Onbekend
“The Standard of the World.” Al sinds de jaren 50 een reclameslogan van Cadillac. Een Cadillac betekende namelijk de laatste innovaties, de nieuwste technologische ontwikkelingen verpakt in een fraai ontworpen, goed gebouwde koets. Kortom: een auto die zich kon meten met de groten van de wereld.
In Nederland is Cadillac een obscuur merk. Dat blijkt meteen als we de auto parkeren in het Amsterdamse Bos. Een man, jaar of 50, grijzend, loopt met een verbaasde blik op de - Duits gekentekende - ATS Coupe af en begon in zijn beste Duits. “Was für ein Auto ist das?” Op zich niet vreemd dat de man het niet weet. In 2013 werden er slechts 8 Cadillacs op kenteken gezet volgens de Bovag. Cijfers over 2014 ontbreken nog.
We leggen de man uit dat het een Cadillac ATS Coupe is. “Oh, er is dus ook een sedan?” De man loopt een rondje om de auto. “Echt niet gek!” We zwaaien de man uit en parkeren even verderop aan de Bosbaan. Een man staat de vissen, kijkt op en loopt op de Cadillac af. “Wat voor auto is dit nou?” Ook hem leggen we uit dat het een Cadillac ATS Coupe is. “Mag ik even binnen kijken?” Hij wordt helemaal enthousiast. “Gave kar zeg, echt nog nooit gezien!”
Maar niet onbemind
Gedurende onze tijd met de ATS Coupe merken we dat er veel reacties komen op de auto. Bij de supermarkt, bij de bank en bij het tankstation, steeds reacties. Het merk Cadillac riep bij veel mensen ook een écht positieve gevoelens op. Van verhalen over auto’s van Opa, de buurman die een Cadillac reed tot een oud-militair die toen hij tijdelijk in Duitsland woonde een Cadillac kocht, we kregen het allemaal te horen. Toegegeven, de Cadillac heeft wat bijzondere ontwerpdetails, maar dat hij voor zoveel gespreksstof zou zorgen, hadden wij ook niet verwacht.
De Cadillac ATS Coupe wordt in ons land geleverd met de 276 pk sterke 2,0 liter viercilinder. De motor past prima bij de auto en voelt eigenlijk altijd krachtig. Het enige nadeel is het geluid. Hij klinkt wat hees als hij naar het maximale toerental wordt gedreven. Trek je hem niet altijd maximaal door, is hij nog steeds zeer vlot en dan bovendien ook lekker stil.
Qua weggedrag hebben ze bij Cadillac heel goed gekeken naar de BMW 4 Serie. Het moet allemaal zo strak en direct mogelijk. Het verschil met Cadillacs van weleer is enorm, maar toch is de ATS Coupe geen moment écht oncomfortabel. Scherp sturen zonder verlies aan veercomfort. Knap.
High tech
Als bestuurder beschik je vanuit de - voor Europa vrij brede - bestuurdersstoel over alle mogelijke luxe. Een van de meest opvallende details is het infotainmentsysteem, dat lichte trillingen geeft als je iets aanraakt. Het voelt een beetje alsof je op pad bent met een heel grote smartphone, waarmee je ook nog eens kunt rijden. Toch werkt het allemaal intuïtief en is de trilling eigenlijk best logisch. Je krijgt nu precies door wanneer het systeem het oppakt, waar je bij andere auto’s nog wel eens twee of drie keer op een knopje duwt.
Wij reden de ATS Coupe Premium (vanaf € 63.412,-) en dan ontbreekt het je echt nergens aan. Een Bose geluidssysteem, lederen bekleding, stoelverwarming, navigatie, een head-up display en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Je bent een flinke tijd zoet als je alle functies wilt uitproberen, laten we het daar op houden. Precies zoals het hoort bij een Cadillac. Het merk levert niet voor niks al sinds 1959 Cruise Control en geregelde airconditionings sinds 1964. De laatste techniek hoort allemaal in een Cadillac te zitten.
Moordende concurrentie
De Cadillac heeft een stel ijzersterke concurrenten in de Audi A5, de BMW 4 Serie en de Mercedes C-Klasse Coupe (en dan wachten we nog op de nieuwe…). Die drie auto’s hebben voor Nederland ook nog eens allemaal een lagere vanafprijs. Al met al best lastig voor de Cadillac, maar niet onoverkomelijk. Met de ATS Coupe is er namelijk een waardig alternatief neergezet, waarvan de standaarduitrusting al dik in orde is, de wegligging zowel strak als comfortabel en de uitstraling ook helemaal goed is. Het nieuwe logo, groot in de grille, de doorgetrokken koplampen, klein Cadillac rechtsachter bij de kofferklep. Alles draagt bij aan de uitstraling.
Van de vier zullen we de Cadillac het minst gaan zien, maar dat maakt het eigenlijk alleen maar leuker voor de mensen die er wél een kopen. Nee, je koopt niet langer ‘The Standard of The World’ en er is wat lef voor nodig, maar als je de beslissing maakt, word je rijkelijk beloond. Het Nederlandse wagenpark kan wel wat meer Cadillacs gebruiken.
Schrijf een review