De slimste smart heeft twinamic

De nieuwe smart fortwo is nu leverbaar met een snelle automaat. Slimme keuze?

In onze eerste kennismaking zeiden we het al: de lekkerste Smart Fortwo is een Smart met een fijne automaat, en die moest nog komen. De twinamic automaat met dubbele koppeling heeft Smart nu in de boeken opgenomen en daarmee komt het merk slim uit de hoek.

Dat de nieuwe Smart ‘gewoon’ met een handgeschakelde vijfversnellingsbak op de markt is gekomen, vinden we niet heel vreemd. De gerobotiseerde vijfbak uit de eerste en tweede generatie (1998/2007) kon door zijn schakeltijden lang niet op ieders goedkeuring rekenen en bovendien is een handgeschakelde transmissie in het segment van de stadsauto’s gemeengoed gebleken. En goedkoper te leveren, bovendien. Door een ‘ouderwetse’ vijfbak te leveren biedt Smart een vertrouwde transmissie voor een brede doelgroep. Niets mis mee. Maar….

Goedkoper
Toch weten we wel waarom Smart de semi-automaat (noodgedwongen) een kans heeft gegeven: in de urban jungle (de stad, dus) wil je toch liever op het verkeer letten dan bezig zijn met het inleggen van de juiste versnelling? Maar een traditionele automaat was indertijd te zwaar, te inefficiënt en te duur. Destijds was de semi-automaat de enige oplossing. Nu de techniek van automaten met dubbele koppeling steeds beter te betalen is, qua efficiëntie goed mee kan komen en compact genoeg is voor toepassing in kleine auto’s, verzet Smart opnieuw de bakens.

70 of 90 pk
Het geheim van de slimste Smart is de automatische transmissie met dubbele koppeling,  ‘twinamic’. Hij komt uit de schappen van Getrag en vindt zijn weg al bij ontwikkelingspartner Renault in de Clio ‘EDC’. De zestrapsautomaat is aangepast om toegepast te worden in de achterwielaangedreven Smart (en later in neefje Twingo) en wordt zowel leverbaar in de 70 pk als 90 pk versie. Omdat we bij de introductie van de fortwo hebben voorgeproefd in een twinamic prototype met 70 pk, reden we nu de definitieve versie met de sterkste variant. Is dit de lekkerste Smart met de praktische automaat voor in de stad en extra pit buiten de stad?

Het antwoord is ja. Zeker nu de nieuwe generatie fortwo een flink verbeterde wegligging heeft en meer comfort biedt, is de snel en naadloos schakelende automaat niet alleen praktisch voor in de stad, maar ook van toegevoegde waarde voor het rijplezier. Een sprintje trekken of even inhalen gaat zonder onderbreking en daarmee is ‘headbangen’ verleden tijd. Een aanwinst voor het vlotte en wendbare karakter van de tweezitter.

Sport/Economy
De twinamic heeft naast een extra verzet nog een troef om het verbruik laag te houden: een tweemassa vliegwiel. Met deze technische oplossing kan de driecilinder probleemloos laag in de toeren blijven zonder te gaan trillen of resoneren. Waar de motor zich bij de handgeschakelde smarts onder de 2000 toeren al wat nukkiger gaat gedragen, draait de motor in de fortwo met twinamic zonder gemor nog minder toeren. Het effect van deze innovatie: een Smart met twinamic verbruikt geen druppel meer dan een handgeschakelde; 4.1 l/100km.

Wie de nieuwe automaat in combinatie met een sportpakket bestelt, krijgt ook flippers aan het stuur om zelf te schakelen. Zolang je de versnellingspook in de manuele stand hebt gezet, kun je helemaal je gang gaan. In de gewone D(rive) stand neem je met de flippers tijdelijk het heft in handen en schakelt de twinamic na een paar tellen weer over naar zijn automatische programma. De twinamic werkt volgens een E(conomy) of S(port) programma – in te schakelen via een knopje bij de pook - maar omdat de turbomotor al bij 2000 tpm flink op stoom is en de gasrespons bijna nerveus is, vinden we het sportprogramma niet heel veel toevoegen. 

BRABUS
Het sportpakket omvat helaas (vinden wij…) een verlaagd onderstel in combinatie met 16 inch wielen, want daarmee wordt de fortwo onnodig stugger, terwijl de wegligging er niet dynamischer op wordt. Het ESP blijft namelijk ‘beschermend’ ingesteld en dus zul je nauwelijks met hogere snelheid de bocht door kunnen, dwars gaan of piepende bandjes oproepen. We verwachten dat Smart met de fortwo BRABUS – die volgend jaar op de markt komt – wel voor meer speelruimte en meetbaar spektakel zal zorgen. Bij monde van technische experts liet Smart weten dat de twinamic ook voor het sportieve topmodelletje beschikbaar z al zijn. Aangezien de transmissie 170 Nm koppel kan verwerken en de geteste 90 pk turbomotor al 135 Nm levert, zal de fortwo BRABUS maximaal 25% sterker kunnen worden. Definitieve specificaties zijn nog niet onthuld.

Voor nu is de Smart Fortwo twinamic verkrijgbaar in de 52kw/70 pk uitvoering vanaf 13.060 euro. Wat de 90 pk versie gaat kosten is helaas nog niet bekend. Later komt ook de Smart forfour twinamic in de prijslijst.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (25)

De slimste smart heeft twinamic
ik rij nu (nov 2011) al vanaf 2000 Smart, eerst een 7 jr. passion, daarna uitsluitend passion cabrio, nu een limited three uitvoering. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Heb in een benzine en diesel gereden en als er geen wind staat is het een aparte rijervaring. Nu hebben we een proefrit gemaakt in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Hallo allemaal, Ook ik wil toch even iets kwijt over mijn Smart. Hij is inmiddels alweer van 2001 en er staat bijna 160.000 km op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Heerlijke auto, zowel in de stad als op langere ritten. Behoorlijk zuinig in gebruik en geen wegenbelasting. Zit degelijk in elkaar en laat vooralsnog geen steekjes vallen. Fijne.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Blijkt gevoelig voor wind en voorbijrijdend verkeer. Wegligging is matig. Verbruik is gunstig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Ik heb nu al 2 jaar deze kleine rakker, en moet zeggen, het is en blijft lache om er in te rijden. Het rijd geweldig, ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Heb in 2003 een Smart CDI gekocht, probleemloos rijden en zo goedkoop is niet normaal. Heb afgelopen november voor het eerst groot onderhoud laten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Ik heb nu 5 maanden mijn smart cabrio. Het is er één uit 2003 en heeft een 698cc motor (met turbo). Ik heb er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Met dit cabrio-tje veel beziens ! koude motor maakt wel wat teveel lawaai-normaal voor een dieseltje.Goede zithouding en overzichtelijk dashbord.goede luidsprekers maar toch zelf een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De slimste smart heeft twinamic
De Smart 62KW Heeft de TURBO & Intercooler Mitsubishi motor Is met koude motor en in de file erg gevoelig op het gaspedaal (lees.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De slimste smart heeft twinamic
De nieuwe Smart maakt bij mij een zeer degelijke indruk.Schakelbak is nu goed en de top van 140 is prima evenals de zuinigheid.Alleen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Wij hebben een van de eerste smartjes, 'n Black-edition met Brabus chroom pedalen, handrem en pook en alle opties die er toen waren. Als tweede.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Heb m nu half jaartje, en tis een geweldige auto. Lekker pittig in stad en buitenweg, maar als je veel snelweg rijdt, kan je beter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Ik was in 1998 één van de eerste Smart rijders, toen stuiterde je ermee over de weg en vertoonde de ato typisch skelter gedrag... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De slimste smart heeft twinamic
wat een scheet van een auto en wat een (hoofd) ruimte voor iemand van 1.92 meter!!! veel ruimer dan mijn Audi TT en je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Ik rij mijn tweede CDI en doe dit zowel op de korte als lange afstand. Met de vorige (model 2000) heb ik 70.000 km gereden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De slimste smart heeft twinamic
hele mooie, leuke en degelijke auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Lekkere auto voor in de stad. Gaat nooit kapot, is goedkoop in onderhoud en verzekering. Alleen is het wel een beetje hobbelen op kinderkopjes over.. Lees volledige review.
De slimste smart heeft twinamic
Mijn ervaring met dit wagentje zijn super, in de stad als Rotterdam zet je hem overal waar je hem hebben wilt. Een ideale stadsauto dus... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De slimste smart heeft twinamic
heb mijn smart nu ruim 2 jaar. Was eerst even wennen, rijdt anders, maar wel prettig, zuinig (1:18) en voelt zeer degelijk. Brengt me.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De slimste smart heeft twinamic
De Smart is een geweldige auto. Met de cabrio heb ik geen ervaring maar ik ben 900 km. naar Denemarken gereden dit voorjaar. Hartstikke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Te weinig auto voor te veel geld. En hoe zit het met de veiligheid??.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De slimste smart heeft twinamic
De Smart wordt een ideale stadsauto genoemd, maar door de korte wielbasis valt juist het rijden in de stad tegen door de vele verkeersheuvels... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Meer style dan een een 911 cabrio, voor de prijs van een VW Polo. Ik reed door de stad en men keek meer naar mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De slimste smart heeft twinamic
Zeer originele vormgeving. Geen parkeerproblemen. Cabrio mechaniek werkt perfect. Relatief hoog benzineverbruik.(1 op 13) Irritante versnellingsbak, hoop motorlawaai... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5