De nieuwe Vitara is iets hoger, maar ook korter dan de S-Cross en komt zodoende vooral als compacte SUV (zoals de Renault Captur) opdraven dan de crossover S-Cross, die meer tegen de Nissan Qashqai moet opboksen. Door deze ontwerpstrategie is ook historisch verantwoord aangezien de vorige generatie jarenlang nog een reservewiel op z'n rug had. Met beide modellen heeft Suzuki een sterk aanbod in de segmenten die groeiende zijn. De 'samen sterk-aanpak' zien we ook al bij de drie kleintjes Alto/Celerio/Splash.
Kleur bekennen
Ondanks dat de Vitara en S-Cross veel overeenkomsten hebben - een stoere auto met hogere instap, optioneel met 4WD en aangedreven door modale, zuinige motoren - onderscheidt de Vitara zich door stoerdere proporties en een meer eigentijdse uitstraling. Kijk bijvoorbeeld naar de contrasterende gekleurde bovenzijde van de koets. Zei iemand daar Range Rover Evoque? Er zijn maar liefst 14 combinaties mogelijk, met het dak in carrosseriekleur, wit of zwart. Twee verschillende exterieurpakketten geven de Vitara met zwarte of chroomaccenten in flanken, bumpers en grille extra uitstraling. Dat kan-ie goed hebben, al is de vraag of deze mogelijkheid gretig aftrek zal vinden bij de koper. We hopen van wel.
Qua interieurafwerking is de Vitara bescheiden. Je kunt het dashboard met allerlei kleurige sierlijstjes en dito accenten verkrijgen maar het glimmende bovendek doet helaas goedkoop aan. Dat is in een Swift al beter voor elkaar; vreemd. Wel prettig zijn de ruime opbergmogelijkheden, de dubbele laadvloer van de bagageruimte en de mogelijkheid om het stuur in hoogte en diepte te verstellen.
Een zit op de achterbank en een blik in de bagageruimte leert dat de Vitara weliswaar minder centimeters beenruimte (-5) biedt en ook een iets kleinere bagageruimte heeft in vergelijking met de S Cross, toch is 375 liter capaciteit heel keurig. Met onze 1.83 meter kwam op de achterbank hoofd en knie niet in de knel.
Fijn duo motoren
Onderhuids is de Vitara sterk gewaagd aan de S Cross. Het duo deelt ook de 120 pk sterke 1.6 benzine en even krachtige 1.6 dieselmotor. Beide viercilinders zijn energiek en soepel, terwijl de benzineversie aan een vijfbak is gekoppeld en de diesel - met 320 Nm - via een zesbak aan het werk gaat. Toch zijn beide motoren (ook) gewoon mooi stil op snelwegtempo. Die Japanners hebben de motorische zaakjes keurig voor elkaar als het om verfijning en verbruik gaat; de diesel komt met 2WD in aanmerking voor 20% bijtelling terwijl de benzineversie net zo zuinig is als een kleinere turbomotor van bijvoorbeeld de Renault Captur en Peugeot 2008. Veelbelovend is de nieuwe zestrapsautomaat die vanaf de zomer leverbaar wordt. We hebben er niet mee gereden maar hij maakt de Vitara geen druppel onzuiniger. Wat die transmissie moet gaan kosten is nog niet bekend.
AllGrip
In de compacte Vitara zit je duidelijk iets hoger, zoals het een SUV-tje betaamt. Het weggedrag heeft er niets onder te lijden want je kunt er agiel mee sturen zonder van je stoel te vallen. De Vitara weegt ook maar 1100 kg. Met de dieselmotor stuurt de Vitara een tikkeltje zwaarder en dat vinden we persoonlijk wel het lekkerst. Wie van het asfalt af gaat kan in de AllGrip versies - die 3100 euro duurder zijn -gebruik maken van Hill Start Assist en Hill Descent Control. Met de rijmodus schakelaar kan de vierwielaandrijving ook zich aanpassen aan sportief rijgedrag of gladde ondergrond. Voor het ruigere werk is er een Lock van het differentieel.
Luxe primeurs
In Nederland hebben Vitara kopers meer aan primeurs zoals de adaptieve cruise control, het Radar Brake Support noodremsysteem om kop/staart-botsingen te voorkomen (of de schade te beperken), een geïntegreerd navigatiesysteem met smartphone-ondersteuning (en een helaas wat nukkig aanraakscherm) en de LED-koplampen. De Vitara is duidelijk de modernste Suzuki van dit moment.
Kiezen
De prijzen van de Vitara hebben we onlangs hier bekend gemaakt. Suzuki's nieuwe kracht is niet de goedkoopste in zijn segment maar wel goed geprijsd op basis van de motorisering en uitrusting. Met gelijke uitrusting is de Vitara daarnaast iets goedkoper dan de S Cross, dus wie met een budget van 20 mille gaat shoppen kan nog eens voor een luxeprobleem komen te staan. Uiteindelijk is dat niet zo'n probleem; een handtekening is een handtekening. Uiteindelijk verwacht Suzuki dat de Vitara het meeste aan de man wordt gebracht; het is 3000 om 1750 stuks.
Schrijf een review