Liefhebbers zullen misschien meteen naar een RS-uitmonstering snakken, maar voor de A5 heeft Audi nu de meer subtiele S5 in petto. Deze nieuwe coupé is een Audi als geen anderen, maar voegt wel zijn eigen kenmerk toe. Met de grote single frame grille, die voor de S5 een meer aggressiever design kreeg, maakt indruk. Ook door de standaard LED-dagrijverlichting stelt deze Duitser zich op als een niet te onderschatten sportieveling. De grote 18 inch wielen versterken dit beeld. Waar een Audi normaliter als sportief, degelijk en soms wat statig overkomt, voegt het fraaie lijnenspel daar een chique element aan toe. De carosserie is voorzien van elegante lijnen die zich laat onderscheiden van zijn concurrenten. De chromen accenten en de aluminium gekleurde spiegelbehuizingen voegen ook weer cachet toe. Aan de achterzijde zien we een dubbele uitlaat en een scherp gesneden onderspoiler, en dat is niet voor niets.
Onder de kap prijkt ons een 4,2 liter V8 tegemoet. We kennen ‘m uit de RS4, maar Audi heeft de krachtbron voor deze gelegenheid in een beschaafdere vorm laten terugkomen. Met een vermogen van 354 pk is het een understatement om te zeggen dat dit een waar genoegen op wielen is. Dit krachtfestijn weet zich op een uitstekende wijze te gedragen, zowel op hoge- als op lage snelheden. De soepele loop van deze achtcilinder maakt het mogelijk om met minimale snelheid in een hoge versnelling door het verkeer te loodsen, iets dat de boordcomputer je met alle plezier aanmoedigt. Het geeft je meteen de gelegenheid om de achtcilindersound 'onderin' te ervaren. Want hoewel het feest in de toeren losbarst, is het ultiem om door het gehele toerenbereik te accelereren.
Een donkere grom transformeert in een prachtige opzwepende huil, die zich vanaf 3500 toeren openbaart. Dan is de krachtcentrale op zijn best, gezien het maximumkoppel van 440 Nm dat dan beschikbaar is. Hij moedigt je echt aan eens flink de gang erin te zetten en de S5 beantwoort dit verlangen met alle plezier. Zo is de 0 tot 100 sprint al in 5.1 seconden voltooid...Vandaar dat we in Duitsland eens het rijplezier voortzetten. Na een korte stop net over de grens hadden we de gelegenheid om vanuit een raststätte eens alles uit de kast te halen. Onder luid achtcilinderig orkest en een brede schaterlach van oor tot oor snellen we door naar zijn maximale kunnen. We leggen de zesde versnelling pas bij '240' in en komen met zijn begrensde topsnelheid van 250 km/u in aanraking. Nu gaat het niet direct om die begrenzing – de teller geeft overigens zo’n 25 km/u meer aan op topsnelheid – maar de manier waarop je het ervaart. Dat is het genot! Het is een compliment waard hoe deze krachtbron zich thuisvoelt in de S5, een combinatie die onder alle omstandigheden zijn mannetje staat.
Deze balans zien we ook terugkomen in de afstemming van het onderstel. Het is niet hard of compromisloos, maar stevig met voldoende marge voor een comfortabele rit. Daar stelt de S5 koper ook zeker prijs op. Klaar voor het echte én het rustig werk. Een opspelende rug zul je niet gauw krijgen. Dat zou ook een vervelende zaak zijn, gezien de lage zitpositie. Wie plaatsneemt achter het stuur en begint te rijden zal merken dat de stuurbekrachtiging zich prima weet aan te passen naar de rij-omstandigheden. Wie een parkeerplaats zoekt in de stad koerst aangenaam licht, eenmaal op snelheid neemt de weerstand weer toe. Hoewel dat geen exclusieve 'voorsprong door techniek' is, zijn het van die handigheden die deze rijdersauto niet mag ontberen. Enige voorsprong wordt wel behaald met het quattro vierwielaandrijvingsysteem. In combinatie met een ideale gewichtsverdeling levert dat geen uitbrekende of kwispelende achterzijde op bij halsbrekende toeren, maar wel een stabiel en bovenal veilig weggedrag.
Het interieur van de S5 is er één van het nieuwe soort, met twee grote informatieve koepels voor het instrumentarium, de boordcomputer, navigatie en het multimediale bedieningssysteem. Centrale speler is de ronde bedieningsknop in de middentunnel. Ondersteund door sneltoetsen verschaft het systeem je snel de toegang tot deze zaken. Helemaal afhankelijk ben je er niet van, want de automatische klimaatregeling bevindt zich bijvoorbeeld grotendeels op het dashboard. Het stevige lederen sportstuur ligt lekker in de hand en ook de met leder beklede stoelen zijn klaar voor de strijd. Verwacht echter – net als bij het exterieur - geen sportpedalen of heftige racy-details, want daar is de S5 niet voor bedoeld. Een gimmick als een startknop behoort wel tot de mogelijkheden. Al met al levert het geheel een chique en courante zakelijke verschijning op, waar je je nooit voor hoeft te schamen.
Wie minimaal 76.000 euro neertelt voor een S5 mag best trots zijn op zijn aanschaf. Op de weg uit zich dat ook door aanstarende blikken en opgestoken duimen van medeweggebruikers. Ondanks zijn toch redelijk ingetogen overkomen hebben omstanders je zeker in het vizier. Je hebt een sportieve reis- en rijderscoupé in bezit die twee totaal verschillende en prettige karakters uitstekend bijeen brengt. Ons testmodel was natuurlijk voorzien van allerlei opties, waaronder het Bang&Olufsen Soundsyteem. De aanschafprijs van dit exemplaar oversteeg de 90.000 euro ruimschoots. Laat men het in Duitsland maar niet horen, want daar is de dealer al tevreden met een bedrag van minimaal 56 euromille...