Verbeterd recept: de vernieuwde Mazda6

Een randje hier, aan andere lamp daar. Kleine aanpassingen maken de vernieuwde Mazda6 op alle punten (nog) fijner. Rijtest!

Zet je de vernieuwde Mazda6 naast de vorige, moet je goed kijken om de nieuwe te herkennen. Toch is het op alle punten een fijnere auto geworden, ondervonden wij in Barcelona. Een rijtest.

Zet je de vernieuwde Mazda6 naast de vorige, moet je goed kijken om de nieuwe te herkennen. Toch is het op alle punten een fijnere auto geworden, ondervonden wij in Barcelona. Een rijtest.
De vernieuwde Mazda6, nu ook met stoelverwarming op de achterste zitplaatsen

Kleinste details

Daar staat hij, felrood te glimmen in de zon. Onze testauto heeft een begeerlijke kleurcombinatie. Rood - Soul Red volgens Mazda -, donkergrijze 19 inch wielen en een wit lederen interieur. Als je de vorige Mazda6 een mooie auto vindt (wij wel), dan kun je de nieuwe nog beter waarderen. Het zit hem in de kleinste details. De grille die net iets anders is vormgegeven. De koplampen met LED blokken erin. De roosters bij de mistlampen. Randjes, hoekjes. De wijzigingen zijn o zo klein, maar bij elkaar opgeteld maken ze wel een verschil. Hij is er net dat beetje fraaier op geworden.

In het interieur eenzelfde verhaal. Weg is de traditionele handrem. Hij heeft plaats gemaakt voor een elektrisch exemplaar. Vind ervan wat je wilt, maar hij zorgt wel voor een nettere middenconsole. Een Mazda6 is sowieso, ondanks de strakke wegligging, niet gemaakt voor handrembochtjes. De vorm van het dashboard is ook aangepast en het navigatiescherm prijkt nu boven alles uit. We zeggen oneerbiedig navigatiescherm, maar je kunt er ook de muziek en zelfs social media mee bedienen. Het geheel ziet er strakker uit en werkt ook zo. Mooi detail is de strook leder die nu tegen het dashboard zit. Geen hard randje van kunststof meer, maar een mooi stuk leder. In onze testauto, een GT-M, in het wit. Fraai.

Compleet

In ‘onze’ GT-M is het goed toeven. We zitten op fraaie lederen stoelen, die elektrisch verstelbaar zijn. De stoelen zijn iets veranderd van vorm, waardoor ze meer zijdelingse steun bieden. Ook zijn er tegen de middentunnel twee lederen stukken geplaatst waar je knie tegen kan rusten. Allemaal om het comfort wat te verhogen. Opties nemen op een GT-M is praktisch onmogelijk. Naast de lederen stoelen heb je namelijk - en nu komt er een lijst… - stoelverwarming voor én achter, een navigatiesusteem, 19 inch wielen,  een achteruitrijdcamera, grootlichtassistent (inclusief automatisch dimmen bij verkeer en om verkeer heen), een head-up display, parkeersensoren voor en achter, dodehoeksensoren, LED koplampen en elf Bose speakers. Wij snappen goed waarom de GT-M het bestverkochte model van de 6 is in Nederland. Het ontbreekt je werkelijk nergens aan.

Reizen 

De Mazda6 is wat stiller dan dat hij was, dankzij andere geluidsdempende materialen. Dat maakt hem als reisauto nog beter geschikt. We rijden hem met de 2.0 SkyActiv-G met 165 pk, de populairste motor in Nederland, krap gevolgd door de 2.2 SkyActiv-D dieselmotor met 150 pk dankzij 20% bijtelling. Motorisch is er niks nieuws dus, maar dat is ook helemaal niet erg. Hij schakelt nog steeds even strak en de benzinemotor moet op toeren gehouden worden om de vaart er lekker in te krijgen. Trekkracht in zijn zes hoef je niet te verwachten, maar daarentegen is hij wel aangenaam stil, waardoor hij als reisauto heel geschikt blijft. Mazda paste het onderstel ook aan, waardoor hij iets comfortabeler werd. Zelfs met 19 inch wielen is het een zeer comfortabele auto, dus we moeten het Mazda nageven. Dat extra comfort betekent wel íets minder scherpte, maar dat valt nauwelijks op.

Vergelijken

De belangrijkste concurrent voor de Mazda6 is de Mondeo. Pak je de prijslijsten, dan is dat helemaal duidelijk. De Mazda6 begint als sedan bij 28.990 euro (Sportbreak is duizend euro duurder), en de Mondeo begint bij 28.895 euro voor de 5-deurs en 30.395 euro voor de Wagon. In de Mazda krijg je 145 pk’s tegenover 125 van de Ford. De verschillen worden kleiner op een hoger niveau. Pak je de GT-M zoals wij hem rijden, dan kost hij als Sportbreak 37.990 euro. De Mondeo 1.5 EcoBoost met 160 pk (dus 5 pk minder) kost als Titanium Wagon 35.545 euro. Dat scheelt even ruim 2.000 euro. Maar de Mazda is als TS+ (33.990 euro als Sportbreak) eigenlijk al luxer dan de Ford als Titanium. De GT-M staat gelijk aan de Ford met alle mogelijke opties. En dan is hij opeens fors goedkoper. Het koopje van de eeuw is het niet, maar als je meteen een complete auto wilt, is de Mazda écht een goede keuze.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Verbeterd recept: de vernieuwde Mazda6
Hey, that's the gaeretst! So with ll this brain power AWHFY?
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Hey, that's the gaeretst! So with ll this brain power AWHFY?

Minpunten

Hey, that's the gaeretst! So with ll this brain power AWHFY?
Verbeterd recept: de vernieuwde Mazda6
This website makes tighns hella easy.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

This website makes tighns hella easy.

Minpunten

This website makes tighns hella easy.
Verbeterd recept: de vernieuwde Mazda6
Ik schrijf deze review na 7 mazda's gehad te hebben, waaronder 4 mazda 6. Ik zou dit nooit van mijn leven nog kopen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5