Soundtrack
We rijden op een tunneltje af. De auto staat in Sport, want in die stand moet hij volgens BMW een stuk sportiever klinken, door een klep die nu standaard in de uitlaat is geplaatst. De ramen gaan naar beneden, de koude lucht slaat de auto in. Het gaspedaal gaat naar de vloer. Het interieur vult zich met klanken van de V8. Ordinair klinkt hij niet, het is slechts íets meer geluid dan eerst. Eigenlijk past het wel bij de grote coupé.
Maximale minimum
BMW heeft de 6 Serie een zeer minimale facelift gegeven. Je hebt soms facelifts waar je twee keer moet kijken, maar bij de vernieuwde zes mag je gerust een derde keer kijken om de verschillen te zien. Het voelt meer als een modeljaar-update dan een echte facelift. De grille is wat anders vormgegeven, de koplampen hebben een iets andere vorm, hij heeft voortaan standaard LED koplampen, wat randjes zijn verschillend. Wereldschokkend is het dus zeker niet, maar dat was naar ons idee ook helemaal niet nodig, aangezien de 6 nog steeds fris en modern oogt. En zo is het ‘vorige model’ ook niet meteen ouderwets.
Stuiteren
Eis twee van de klanten was de sportievere wegligging. Al bij de eerste bochten hebben we in de gaten dat het wel goed zit met de nieuwe 6 Serie. Een M onderstel is tegenwoordig standaard, dus daar hoef je het M Sportpakket (t.w.v. zo’n 6.000 euro) niet meer voor te nemen. Ons exemplaar is er toch van voorzien, maar aan het onderstel verandert het niets. Hij krijgt wel 19 inch wielen met platte banden (245/40 voor, 275/35 achter), die het comfort ook beïnvloeden. Bepalen misschien wel, aangezien ze allemaal een sportonderstel hebben. Over het comfort kunnen we kort zijn: dat is minder dan eerst. De Zes voelt niet langer als een GT, maar meer als een sportwagen. Over de smalle Portugese wegen hadden we nauwelijks in de gaten dat we met een grote auto op pad waren. Hij stuurt lekker wendbaar en dynamisch. Misschien niet helemaal wat je bij een 6 Serie verwacht, maar zeker niet vervelend als je van wat sportiviteit houdt. Op snelwegen zou hij van ons alleen wel wat comfortabeler mogen. Korte oneffenheden of slecht wegdek voel je - zeker voor een GT - te goed. Zelfs in Comfort +. Overigens moet de Gran Coupé nog iets comfortabeler zijn, vertelde de ontwikkelingsbaas van 6 Serie ons.
Een M6?
We rijden de 650i, die met 450 pk en 650 Nm niet bepaald ondergemotoriseerd is. Zeker op tussensprints is hij snel. Als je dan bedenkt dat de vanafprijs van een M6 zo’n 53 mille hoger begint, kun je je afvragen of hij dat waard is. Natuurlijk, als je het meest extreme wilt hebben, dan moet je een M6 kopen, maar in praktisch alle gevallen is een 650i voldoende. Ruim voldoende.
Schrijf een review