Vernieuwde Audi Q3 en RS Q3: lager verbruik en meer vermogen

Een letterlijke facelift met meer rijplezier.

In ons land mag de Audi Q3 dan misschien een zeldzame verschijning zijn, overall gezien doet Audi goede zaken met de compacte SUV. De fabrikant heeft er al meer dan 400.000 weten te slijten. Tijd voor een facelift en een hernieuwde kennismaking. We gaan op pad met de voor de Q3 nieuwe 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling en de klapper van de reeks: de RS Q3, die weer wat krachtiger is geworden.

De vernieuwde Q3 adopteert de grille van de nieuwe TT, die door Audi heel hip '3D single frame grille' wordt genoemd. Het moet gezegd, het staat de Q3 goed. De grille met bredere hoekomlijsting valt vooral op wanneer voor een donkere of opvallende exterieurkleur wordt gekozen. Xenon-hoofdverlichting is voortaan standaard en Full LED staat op de optielijst. Leuke bijkomstigheid is dat in het laatste geval tevens de dynamische richtingaanwijzers worden geleverd, die van binnen naar buiten oplichten. Nuttig? Mwa. Cool? Ja, eigenlijk best wel. Daarmee zijn de wijzigingen aan het exterieur wel benoemd, op nog wat nieuwe exterieurkleuren en nieuwe wieldessins na.

Kampeeruitvoering
Binnenin is Audi redelijk bescheiden te werk gegaan. Dashboard en interieur zijn ongemoeid gelaten. Wel is het info- en entertainmentsysteem uitgebreid met Audi connect, dat internet in de auto brengt. Verder debuteert in de Q3 een dodehoekherkenning met signalering in de buitenspiegels, Lane Assist en een verkeersbordenlezer, die behalve snelheidsbeperkingen ook inhaalverboden weergeeft.

Het chassis heeft een update ondergaan en voortaan bestaat de mogelijkheid te kiezen voor optionele actieve dempers, in te stellen via drive select. Afhankelijk van je gemoedstoestand kun je de Q3 transformeren van een comfortabele reisauto tot een meer sportief getinte SUV met stevige afstemming in Dynamic-modus. Voor de reguliere versies wat ons betreft een overbodige optie. Dat geldt ook voor de tent. Een tent? Jawel, Audi denkt ook aan de kampeerliefhebber, die graag wat sneller op de camping wil arriveren, zonder geleur met een caravan. Binnen een paar minuten schijn je de futuristische slaapgelegenheid opgebouwd te hebben aan de open achterklep van de Q3. Ook geen gedoe met stokken, want de tent blaas je op met een pomp via het boordnet van de auto. De camping-Q3 zagen we overigens eerder ook al op het GTI treffen in Wörthersee.

Cilinderuitschakeling
Inzoomend op de techniek schermt Audi met een tot 17 procent lager brandstofverbruik, terwijl het vermogen van de krachtbronnen in de Q3 erop vooruit is gegaan. Ook is er een ultra-variant aan het assortiment toegevoegd, uitsluitend te koop met voorwielaandrijving. Het gaat om de 1.4 TFSI ultra met Cylinder on Demand ofwel cilinderuitschakeling. In deellast worden twee cilinders uitgeschakeld om brandstof te besparen. Zoals we gewend zijn van de andere modellen van Audi, waarin deze techniek al langer wordt toegepast, merk je niets van dit proces. De viercilinder turbomotor is uitstekend bij de les en levert bovendien vlotte prestaties. Hij wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Ook hierover geen klachten. En wie zijn rechtervoet enigszins in bedwang kan houden, tovert een redelijk beschaafd verbruik op de boordcomputer.

Ondanks zijn ultra-label zit er een lage(re) bijtelling helaas niet in. Alle versies van de Q3 vallen in de categorie van 25% bijtelling. Daar treurt men bij Audi niet om, want de nadruk ligt op de particuliere koper, zo laat een woordvoerder weten. Het aandeel van particuliere kopers is hoger dan dat van de zakelijke rijder in vergelijking met de A3 en A4.

RS Q3
De Q3 is het eerste Q-model van Audi met het befaamde RS-logo. Ook dit topmodel met vijfcilinder 2.5 liter TFSI-krachtbron heeft een opknapbeurt ondergaan. Hij profiteert niet alleen van de uiterlijke verfraaiingen, maar krijgt er tegelijk ook 30 pk en 30 Nm aan koppel bij. Liefst 340 pk en 450 Nm staat ter beschikking. We hoeven je niet te vertellen dat de Q3 RS als een raket vooruit gaat: 4,8 seconden duurt het nog maar alvorens de 100 km/u wordt aangetikt; dat was 5,2 seconden. Bij 250 km/u houdt-ie het voor gezien, en daar zit je sneller aan dan je denkt. We spreken inmiddels uit ervaring. Het accelereren gaat bovendien gepaard met een heerlijke vijfcilinderroffel. Genieten!

Audi heeft de Dynamic-modus in de RS Q3 wat aangescherpt en tevens een tussengas-functie geprogrammeerd in de standaard zeventraps S tronic transmissie. Zeer vermakelijk. De afstemming van de RS Q3 is uiteraard aanzienlijk sportiever van snit, maar zeker niet knetterhard. Met dank aan de actieve dempers. In Dynamic helt de koets nauwelijks meer over, maar je merkt wel dat het zwaartepunt wat hoger ligt dan in een gebruikelijk RS-model van Audi. De echte diehard tast nog iets dieper in de buidel en vinkt de RS Sport Suspension Plus aan.

Nu al bestellen
De voorverkoop is inmiddels gestart, maar de vernieuwde Q3 arriveert pas in februari in ons land. De prijzen liggen ietsje hoger dan die van het uitgaande model, maar de uitrusting is wel iets royaler. Zo is 17-inch altijd standaard, net als xenon en geregelde airco. Verder is keuze uit twee nieuwe uitvoeringen: Design of Sport. De gereden 1.4 TFSI begint bij 37.200 euro. Nieuw is ook de 2.0 TFSI met 220 pk die voor 50.400 euro weg mag, inclusief S tronic en Quattro. Dieselen kan vanaf net 41.990 euro in de 2.0 TDI ultra of vanaf 45.960 euro in de 2.0 TDI 184 pk. De RS Q3 komt iets later en de prijs van deze vijfcilinderbeul is nog niet bekend.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.