een tiende van de prijs, dan is dat niet helemaal verkeerd naar ons idee. 

Een herkenbaar gezicht lijkt heel belangrijk voor veel merken. BMW en Audi doen het natuurlijk al jaren, met groot succes. De C-Max heeft nu het nieuwe familiegezicht gekregen en dat staat hem goed. De auto oogt een stuk moderner. Zeker als compacte C-Max, de Grand C-Max heeft weliswaar de nieuwe neus, maar de rest oogt nog hetzelfde. Vooral lekker praktisch, minder voor het oog.

Nieuwe motoren

We rijden de compacte C-Max met de 150 pk sterke 1,5 liter EcoBoost benzinemotor. De C-Max was altijd al een van de best rijdende auto’s in z’n klasse en dat is met de nieuwe niet anders. Hij rijdt zelfs nog iets beter. Op geen enkel moment heb je last van het hogere zwaartepunt. Hij is net zo te rijden als een Focus, alleen is hij iets comfortabeler geveerd, waardoor je wat meer overhelt. De 1.5 EcoBoost zal waarschijnlijk relatief weinig verkocht gaan worden in ons land, omdat meer consumenten zullen kiezen voor de 3.700 euro goedkopere 1.0 EcoBoost driecilinder met 125 pk. Helaas konden we daar nu niet mee rijden.

Toch is de vijftienhonderd een fijne motor in de C-Max. Hij is 10 pk minder krachtig dan in de grotere Mondeo, maar het koppel is met 240 Nm precies gelijk. Hij gaat in 9,4 seconden naar de 100 km/h en daarmee is hij vlot genoeg. Het gemiddeld verbruik moet op 6,1 liter per 100 kilometer liggen. Tijdens de rit in Mallorca zaten we op 8,7 liter per 100 kilometer, maar dat is niet representatief voor een verbruik in Nederland. 

De motor is dankzij de nieuwe geluidsdemping nauwelijks hoorbaar in het interieur, totdat je flink toeren gaat maken. Dat is overigens nergens voor nodig. Het blok is te rijden als een dieselmotor, omdat het maximale koppel al bij 1.600 toeren beschikbaar is. Je gaat er automatisch een beetje lui door rijden.

Interieur 

Net als in de Focus hebben de vele knoppen plaats gemaakt voor een optioneel 8 inch groot display waar nu de meeste zaken op de bedienen zijn. Het kost 1.000 euro meer, maar dan krijg je ook meteen navigatie, smartphonekoppeling, voice control en parkeersensoren achter. Op de Titanium krijg je zelfs automatisch inparkeren (file en 90 graden) en parkeersensoren voor én achter. 

Het dashboard is niet zo minimalistisch als bijvoorbeeld bij een Peugeot 308: je houdt knoppen voor zaken als temperatuur en media. Het interieur is er echt enorm op vooruitgegaan. De facelift zit dus duidelijk niet alleen in de nieuwe neus. De C-Max wordt er een stuk serieuzer en volwassener mee. Dat wordt hij ook door alle nieuwe veiligheidssystemen die er nu op kunnen: dodehoeksensoren, active city stop, sensoren bij het uitrijden van een parkeerplek, adaptieve cruise control en ga zo maar door.

Voorin is het allemaal wat stiller geworden dankzij meer geluidsisolatie en zit je ruim. Achterin zit je - net als eerst - nog steeds goed, ook als je 1,90 meter lang bent. De bagageruimte is prima in orde voor het formaat van de auto. Bestel je hem als Grand C-Max, dan mogen er tegen 800 euro meerprijs weer 7 personen in de auto. Het is eigenlijk meer een 5+2, aangezien de derde zitrij slechts geschikt is voor kleine kinderen. Volwassenen doe je er geen plezier mee.

Minder bijtellen, meer caravantrekken

De C-Max krijgt ook twee nieuwe 1,5 liter dieselmotoren. Een met 95 pk en een met 120 pk. Allebei voldoen ze in de Compact C-Max aan de eisen van 20% bijtelling. Daarmee hoopt Ford ook meer de zakelijke markt aan te spreken.

Toch is de C-Max vooral populair onder particulieren. Ford verkoopt ze vooral met benzinemotoren, waarvan de 125 pk sterke 1.0 de populairste motor is. Met de compacte C-Max mag je namelijk altijd 1.200 kg trekken. Met de grotere 1.5 mag je 1.500 kg trekken. De C-Max weegt overigens minimaal 1.391 kg. Met de 1.5 weegt hij slechts drie kg meer: 1.394 kg. Daarmee is hij relatief best zwaar, maar zo voelt hij geen moment aan. Knap gedaan door Ford.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.