De Ford Fiesta is in elke uitvoering plezierig om te rijden. Als bestseller van Ford in Nederland krijgt hij door zijn goede rijeigenschappen en fijne EcoBoost motor vele handen op elkaar. Wie de Fiesta als Sport of Fiesta ST bestelt, bouwt helemaal een feestje. Sinds kort heeft Ford een leuk (actie)model als tussenmaatje in het gamma opgenomen; de Fiesta Red&Black Editions. En die is nog iets goedkóper dan de Fiesta Sport ook.
17 inch: 300 euro
Zoals de naam al deels verraadt komt dit sportieve speeltje voorrijden in zwart (en rode accenten) of rood (en zwarte accenten) met een sportieve bumperkit. Het ‘Full Dress-Up Styling Pack’ bevat ook nog een lekkere achterspoiler, zwarte grille inleg, een zwart dak en side skirts. De importeur maakte een wijs besluit het standaard 16 inch lichtmetaal te verruilen voor een zwarte set met een maatje meer. Dat kostte slechts 300 euro en maakt onze Race Red Fiesta helemaal af. Sterker nog; hij doet qua looks niet zo veel meer onder voor de Fiesta ST!
Onder de motorkap slaat de Fiesta Red Edition eveneens een brug tussen de Fiesta Sport en de Fiesta ST. Ford heeft de 1.0 liter EcoBoost motor door middel van aanpassingen aan koppakking, intercooler, kleptiming en turbodruk vakkundig opgestookt naar 140 pk, gekoppeld aan de vertrouwde vijfbak. Daarmee heeft de Fiesta de sterkste eenliter van het huis gekregen. Wat levert dat op? Ten opzichte van de Fiesta Sport met de 125 pk sterke EcoBoost wint onze rode rakker een halve tel in de honderdsprint; het kunstje duurt nu nog maar negen tellen.
Onverdroten sleuren
Hoewel een Seat Ibiza met hetzelfde vermogen nog rapper sprintjes trekt (met dank aan een zesbak of automaat met dubbele koppeling), is het plezier in de Fiesta Red Edition er niet minder om. Het is verbazingwekkend hoe de EcoBoost zich in de Fiesta thuisvoelt en beantwoordt aan je behoefte; lekker opschieten. Zelfs wanneer je ouderwets wilt toerenjagen blijft de eenliter onverdroten versnellen (en leuk klinken trouwens). Slechts de toerenbegrenzer dwingt de EcoBoost tot stoppen. Even geen haast? Ook de 140 pk variant biedt fijne souplesse bij lage toeren, zodat je met 180 Nm vanaf 1400 toeren ook gewoon heel relaxed (en zuinig) kunt rijden. Daarover gesproken; iets minder toeren bij 120 (of een extra verzet) zal het verbruik op de snelweg verder kunnen drukken. Onze oren hebben er geen last van want Ford heeft de EcoBoost-motor goed geïsoleerd weggestopt.
Het veelzijdige karakter van de EcoBoost motor gaat hand in hand met het onderstel. Waar de Fiesta ST behoorlijk stug is en klappen uit deelt als de weg slecht wordt, zijn de aanpassingen aan dempers en veren van de Red&Black Edition subtiel gebleven. Onze rode scheurneus is net even strakker afgesteld dan de reguliere Fiesta’s, maar houdt het leuk voor alledag. Wat ons betreft de ideale mix, tenzij je de openbare weg als circuit-asfalt ziet en elke bocht als hoek accepteert.
Rode stiksels
Leuk sturen met een rappe motor is niet compleet zonder een bijpassend interieur. Achter het stuur van de Fiesta Red Edition kom je in sportieve sferen met een setje sportstoelen, dito pedalen en rode stiksels voor het lederen stuur, de pook en de stoelbekleding. Niet heel wild, wel treffend. Het bestelde Advanced Technology Navigation Pack (1450 euro) voegt daar naast een startknop vooral luxe aan toe, zoals navigatie, DAB+ radio en een krachtig Sony audiosysteem. Voor nog geen twintig mille laat Ford zien dat vlot rijplezier in een speciale verpakking niet de hoofdprijs hoeft te kosten.
Schrijf een review