Suzuki staat sterk met Vitara

Dit keer geen crossover maar een SUV-tje. We reden de eerste kilometers in Lissabon.

Suzuki heeft de afgelopen tijd steeds meer productnieuws te melden. Na de komst van de vernieuwde Swift en dappere Celerio is nu de nieuwe Vitara aan de beurt. De nieuwe crossover volgt ook de Grand Vitara op en komt naast de SX4 S-Cross in het gamma. Doet Suzuki aan interne kannibalisatie, of heeft de nieuwe Vitara voldoende bestaansrecht en in ieder geval géén concurrent uit eigen huis?

De nieuwe Vitara is iets hoger, maar ook korter dan de S-Cross en komt zodoende vooral als compacte SUV (zoals de Renault Captur) opdraven dan de crossover S-Cross, die meer tegen de Nissan Qashqai moet opboksen. Door deze ontwerpstrategie is ook historisch verantwoord aangezien de vorige generatie jarenlang nog een reservewiel op z'n rug had. Met beide modellen heeft Suzuki een sterk aanbod in de segmenten die groeiende zijn. De 'samen sterk-aanpak' zien we ook al bij de drie kleintjes Alto/Celerio/Splash.

Kleur bekennen
Ondanks dat de Vitara en S-Cross veel overeenkomsten hebben - een stoere auto met hogere instap, optioneel met 4WD en aangedreven door modale, zuinige motoren - onderscheidt de Vitara zich door stoerdere proporties en een meer eigentijdse uitstraling. Kijk bijvoorbeeld naar de contrasterende gekleurde bovenzijde van de koets. Zei iemand daar Range Rover Evoque? Er zijn maar liefst 14 combinaties mogelijk, met het dak in carrosseriekleur, wit of zwart. Twee verschillende exterieurpakketten geven de Vitara met zwarte of chroomaccenten in flanken, bumpers en grille extra uitstraling. Dat kan-ie goed hebben, al is de vraag of deze mogelijkheid gretig aftrek zal vinden bij de koper. We hopen van wel.

Qua interieurafwerking is de Vitara bescheiden. Je kunt het dashboard met allerlei kleurige sierlijstjes en dito accenten verkrijgen maar het glimmende bovendek doet helaas goedkoop aan. Dat is in een Swift al beter voor elkaar; vreemd. Wel prettig zijn de ruime opbergmogelijkheden, de dubbele laadvloer van de bagageruimte en de mogelijkheid om het stuur in hoogte en diepte te verstellen.

Een zit op de achterbank en een blik in de bagageruimte leert dat de Vitara weliswaar minder centimeters beenruimte (-5) biedt en ook een iets kleinere bagageruimte heeft in vergelijking met de S Cross, toch is 375 liter capaciteit heel keurig. Met onze 1.83 meter kwam op de achterbank hoofd en knie niet in de knel.

Fijn duo motoren
Onderhuids is de Vitara sterk gewaagd aan de S Cross. Het duo deelt ook de 120 pk sterke 1.6 benzine en even krachtige 1.6 dieselmotor. Beide viercilinders zijn energiek en soepel, terwijl de benzineversie aan een vijfbak is gekoppeld en de diesel - met 320 Nm - via een zesbak aan het werk gaat. Toch zijn beide motoren (ook) gewoon mooi stil op snelwegtempo. Die Japanners hebben de motorische zaakjes keurig voor elkaar als het om verfijning en verbruik gaat; de diesel komt  met 2WD in aanmerking voor 20% bijtelling terwijl de benzineversie net zo zuinig is als een kleinere turbomotor van bijvoorbeeld de Renault Captur en Peugeot 2008. Veelbelovend is de nieuwe zestrapsautomaat die vanaf de zomer leverbaar wordt. We hebben er niet mee gereden maar hij maakt de Vitara geen druppel onzuiniger. Wat die transmissie moet gaan kosten is nog niet bekend.

AllGrip
In de compacte Vitara zit je duidelijk iets hoger, zoals het een SUV-tje betaamt. Het weggedrag heeft er niets onder te lijden want je kunt er agiel mee sturen zonder van je stoel te vallen. De Vitara weegt ook maar 1100 kg. Met de dieselmotor stuurt de Vitara een tikkeltje zwaarder en dat vinden we persoonlijk wel het lekkerst. Wie van het asfalt af gaat kan in de AllGrip versies - die 3100 euro duurder zijn -gebruik maken van Hill Start Assist en Hill Descent Control. Met de rijmodus schakelaar kan de vierwielaandrijving ook zich aanpassen aan sportief rijgedrag of gladde ondergrond. Voor het ruigere werk is er een Lock van het differentieel.

Luxe primeurs
In Nederland hebben Vitara kopers meer aan primeurs zoals de adaptieve cruise control, het Radar Brake Support noodremsysteem om kop/staart-botsingen te voorkomen (of de schade te beperken), een geïntegreerd navigatiesysteem met smartphone-ondersteuning (en een helaas wat nukkig aanraakscherm) en de LED-koplampen. De Vitara is duidelijk de modernste Suzuki van dit moment.

Kiezen
De prijzen van de Vitara hebben we onlangs hier bekend gemaakt. Suzuki's nieuwe kracht is niet de goedkoopste in zijn segment maar wel goed geprijsd op basis van de motorisering en uitrusting. Met gelijke uitrusting is de Vitara daarnaast iets goedkoper dan de S Cross, dus wie met een budget van 20 mille gaat shoppen kan nog eens voor een luxeprobleem komen te staan. Uiteindelijk is dat niet zo'n probleem; een handtekening is een handtekening. Uiteindelijk verwacht Suzuki dat de Vitara het meeste aan de man wordt gebracht; het is 3000 om 1750 stuks.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (8)

Suzuki staat sterk met Vitara
Ben na mijn Jeep Grand Cherokee op zoek gegaan naar een veel zuiniger auto, maar dan wel een auto met een vergelijkbaar comfort als zo'n grote Amerikaan met automaat.

Na veel proefritten met SUV's van alle bekende merken, kwam ik door toeval terecht bij een Vitara 1.6 Automaat Exclusive. Al na 5 km rijden was ik verkocht. Deze auto geeft je het gevoel in een grote SUV te rijden.
De automaat schakelt op de juiste momenten en zeer vloeiend. Ik heb een jarenlange ervaring met automaten van alle merken en begrijp absoluut de kritiek van een testrijder niet, die beweert dat deze automaat precies dat doet wat je niet verwacht. Hij schakelt op economisch gebruik en niet op rallyrijden of snelheidsrecords.

Wat meteen opviel was de stille motor en het zeer goede stuurgedrag. Op de snelweg en met flinke zijwind hoef je niet of nauwelijks te corrigeren. Dat is toch opvallend, voor zo'n lichte auto met een hoge koets.
Inparkeren is zeer makkelijk. Je hebt een goed overzicht en de achteruitrijcamera geeft een nauwkeurig beeld.

Wat ook belangrijk is, is het zitcomfort. Ik ben 1.97 hoog en er zijn maar weinig auto's die echt geschikt zijn voor mijn lichaamslengte. Deze Vitara lijkt gemaakt voor lange mensen. Door het in hoogte en diepte verstelbare stuur kan ik een optimale zitpositie instellen. De stoel kan ik daarbij vrij hoog zetten, zonder dat de binnenspiegel het uitzicht naar voren belemmert. Er blijft ook ruim voldoende hoofdruimte over. ( Met een schuifdak in het topmodel is dat minder, maar nog steeds voldoende ). De stoelen geven een optimale steun, ook in bochten.
Je leest veel kritiek over de afwerking van het interieur met hard plastic. Het stoort mij echter niet. Het maakt de auto een beetje robuust. Belangrijk is dat deze auto nergens piept of rammelt. Dat heb ik met andere merken wel anders meegemaakt.

Tot slot iets over het verbruik: Dat is extreem zuinig voor een 1600 motor met automaat. Ik heb met gemak 1: 16 gehaald, waarbij meer dan de helft van het aantal gereden km's in de stad zijn afgelegd.

Over de betrouwbaarheid valt na 600 km moeilijk iets te zeggen, maar dit lijkt gewoon een zeer goed gebouwde auto. Motorisch zit het bij Suzuki wel goed en dit is geen onbekende motor. Ik verheug me op mijn lange rit naar Zuid-Spanje deze zomer !
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Goed gebouwde auto, zonder rammels en trillingen.
Zeer gunstig verbruik.
Stille motor en fijne automaat
Optimale zitpositie voor een lange bestuurder.
Goede stoelen, ook voor lange mensen.

Minpunten

Achterklep sluit moeilijk.
Suzuki staat sterk met Vitara
We rijden de Vitara nu 9 1/2 maand en er staat inmiddels 11.000 km op de teller. we rijden de Vitara aleen maar voor prive gebruik. Gelukkig is de auto nog steeds geheel schade vrij en vinden wij het het een groot plezier om er mee te rijden en ook ontvangen we nog steeds positieve reacties als stoer en opvallend.
Met parkeren is het wel wat oppassen maar gelukkig is de achteruitrijcamera een goede hulp hierbij en voorkomt eventuele schades.
Veel zuinig dan bij de eerste ritten is de auto niet meer geworden.
1:15 is momenteel het gemiddelde verbruik en dat is netjes te noemen voor het type auto.
Wat jammer is dat Ten Boekel en Bakker in Beverwijk geen Suzuki dealer meer mag zijn volgens de bericht geving van de importeur. Om vervolgens daarna niets meer te laten horen over hoe of wat. Met andere woorden zoek het maar uit. Waar moet ik nu naar toe? Vond inderdaad Ten Boekel en Bakker erg passief en wat laconiek in hun houding.
Dit doet echter geen afbreuk aan de auto. Wij vinden de auto nog steeds een aanrader. Het is geen racer, maar een auto om heerlijk kilometers mee te maken.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Zuinig
Prettige zit
Opvallend/stoer
Rijd goed

Minpunten

Wat traag met optrekken
Bumpers van te licht materiaal
Plastic achtige achterklep
Suzuki staat sterk met Vitara
Inmiddels zo'n 1000 km gereden. WOOW! Het is genieten!! In een aantal reviews (niet allemaal) lees je dat de besturing nogal direct is en er op de snelweg regelmatig wat stuurcorrecties gegeven moet worden. Je gaat er onwillekeurig meer op letten, maar ik vind dat commentaar schromelijk overdreven. Het klopt dat de Vitara iets zwaarder aanvoelt met sturen maar inmiddels ben ik er aan gewend en eigenlijk vind ik het zelfs wel prettig. Dus wat mij betreft is dit punt absoluut geen issue! Dan nog iets over de 'plastic' binnenafwerking. Smaken verschillen, dat is duidelijk maar ik vind de wellicht wat sobere afwerking een zegen. Geen overdadige chrome strippen of richels. Functionele knoppen en zeer overzichtelijk. Het grote scherm geeft alles zeer nauwkeurig aan en is gemakkelijk te bedienen. Wat mij betreft is het kiezen voor andere kleurtjes op het dashboard overbodig. Maakt het alleen maar 'goedkoop'. De binnenbekleding van de deuren voelt wat slapjes aan ter hoogte van de ramen, maar dat is dan ook het enige. Suzuki heeft wat mij betreft een zeer zware concurrent op de mart gezet tegenover de Peugeot 2008, de Opel Mokka, en andere SUV-achtigen. Overigens mis ik de turbo helemaal niet (dan kan deze ook niet kapot gaan rond de 100000 km).
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Veiligheid 5*
trendy look
ruimte
uitstekende zit en rijeigenschappen

Minpunten

eigenlijk geen.......
Suzuki staat sterk met Vitara
Je hebt veel keuze als je tot 25/26000 euro kunt besteden.
Wat gaat het worden Renault - Ford - Fiat - Opel - Hyundai- Kia
Zo veel merken zoveel type auto's.
We hadden al eens gekeken naar de Suzuki S-Cross. Niet direct een opvallende auto, maar wel een Suzuki, een merk dat staat voor betrouwbaarheid.
De verkoper wees ons op het feit dat er een nieuwe Vitara zat
aan te komen. We moesten dan over een 4 weken terug komen.
Wij reden een Corsa van 4,5 jaar oud met wat schade, maar verder tip/top in orde.
Bij Opel keken we voor een Mokka, volgens de dealer 4 maanden levertijd en een hoop gezeur over de schade aan de dorpel. Maximaal konden we 7800 euro inclusief de actie korting van 2200 euro op de Mokka krijgen. Wij naar Ford voor een Eco-sport met een 1 liter ecoboost motortje.
Zelfde verhaal de korting gaat bij de inruil prijs in. 6200 euro konden we krijgen. En een levertijd van 5 weken, terwijl op de site stond dat er nog 5 witte Eco-sports in voorraad stonden
Uit eindelijk naar Suzuki in Beverwijk. Proefrit gemaakt en om tafel. Inruilprijs bijna 8000 euro, geen gezeur over de schade.
De Vitara is bijna 5000 euro goedkoper dan de Mokka. Uit eindelijk nog gratis Metalliclak en All-weatherbanden van Goodyear. Waar Opel zeer moeilijk deed en hele berekening ging maken. Koop je 5 Opels bij een en de zelfde dealer.
De reacties die we krijgen wbt de Vitara zijn tot nu toe alleen maar positief en de auto rijd vooral op de grote weg bijzonder zuinig.
Het enige nadeel is de kofferbak, om de auto zo licht mogelijk te maken voelt het geheel wat plastic achtig aan. En soms moet je de klep echt dicht drukken. Maar volgens de Suzuki Crashtest is de auto met 5 sterren, echt veilig te noemen. De kooi blijft bij een aanrijding keurig intact.
Je kunt altijd wat te zeuren hebben, bij Renault Captur is de motor te licht. Bij Ford maakt de motor behoorlijk lawaai bij optrekken en bij de Nissan Juke is het achterin krap. Het is waar voor je valt. De Vitara zal zeker geen v
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Stoer uiterlijk
Zeer zuinig
Veilig - volgens crashtest
Ruim genoeg voor 4 personen

Minpunten

Kofferdeksel sluit niet solide -lichtmat.
Beetje zweverig op de weg.
Suzuki staat sterk met Vitara
Sinds een week rij ik nu in de Vitara High Executive. Hij maakt in de praktijk meer waar dan alle recensies aangeven. Wat een geweldige auto. Zeer goede prijs / kwalitet-verhouding.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Rondom luxe

Minpunten

-Armsteun niet standaard
-stuurt wat direct maar went wel
-Uitlaatpot steekt onder achterbumper uit (rvs) maar is mooier als deze zwart is gespoten (met hittebestendige verf)
Suzuki staat sterk met Vitara
Als verwende Renault Vel Satis rijder toch maar de overstap wagen naar een SUV. De Vitara heeft meteen al bij de eerste kennismaking me positief verrast. Rijdt prima en is omringd met luxe. M'n budget is 20000 Euro (plus inruilwaarde) dus eens kijken of het de meest dure versie wordt of toch iets goedkoper. In iedere geval is de Vitara een zeer goede kanshebber als volgende auto. Zeer zeker als de vergelijking wordt gemaakt met andere merken.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Robuust en stoer
veel extra's mogelijk

Minpunten

kofferbak kleiner dan vooraf ingeschat
Vrij harde stoelen
Suzuki staat sterk met Vitara
Stoere verschijning die groter lijkt dan hij werkelijk is , eindelijk weer een auto waarbij je kunt zien waar hij begint en eindigt : zeer overzichtelijk ! Ruimte binnenin is gewoon prima voor 4 personen , ook achterin en de kofferbak is lekker groot . De proefrit heeft mij overtuigd , vlot genoeg en lekker stil op snelheid . Wel merk je dat de auto licht gebouwd is maar daarvoor wordt je gecompenseerd aan de pomp en met de MRB . Deze auto gaat mijn Focus Wagon opvolgen !
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Overzichtelijke koets , ruime hoge zit , goede schakeling , vrolijke uitstraling , nette prijs , licht dus voordelig in MRB .

Minpunten

Zitting achterbank niet opklapbaar wat ruimte scheelt tov concurentie , geen vaste trekhaak leverbaar , licht dus gevoelig voor zijwind , korte wielbasis daardoor stuiterig op drempels .
Suzuki staat sterk met Vitara
wat een mooie stoere bak om te zien lekker robuust ,dus een afspraak gemaakt voor een proefrit.

eerste indruk bij het instappen waren zeer teleurstellend wat een goedkope uitstraling maar goed een druk op de kop en rijden maar zo gezegd zo gedaan ik ree in de meest luxe uitvoering! binnen 300 meter was ik er al helemaal klaar mee! de stoelen zo hard als beton ,tot overmaat van ramp deed ik het raam even naar beneden het leek wel of ik een schuifdeur open hoorde gaan vervolgens deed ik hem weer dicht wat ik toen zag ? bij het sluiten van het raam wordt gewoon de deur naar buiten gedrukt! om vervolgens nog over 1 hobbel te hebben gereden en toen door de straat heen stuiterde heb ik hem binnen 10 minuten terug gebracht.

ik begrijp werkelijk niet dat een auto journalist hier over positief kan zijn
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

?

Minpunten

?