Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…

De leasetopper van Skoda neemt een eindsprint.

De Skoda Octavia Combi Greenline verenigt een aantal zaken waar de gemiddelde Nederlander behoorlijk warm voor loopt. Dat zijn in willekeurige volgorde: veel ruimte, een laag verbruik en een relatief gunstige prijs. O ja, vergeten we nog het belangrijkste aanschafargument van de laatste jaren: een lage bijtelling! En verder: graag niet al te opvallend.

Greenline staat bij Skoda synoniem voor spaarmodel. De fabrikant heeft de nodige extra inspanningen geleverd om het verbruik en de CO2-uitstoot naar een zo gunstig mogelijk niveau te brengen. Volgens de papieren is dat gelukt, want het gemiddeld verbruik ligt op 3,2 l/100 km en de CO2-uitstoot op 85 g/km. Goed voor inschaling in de categorie van 14% bijtelling. De grenzen voor 14% bijtelling worden vanaf 2015 bijgesteld naar 82 g/km CO2, voor zowel benzine als diesel. Dat betekent dus vanaf 1 januari 2015: 20% bijtellen. Tenzij Skoda de trukendoos opentrekt en nog wat grammetjes van de uitstoot weet af te snoepen. Het zal niet de eerste keer zijn.

Trage starter
Het lage fabrieksverbruik is gerealiseerd door de gebruikelijke inspanningen als banden met een lage rolweerstand, een stop-/startsysteem op de handbak en maatregelen die de stroomlijn verbeteren. Ook het motormanagement is aangepast. De 1.6 liter TDI-dieselmotor levert 110 pk en 250 Nm aan koppel, een krachtbron die bijvoorbeeld ook in de Seat Leon ST ligt. De dieselmotor heeft van hogerhand duidelijke orders meegekregen en voelt vooral in de lage toerenregionen gewoon wat loom aan. Hij heeft moeite om op stoom te komen. Sterker nog, het kwam geregeld voor dat we de motor lieten afslaan bij wegrijden, vanwege te weinig adem (gas). Uitzonderlijk voor een diesel. Boven de pakweg 2.000 toeren wil de motor ineens wel vooruit, maar wie de bevelen van de schakelindicator opvolgt, zal dat nauwelijks ervaren. Die vraagt je namelijk al op te schakelen nog voordat de naald van de toerenteller ook maar in de buurt is van de 2.000 toeren. Gewoon negeren, want het komt de souplesse tijdens accelereren in ieder geval niet ten goede.

De zestienhonderd diesel is verder aangenaam stil, zeker als je je eenmaal op kruissnelheid begeeft. En daar blijkt de spatiëring van de handbak wel goed gekozen, want tussenacceleraties uitvoeren op snelwegtempo kan relatief vlot, zonder een versnelling terug te hoeven schakelen.

In de kofferbak
De grootste kracht van de Octavia Greenline zit hem in zijn ruimteaanbod. Skoda schermt met de grootste bagage-inhoud in zijn klasse. Zelfs modellen in een klasse hoger kunnen nog een puntje zuigen aan het bagagevolume. Met alle stoelen in gebruik kan er nog altijd 610 liter aan bagage mee en met de achterbank neergeklapt bedraagt het volume liefst 1.740 liter. De laadvloer is zelfs zo riant dat de kleinere medemens bijna in de kofferbak moet klimmen om voorwerpen uit te nemen die tijdens het rijden tegen de rugleuning van de achterbank zijn geschoven. Dat is dan overigens je eigen schuld, want Skoda voorziet in de nodige hulpstukken om de bagage te verankeren. Simply Clever, noemt de fabrikant dat.

Slimmigheden
Onder de noemer Simply Clever schaart Skoda nog veel meer slimmigheden, waaronder de bekende ijskrabber achter het tankklepje, een smartphonehouder en een voorbereiding voor een prullenbakje in het portiervak, waaraan je eenvoudig een boterhamzakje kunt bevestigen. Handig is ook de hendel in de kofferbak om de rugleuning van de achterbank te laten neerklappen. Het interieur oogt verder niet heel spectaculair, waarbij de kleur zwart de boventoon voert. Al heeft Skoda wel wat moeite gedaan om wat schwung te brengen in het dashboard met de ‘lagenstructuur’ en hier een daar een streepje aluminium. Het oogt allemaal heel degelijk en solide. Wat dat betreft fleurt de blauwe exterieurkleur van ons testexemplaar de boel wel wat op.

De Skoda Octavia Combi Greenline is vooral een rationele keuze onder het mom van ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Hij blinkt niet uit in rijdynamiek, maar stelt zeer zeker ook niet teleur. En al helemaal niet op het gebied van ruimte. Dat is zijn grootste troef. Net als een gunstig fabrieksverbruik, lage bijtelling en schappelijke aanschafprijs. De Octavia Combi Greenline is er vanaf 25.650 euro. Voor de zakelijke rijder is er de Businessline met extra’s als 17-inch lichtmetaal, navigatie en automatische klimaatregeling tegen een bedrag van 27.150 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Ik rijd nu 2 jaar met een Octavia hatchback op CNG. In tegenstelling tot wat in het artikel staat start de wagen normaal op CNG, niet op benzine, behalve na het tanken, dan start hij op benzine tot het gas geanalyseerd is. Schitterende wagen, zeer comfortabel en ruim. Ik rijd tussen 350 en 390km op 17kg gas, gemengd verkeer. op autosnelweg 3,3Kg/100km. Schitterend. Nu CNG bijna overal verkrijgbaar is, gewoon een aanrader. De minst milieu-onvriendelijke wagen die er is.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Zeer ruim en comfortabel, stille en vlotte motor. Laag verbruik. Meest milieu-vriendelijke wagen met realistisch bereik. Uitstekende cruise control

Minpunten

De CNG tank zou groter mogen zijn; 17kg staat voor 350-390km op gas. Zou het dubbele mogen zijn, met een kleinere benzinetank. Die heeft nu de standaardmaat en is eigenlijk te groot. GPS wat traag in opstarten.
Graag meer kleine automodellen op CNG.
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Na een arsenaal golfjes en passats besloten om een octavia aan te schaffen ! Zeer veel auto voor beperkt budget ! Mijn beste wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Prima auto 350,000 km gereden met goed onderhoud gaat hij nog wel 200,000 mee geen groteprobleemen gehad.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Ik rijd nu mijn 2e Octavia combi, door mijn werk rijd ik gemiddeld 110.000 Km per jaar en ben dus alles gelegen om een veilige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
ik heb het gevoel dat ik wat power mis vanaf 2500 toeren begindt de tdi wel goed te marceren hoe kan ik oplossen anders zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Gisteren heb ik mijn eerste 500 km vol gemaakt in onze "nieuwe" Octavia van 2007. Komende uit een grote Superb 2.5 tdi was dit toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Inmiddels met de 2,0 liter TDI DSG (type elegance) ruim 70.000 km gereden. Probleemloos. Uitstekende caravantrekker, zeer comfortabel. Beslist een betere auto dan mijn vorige,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Royale gezinsauto met grote bergruimte, automaat rijdt goed. Vering is nog wel vrij stug. Parkeersensoren achter zijn een uitkomst, echt een aanrader ! Relatief zuinig.. Lees volledige review.
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Vanwege beperkt opgelegde keuze leaseauto's door werkgever, waaronder de Skoda Greenline, toch even een proefrit gemaakt. Het eerste wat opvalt is de beperkte ruimte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Ik rij sinds 2006 de Octavia II Business 1.9TDi. inmiddels 130000 km gereden. Zeer tevreden over deze auto, de uitrusting en comfort. Hij is wel wat luidruchtig maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Ik rij nu een half jaar met deze auto, inmiddels 40000 km. Stap er s avonds uit zoals ik er s morgens in ben gestapt. Alleen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
degelijke comfortabele lange afstand rijder. gemideld verbruik 1op 12(benz 1.8 tsi 6 handmatig). Electronisch kleine minpunten die door de garage in de computer worden verwijderd. Verder geen problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
1.4 tsi motor is geweldig, veel power bij weinig toeren. trekhaak raakt soms het wegdek zonder enige belading van de auto, heb nu hulpveren laten plaatsen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Hoge kwaliteitsbeleving, veel auto voor minder Euro's, prettig weggedrag. Onze 1ste Octavia 1.6 MPI LPG nu een 1.9 TDI: veel meer trekkracht en weinig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Ik rijd de 1,9 TDI business elegance sinds maart 2008 geleverd door Auto Noordhoek Tilburg. De auto en garage bevallen prima. Mijn vorige auto was.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
+: Ruimte voor bestuurder/passagiers geweldig, zeer goede afwerking int/ext. 1.4 TSI motor = geweldig!! -: Achterwielophanging veel te slap, bij elke hobbel slaat de trekhaak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Ben VW rijder maar heb zeker geen spijt van aanschaf Skoda Octavia combi 1.9TDI DSG aut. Rijdt fantastisch is zeer compleet,sterke motor, prachtig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Ben sedert 3 maanden in het bezit van een Octavia 1.4tsi Elegance Business Line. De auto is mooi afgewerkt van binnen en van buiten en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Een van de opties is een trekhaak.bij 2 fietsen of 2 personen op de achterbank komt de trekhaak bij het nemen van verkeersdrempels op de.. Lees volledige review.
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Heb Skoda octavia combi bj.9-2006 gekocht bij JVHautos te Linne. Rijdt geweldig zo'n 1.9 TDI met DSG automaat en zuinig. Ben al jaren VW Passat rijder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
een sportwagon met 240 pk waarmee je met je hele gezin+veel bagage op vakantie kan. ideale auto, een Golf GTI maar dan met ruimte. Wegligging.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Ik rijd de octavia combi greenline businessline nu 3,5 week en heb 4500 km gereden. Hij rijd geweldig, ligt goed op de weg. Ik vind.. Lees volledige review.
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Een perfecte auto voor in verhouding weinig geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Ik heb 3,5 jaar in de fabia gereden met een 1,4 L 3 cylinder diesel en was zeer onder de indruk van de prestatie's. De Octavia.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
IN 1999 eerste octavia gekocht was een demo model 1.6 glx, kon er weinig aan veranderen. Na 30000 km koppeling moeten laten vervangen, net buiten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
De Octavia is voorzien van een 7DSG bak en 1.4 TSI motor. Deze combinatie is geweldig, rijd heerlijk en soms vraag ik me af of.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Prima auto. Intussen rijd (lease) ik deze auto al meer dan 4 jaar. Ik heb nu een Octavia Combi Elegance Business 1.8 TSI besteld. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
na diverse merken te hebben gereden is dit mijn 2e octavia nu vanaf 24 -06-08 op lpg g3 rijdt er prima op 1 op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
Skoda Octavia Combi 1.6 op LPG G3. Gekocht juni 2006. Inmiddels bijna 70.000 km op de teller. Dezelfde motor als in mijn vorige Golf. Helaas.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
105.000 km met Octavia Combi uit 2005. Fijne auto, maar stuurt zwaar op snelweg, en enigzins stuiterende vering. Stoelen, zitpositie en ergonomie wel dik in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia Combi Greenline: doe maar gewoon…
het is een auto dat zijn geld wel waard is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5