Fiat 500X 1.4 MultiAir Turbo lekker in zijn vel

De leukste 500 komt als laatst. Gereden met de Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir.

Voor sommige nieuwe auto's moet je even geduld hebben, maar blijkt hij het wachten meer dan waard. Wij reden in Nederland met de nieuwe, langverwachte Fiat 500X en daar beleef je heel veel (rij)plezier mee. Lees hier waarom.

Autotest Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir in de Lounge-uitvoering, de nieuwe crossover van Fiat met veel ruimte, een felle motor en een goede uitrusting. En duidelijk anders dan de Jeep Renegade.
Fiat 500X 1.4 MultiAir Turbo voorzijde

Leukste als laatste

De 500X is ontworpen in de geest van de iconische 500, hét regelrechte succesnummer van Fiat dat stijl en merktraditie op een tijdloze manier heeft samengebracht. Dat Fiat dus het populaire crossover segment in duikt en ook daar met de 500-formule wil gaan scoren, vinden wij niet zo gek. Hetzelfde trucje deed het merk al eerder in de wereld van MPV's met de 500L en 500L Living. Het carrosserie-ontwerp van de 500X staat wel het dichtste bij het bolletje '500', wat ons betreft is met de 500X de leukste derivaat als laatste gekomen. Misschien had Fiat zelf ook eerst de 500X willen uitbrengen, voorafgaand aan de 500L, maar dat was onmogelijk omdat de fabriek nog niet klaargestoomd was.

Géén Jeep

En dan te bedenken dat de Fiat 500X in dezelfde fabriek wordt gemaakt als de hoekige Jeep Renegade! We reden eerder al met de stoere Jeep en kunnen de visie van Fiat volmondig beamen dat dit duo elk hun eigen karakter heeft. Waar de Jeep juist stoer over komt en op praktisch gemak en comfort is ingesteld, gaat de Fiat voor een stijlvol Italiaans sfeertje en rijplezier. Net als in de gewone 500 voelt de 500X bijzonder wendbaar en vlieg je ermee - zo niet een tikje stout en te snel - door te stad. De 500X doet dat uiteraard wel meer volwassen omdat bijvoorbeeld de stoelen veel groter zijn en daardoor meer steun bieden aan volwassenen. Ook is de besturing van de 500X stukken alerter; de kleinste bewegingen aan het stuur leveren al reactie op. Storend wordt dat niet, maar het is dus een extra prikkel om lekker door te rijden.

Mood Selector

Ook heeft de 500X een Mood Selector waarmee de rijstand All Weather, Normal en Sport kan worden ingesteld. In die laatste stand wordt de besturing een stuk zwaarder en reageert het gaspedaal nog feller op commando's. Misschien wel iets te, maar dat heeft ook alles te maken met de 1.4 MultiAir Turbo 140 motor, die flink op zijn strepen staat in de 500X. De viercilinder is vroeg bij de les en maakt de Fiat lekker vlot, terwijl de 500X met 1300 kg geen lichtgewicht is. Slechts in de zesde versnelling van de handgeschakelde transmissie begint de acceleratie er wat uit te raken; reden om even terug te schakelen bij een inhaalmanoeuvre op de snelweg. Die lange zes is zonder meer goed voor het verbruik op snelheid.

Wanneer je je laat gaan in de 500X, verstookt de 1.4 MultiAir Turbo zonder pardon 8.0 liter per 100 kilometer. Met wat meer zelfbeheersing kan daar makkelijk nog een half litertje van af en dan is 1 op 13 rijden in een vijfpersoons 500X best te behappen.

Één model, twee smaken

Zeker als je bedenkt dat Fiat met de 4.25 meter lange auto vrij groot in het segment zit. Populaire concurrenten als de Renault Captur en Citroen C4 Cactus zijn minstens een decimeter korter (en 200-300 kg lichter). Die merken hebben echter nog meer crossover modellen in de familie en Fiat niet. Is dat erg? Nee, want zo staat er wel een auto die écht genoeg ruimte heeft en daardoor een goed alternatief is voor de traditionele hatchback. Daarbij komt dat de 500X in de Cross uitvoering nog serieuzer in het veld staat dan de gemiddelde crossover, dankzij volwaardige vierwielaandrijving. Die uitvoering is daarnaast te herkennen aan de stoerdere bumperpartij en nog krachtiger motoren. Wie nergens voor terug deinst kan binnenkort zelfs op avontuur met de 170 pk sterke benzineversie inclusief negentrapsautomaat. Wie biedt meer? Basta!

Luxe (heeft z'n) prijzen

Ook in de uitrustingsmogelijkheden blijkt de 500X van goede huize te komen: zo monteert Fiat het Brake Control noodremsysteem en cruise control, is er bi-xenon en Uconnect infotainment met TomTom navigatie, vinden we een automatisch dimmende binnenspiegel, keyless go, Lane Departure Warning en doet de dodehoekdetectie zijn werk. Die laatste is wel erg 'veilig' ingesteld, maar je kunt het goed bedoelde gepiep ook uit zetten (zonder het systeem helemaal uit te schakelen).

Popstar en Lounge
Luxe en vermogen heeft natuurlijk wel zijn prijs want met een sterke motor en veel snuisterijen vliegt de 500X zo richting 30 mille. De hier geteste 1.4 Turbo MultiAir Lounge met 18 inch wielen zit op minimaal 26.595 euro, maar de 500X Popstar komt al met een keurige uitrusting (zoals airco, 17 inch wielen, mistlampen, lederen stuur) en dezelfde motor voor 23.995 euro om de hoek kijken. Er is eventueel ook een 110 pk sterke 1.6 liter motor voor wie turbokracht kan missen. De prijzen voor de 500X beginnen dan bij 19.995 euro. Voor zakelijk rijders is er de 1.6 Multijet met 20% bijtelling.

 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.