Verrassing
Het regent hard in Barcelona als we naar onze testauto rennen. Snel leggen we de spullen erin en springen voorin. Daar worden we aangenaam verrast. We zien een head-up display, een groot navigatiescherm, wit leer, aluminium en een dashboard met zeer fraai vormgegeven luchtroosters. Is dit wel een B-segmenter?
We stellen onze zitpositie goed in, trekken het stuur wat naar ons toe, drukken de startknop in, schakelen naar de eerste versnelling en rijden weg. Direct valt het motorkarakter van de 1,5 liter viercilinder op. Hij heeft écht toeren nodig. Even lui gas geven in de zesde versnelling kan, maar verwacht dan niet dat je snelheidsmeter met grote sprongen vooruit gaat, maar schakel je terug en zorg je dat de toerenteller 3.000 toeren of meer aangeeft, dan komt hij prima vooruit. Ons testexemplaar is de topversie met 115 pk. Dat betekent ook automatisch dat je dan de meest luxe uitvoering, de GT-M, hebt. En die topversie komt met een bijpassende topversnellingsbak. Een handgeschakelde zesbak die zó strak schakelt dat we alweer vergeten dat we in een B-segment hatchback zitten.
Sturen
Op de snelweg lijkt de Mazda2 zich goed thuis te voelen. Hij is comfortabel geveerd en je hoort meer windgeruis dan motorgeluid. Een goede tijd om eens te gaan kijken wat we nog meer aan boord hebben. De snelheid hebben we begrensd op 130 km/h, wat hij prima doet. Trap het pedaal wat dieper in en de begrenzing wordt meteen opgeheven. Wel zo veilig. Voorin zit je uitstekend in de Mazda, al zouden de stoelen een iets langere zitting mogen hebben. Daaraan merk je dat de auto is ontworpen voor de hele wereld en niet alleen voor lange Europeanen. Net wat meer steun voor je bovenbenen - net als een middenarmsteun - prettig geweest, maar een echt gemis is het nu ook weer niet.
Eenmaal van de snelweg af, komen we op de mooie bochtige wegen net buiten Barcelona. Het weer is inmiddels opgeklaard en dat betekent dat we de grenzen maar eens gaan verkennen. Daar kunnen we kort over zijn: Mazda heeft met de nieuwe 2 een van de leukst sturende auto’s van zijn segment gemaakt. Hij doet nauwelijks onder voor de Ford Fiesta Red Edition die we onlangs reden. Er is serieuze lol te beleven met de Mazda2. Hij voelt zeker aan, is precies en rijdt precies zoals je zou willen. Comfortabel op de snelweg en sportief op bochtige wegen. Mazda heeft veel tijd gestoken in het onderstel en dat is goed te merken.
Vrolijk
Soms missen we het koppel van de kleine turbomotoren van zijn concurrenten, maar dat gevoel verdwijnt ook weer snel als we weer mogen schakelen met de perfecte zesbak. Ook als we na al het verhitte stuurwerk een blik op ons gemiddeld verbruik werpen, blijft dat gevoel weg. De meter staat op een keurige 6,3 liter op 100 kilometer. Dat doen veel concurrenten met turbo hem niet na.
We parkeren even voor een paar foto’s en kijken eens goed naar de details van de auto. Hij neemt veel uiterlijke kenmerken over van zijn grote broers, de Mazda3 en Mazda6 en dat is ook weer een goede zet. Smaken verschillen, maar wij vinden dat het een geslaagd ontwerp is. Het is een vrolijke auto geworden.
Maar dan…
Eenmaal uitgestapt proberen we de achterbank ook maar even uit en daar verdwijnt een deel van ons enthousiasme. De achterpassagiers moeten geen 1,90 meter zijn en dan ook niet achter een persoon van 1,90 meter willen zitten. En dat het wel mogelijk is bij dit formaat auto’s, laat Skoda bijvoorbeeld zien, met de Fabia en Fabia Combi. Kinderen zitten overigens goed achterin de Mazda2 en ook volwassenen tot 1,75 meter kunnen prima zitten, mits de personen voorin niet al te lang zijn. De bagageruimte van de Mazda is met 280 liter precies even groot als die van de Volkswagen Polo en dus in lijn met zijn concurrenten.
Overstappen
Van de topversie stappen we vervolgens in de 90 pk variant, uitgevoerd als TS. Weg is het leer, weg is de zesde versnelling, weg is het head-up display en weg is het navigatiescherm. Wat overblijft is nog steeds een zeer goed rijdende hatchback, die ook goed afgewerkt is. Negentig pk is voldoende voor de auto, maar ook hier geldt dat je nog steeds moet schakelen om echt lekker tempo te maken. Overigens is hij ook leverbaar met een 75 pk 1,5 liter benzinemotor die dient als instapper. Wil je dieselen, dan moet nog even geduld hebben. Eind april, begin mei moet hij geleverd gaan worden met een 105 pk sterke diesel.
In de Mazda2 TS die we nu rijden hebben we nog steeds cruise control, airconditioning en elektrische ramen, dus eigenlijk is de rest slechts luxe. Maar wel luxe die de meerprijs waard is. Ons advies: ga, als dat mogelijk is, dan ook voor de duurste versie die je kunt betalen. Het is het waard.
Schrijf een review