Nieuwe Porsche 911 Targa is weer een echte

De nieuwe Porsche 911 Targa is terug! En de nieuwe is weer een echte. Wij reden met een exemplaar in Rik Ringers-jasje.

Voor velen is de Porsche 911 een jongensdroom. De nieuwe 991-generatie scoort helemaal punten met de komst van de Targa, die door zijn wegklapbare dakpaneel en aluminium dakboog weer een échte, volwaardige Targa is. Wij aanschouwen dit schouwspel met een exemplaar waar stripheld Rik Ringers jaloers op zou zijn; een knalgele!

Schild
De status en historie van de 911 Targa is net zo intrigerend als de 911 an sich. De Targa (‘schild’) verscheen bijna 50 jaar geleden op basis van de eerste generatie Porsche 911. Net als de allernieuwste Targa deed dit model zijn naam eer aan met een weg te toveren dak, al omvatte dat bij de eerste Targa ook een afritsbare achterruit. Kenmerkend is daarnaast de aluminium dakboog. In 1995, met de komst van modelgeneratie ‘993’, werd voor de 911 Targa een nieuwe dakconstructie bedacht; een groot glazen en elektrisch bedienbaar dakpaneel moest het worden. Praktisch of niet, het visuele onderscheid met de andere modellen werd zo wel kleiner. De allernieuwste 911 borduurt voort op de looks van de oer-Targa modellen en heeft dus een wegklapbaar dakpaneel én aluminium roll bar. Niet zo vreemd dus dat de reacties bij de presentatie van de (Sapphire Blue) 911 Targa op de Autoshow van Detroit 2014 werkelijk lyrisch waren.

Mengvorm
Wat maakt een 911 Targa nou zo aantrekkelijk? Porsche kan zich de luxe permitteren om drie carrosserievarianten van de 911 aan te bieden; Coupé, Cabriolet en Targa. De Targa mengt zich tussen de Coupé en Cabriolet en combineert luchtig rijden met nog meer comfort dan de cabriolet en meer openluchtgerief dan een schuifdak zou kunnen beiden. Zeker nu de 911 Targa over een elektrisch wegklapbaar beschikt trekt de metamorfose van met gesloten of open dak rijden serieus de aandacht. Sterker nog, je moet er 20 seconden voor stil staan en daarbij niet te dicht bij een muur parkeren. De motorklep zwenkt tijdens deze procedure een aardig stukje naar achteren en een beveiliging zit er niet op, gek genoeg.

Vierwielaandrijving
Los van de ingenieuze dakconstructie zoekt de 911 Targa optische verwantschap met de 911 Carrera 4 modellen. Elke 911 Targa beschikt namelijk over vierwielaandrijving en heeft ook bredere ‘heupen’ dankzij de toegenomen spoorbreedte. De door ons gereden Racing Yellow 911 Targa zou zelfs nog een centimeter breder op zijn wielen staan als het een 4S was. Samen met de roodverlichte strip tussen de achterlichtunits is de 911 Targa dus meer dan alleen een 911 met een bijzonder dak. Het maakt de Targa weer net zo speciaal als vroeger. En dat maakt hebberig, helemaal voor degene die al jaren van een 911 droomt maar niet een ‘doorsnee’-exemplaar zoekt.

Must-haves
Toegegeven, bij Porsche is elke 911 in feite maatwerk. Het lezen van de brochure smaakt direct naar meer en zodra de optielijst boven tafel komt, treffen we al snel zaken die elke 911 van nu zou moeten hebben. Moderne LED-koplampen bijvoorbeeld, of een automatisch dimmende binnenspiegel. Negentien inch lichtmetalen wielen zijn overigens standaard, maar onze fabrieksdemo rolde op een winterset met 20 inch doorsnede. Als we verder in de boeken duiken, maakt het verwarmbare stuur, Burmester audio, keramische remmen en het Sport Chrono pakket met stopwatch op het dashboard ook enthousiast. Je kunt het sportief-elegante interieur, dat prachtig is afgewerkt, ook naar klassieke sferen transformeren met een aankleding die in een limousine uit de jaren negentig niet zou misstaan. Porsche voorziet dan in beige lederen bekleding en houten sierlijsten in de deurpanelen, op de versnellingspook en aan het stuur…

De kern
Toch is al deze aangename franje ondergeschikt aan het pure rijplezier waar elke 911 op trakteert. Ook al heeft de 911 als Targa meer massa dan een Coupé of Cabriolet, de prominente boxerroffel, de precieze maar tegelijkertijd ontspannen besturing en het gebalanceerde veercomfort raakt de kern waar de 911 voor staat. En dat is het belangrijkste. Als die kern dan een beetje luchtig is verpakt, is dat wat ons betreft helemaal genieten. Investeer dan wel in de originele Porsche sportuitlaat met te openen en sluiten uitlaatklep, want die 3.4 liter boxermotor (350 pk) gaat niet alleen voor jezelf aan het werk. Liever ook iets meer levendige respons? Wij zullen je de keuze voor de 911 Targa 4S met 3.8 liter boxermotor niet ontmoedigen. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Nieuwe Porsche 911 Targa is weer een echte
Rij nu 4 jaar dit model en over het vermogen geen klagen. Hij wordt bij ons gebruikt als 4e voertuig en verveeld daarom geen dag... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Porsche 911 Targa is weer een echte
een geweldige auto met een zeer soepele en snelle motor.absoluut geen turbogat en reageert dus zeer direct op gaspedaal. het acceleren gaat voortreffelijk en geeft bijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5