Voor het grote publiek - de nieuwe smart forfour

De smart onder de vierzitters is terug. Rijtest!

De Smart onder de vierzitters is terug. Smart blaast de forfour een nieuw leven in en opent de aanval op het compacte segment. De nieuwe forfour deelt zijn genen met de nieuwe Renault Twingo maar bewandelt in veel opzichten zijn eigen weg. Is dit de Smart voor het grote publiek?

In grote Duitse en Italiaanse steden zie je ze overal, de Smart fortwo. Feit blijft dat voor veel mensen een vierzitsauto de praktischere keuze is. Bovendien zijn er ook mensen die de Smart fortwo zijn ontgroeid. Voor die mensen is er nu opnieuw de Smart forfour. Maar die is wel totaal anders dan zijn voorganger. Terwijl de vorige Smart Forfour zijn genen deelde met de Mitsubishi Colt, is de nieuwe generatie net als de fortwo gestoeld op de Renault Twingo. In feite degradeert het model zich van het B- naar het A-segment, al is dat voor Smart juist een positieve keerzijde in termen van merkidentiteit en kosten.

Slokop(je)
De vierzitter deelt zijn platform, neusje, motoren en uitrusting met de fortwo. Hij is met 3.49 meter lengte tachtig centimeter langer dan de tweezitter, maar wel een halve meter korter dan de eerste forfour. Smart kan daardoor niet zeggen dat de nieuwe generatie ruimer is dan zijn voorganger. Sterker nog, de bagageruimte is zelfs kleiner dan die van de nieuwe fortwo! In een handomdraai is de forfour echter toch een slokop. De forfour heeft immers wel een achterbank en die is net als de passagiersstoel neer te klappen. Wie de optionele readyspace achterbank bestelt kan ook de bankzitting omklappen, zodat er 12 centimeter meer laadhoogte beschikbaar is. In combinatie met ver open te zwaaien achterportieren (85 graden) is het inladen van planten, koffers, kinderstoeltjes en dergelijke zo gepiept. Wanneer je alles uit de kast trekt kan er 975 liter bagage mee.

Voor volwassenen is de achterbank van de forfour niet ideaal. Er is weinig beenruimte en de kruin komt al snel in de knel, zeker wanneer een panoramadak is besteld. De slimme readyspace achterbank biedt daarnaast minder zitcomfort dan de reguliere achterbank omdat de bovenbenen maar deels worden ondersteund. Kort gezegd: in grote concurrent Volkswagen Up zit je beter. De nieuwe Twingo is overigens niet veel ruimer dan de forfour, ondanks dat de Fransoos ietsje langer is.

Zeer wendbaar
Net als de fortwo heeft de nieuwe forfour de motor achterin en worden ook de achterwielen aangedreven. Daardoor kunnen de voorwielen verder draaien en is de draaicirkel heel erg klein; 8.65 meter. Het maakt de forfour bijzonder wendbaar en lichtvoetig, zeker in combinatie met de lichte besturing. Smart monteert op elke forfour ‘dynamic steering’ waardoor de stuuruitslag en de bekrachtiging snelheidsafhankelijk is. Zo hoef je in de stad niet steeds flink te hoepelen bij het nemen van rotondes of tijdens inparkeren. Ook prettig: ondanks het kleine formaat van de forfour is de vierzitter best comfortabel. Overhellen in de bochten stelt niet zoveel voor, al glijden we wel van onze met kunstleder(!) beklede voorstoel. Die is wat vlak en glad. 

Of de 1.0 liter motor met 70 pk voor de forfour ook toereikend is, zullen we binnenkort in Nederland ervaren. Tijdens de introductie in Barcelona stond de forfour met 0.9 liter turbomotor klaar. Dankzij 90 pk en 135 Nm kom je onderweg helemaal niets tekort. Zoals we ook in de fortwo moesten constateren staat de turbomotor wel te springen om te presteren; de gasreactie mag soms iets subtieler. Beide motoren worden leverbaar met een handgeschakelde vijfbak of zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Die laatste is uniek voor dit segment en kan naar wens ook manueel bediend worden door middel van een tikje tegen het pookje of met behulp van de paddles aan het stuur. Zeker voor in de stad het overwegen waard. Een aanrader is ook – jawel - de optie ‘grotere brandstoftank’. Smart is een beetje eigenwijs door alle smarts in Nederland met een 28 liter tankje af te leveren omdat zij vinden dat de actieradius wel groot genoeg is door de zuinige motoren. Ook scheelt dat wat gewicht. In de praktijk is geen enkele motor zo zuinig als in de boekjes en dus verdient de optionele 35 liter tank de voorkeur.

Verwennerij
Waar kun je je zelf nog meer mee verblijden? Wie van muziek houdt heeft met het JBL audiosysteem 11 speakers en een subwoofer tot zijn beschikking. Geloof ons: dat klinkt heel behoorlijk. Luchtige types kunnen kiezen voor een optie die we steeds meer zien in de compacte klasse; een stoffen dakje dat zich elektrisch naar achter laat schuiven. Lederen bekleding, een sportonderstel, touchscreennavigatie, stoelverwarming, een parkeercamera, parkeersensoren, rijstrookdetectie, afstandswaarschuwing en cruise control, je kunt het allemaal krijgen. De nieuwe forfour staat 22 november bij de dealer en is er vanaf 11.995 euro.

Meer weten over de nieuwe Smart fortwo? Ga dan naar de rijtest.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.