Mercedes-Benz C 350 e: verfijnd en fijn

Vers van de pers: Op pad in San Francisco met de nieuwe leasetopper van Mercedes-Benz. Zo rijdt-ie.

Zeven procent bijtelling. Drie magische woorden, die ook in het geval van de plug-in hybride C-Klasse zorgen voor (nu al) goede verkoopcijfers. Wij mochten in San Francisco de nieuwe C350e leasetopper van Mercedes-Benz al aan de tand voelen. Een eerste indruk.

Pluggen

Een klein knopje op de middenconsole verraadt dat we in de C 350 e zitten. Aan de buitenkant is het slechts een klepje in de achterbumper waar je hem aan kunt herkennen, naast de typeaanduiding. Mercedes-Benz mag er dan voor gekozen hebben om de uiterlijke wijzigingen klein te houden, onderhuids is de C350e plug-in hybride de meest geavanceerde C-Klasse die je kunt krijgen.

Op papier klinkt de C 350 e al niet verkeerd: 279 pk en 600 Nm. Voor de sedan een 0-100 km/h van 5,9 seconden en toch een theoretisch gemiddeld verbruik van 2,1 liter op 100 kilometer. De aandrijving gaat naar de achterwielen, want in tegenstelling tot zijn grootste concurrent, de Volvo V60, zit de elektromotor bij Mercedes weggewerkt in de versnellingsbak. Achterin zitten de accu’s, maar dus niet ook nog (zware) elektromotoren.

Meedenken

De C 350 e is geen lichtgewicht met een minimaal gewicht van 1780 kg (1840 voor de Combi), maar dat komt niet alleen ten laste van accu’s en de elektromotor. Mercedes-Benz heeft er namelijk voor gekozen om de C 350 e standaard te voorzien van luchtvering en geregelde cruise control. We rijden over California 101, een van de beroemdste wegen van de staat. Het asfalt is op veel plekken slecht, met veel richels, gaten en andere narigheid. Onze testauto staat in standje ‘Eco’, waarmee hij comfortabel geveerd is en je weinig last hebt van het verschrikkelijke wegdek. 

Eco is trouwens een geweldige stand als je zuinig wilt leren rijden. De auto denkt dan met je mee en gebruikt techniek van de geregelde cruise control om de weg voor je in de gaten te houden. Rijdt een voorganger langzamer en kun je daarom al je gas loslaten, dan geeft hij dat subtiel aan door een lichte trilling te geven in je gaspedaal. Ook remmen is nauwelijks meer nodig, want hij remt automatisch af tot de snelheid van je voorganger, terwijl hij dan ook maximaal energie opslaat. Je zou denken dat het misschien voelt alsof je zelf de controle niet meer helemaal hebt, maar dat is zeker niet zo. Het is juist alsof de auto met je meedenkt. Je op een niet storende wijze tips geeft, en je helpt.

Geraffineerd

Er doemen wat bochten op. De auto voor ons slaat af en we hebben vrij baan. We zetten de auto in Sport +, waarmee alles verandert. De gaspespons wordt veel feller en de 211 pk sterke benzinemotor springt er meteen bij aan. De elektromotor wordt nu gebruikt om kracht bij te zetten, niet om zo economisch mogelijk te rijden. Het gaat overigens allemaal zo soepel, dat we complimenten moeten geven aan Mercedes-Benz. De aandrijflijn is écht geraffineerd. 

We rijden stevig over de bochtige weg. De demping is nu harder, maar nog steeds niet plankhard. De wegligging is overigens wel heel strak nu, alsof je een andere auto rijdt. Vooral het koppel dat full-time beschikbaar is, zorgt ervoor dat hij heel snel aanvoelt. Een racewagen is het niet, maar je kunt een serieus potje sturen met de auto als je wilt. Overigens reden we het eerste stuk gewoon in ’S’. In de automatische stand werkt het navigatiesysteem namelijk mee met de versnellingsbak. In ‘Eco’ en comfort om zo goed mogelijk gebruik te maken van de elektromotor, in Sport en Sport + om juist vlotter te zijn, door alvast de juiste versnelling te kiezen voor bochten. Slim.

Keuzes

In het interieur is het goed toeven, daarin scheelt hij niets met iedere andere C-Klasse. De bediening van de hybride aandrijflijn werkt heel natuurlijk. We besluiten op een gegeven moment de ‘Charge’ functie te gebruiken, waarmee we alleen op de benzinemotor gaan rijden, die dan ook de accu’s moet opladen. Er valt wat vermogen weg, maar met 211 pk en 350 Nm uit alleen de benzinemotor is hij ook nu vlot genoeg voor praktisch alle situaties. ‘Charge’ is niet goed voor je gemiddeld brandstofverbruik en is eigenlijk meer voor noodsituaties, als je later in de rit per se elektrisch wilt rijden, maar het werkt wel heel vlot. Een paar kilometer verder en de accu’s zijn zo’n 20 procent bijgeladen. Helemaal vol kom je zo’n 30 kilometer op de accu’s.

Die accu’s kosten je wel wat bagageruimte. De C 350 e heeft als sedan 335 liter bagageruimte, 145 minder dan normaal. De kofferbak is daardoor niet heel groot, maar in geval van ruimtegebrek kan de bank nog steeds plat. Als Estate heb je overigens een vlakke laadvloer en volgens Mercedes-Benz minimaal 450 liter. Met de bank plat wordt het zelfs 1470 liter, veel meer dan die Zweedse concurrent.

7% of 14% bijtelling

De C 350 e zit op het randje van 7% bijtelling en is er vanaf 57.995 euro. Bestel je een Estate bijvoorbeeld met een trekhaak of een panoramisch schuifdak, dan komt hij in 14% bijtelling. Bij de een door de andere velgenmaat die dan verplicht is, bij de ander door het hogere gewicht. De Limousine is overigens wel met een schuifdak of trekhaak te bestellen met 7% bijtelling.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Mercedes-Benz C 350 e: verfijnd en fijn
sinds 2 weken ben ik eigenaar van c 250 cdi 2010 brandstofverbruik 20 liter diesel op 358 km dit is het werkelijk verbruik dus niet wat de boordcomputer aangeeft uitgerekend 1 op 17,9 waarvan 70 procent snelweg cruise control op 118 km/h ongeveer 1800 a 2000 toeren verbruik valt mij erg mee ik lees op internet verhalen van 1 op 15 a 16 hoe deze mensen rijden weet ik niet waarschijnlijk gebruiken ze de cruise control te weinig
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

branstofverbruik
prestatie
degelijkheid

Minpunten

heb ik op dit moment nog niet