Het lijkt een trend te worden, om als autofabrikant je luxe-versies onder te brengen in een submerk. We geloven dat de Japanners daarmee zijn begonnen, zoals Toyota met Lexus, Nissan met en Infiniti en Mazda met het in Europa weer van de markt gehaalde Xedos. Echt geslaagd kunnen we die voorbeelden niet noemen en we betwijfelen dan ook of Citroën verstandig doet met de creatie van luxetak DS. De eigen merknaam, immers, is goed ingeburgerd en heeft een prachtige reputatie waar het gaat om innovatieve techniek en gedurfd design.
Cosmetisch
Je zult mensen volgens ons ook niet gauw horen zeggen “Ik rijd DS”, terwijl “Ik rijd Citroën”, onmiddellijk door iedereen wordt begrepen en gewaardeerd. Maar goed, we zullen de wensen van het merk respecteren en hier verder alleen van DS spreken. Van de DS3, dan. Reden daarvoor is een lichte cosmetische update, maar vooral de komst van een kleinere dieselmotor, met 100 pk, die dankzij z’n CO2-uitstoot van 79 gram per kilometer in aanmerking komt voor een fiscaal presentje in de vorm van, voor zakelijke rijders, een bijtelling van slechts 14 procent. Althans nog dit en volgend jaar.
In 2016 wordt de nieuwe bijtellingsregeling van kracht en dan valt deze DS3 in de categorie 21 procent. Laten we daarbij, met alle geklaag over die verhoging van de lagere bijtelling voor ‘schone’ auto’s, vooral niet vergeten dat ook iemand die 25% van de cataloguswaarde van een door zijn werkgever (of eigen zaak) ter beschikking gesteld auto vrijwel altijd stúkken goedkoper uit is dan wanneer hij de wagen geheel voor eigen rekening rijdt.
Introductiepakket
Zeker als die wagen de onderhavige DS3 is, die in de door ons gereden introductieaanbieding (dat is de versie So Irrésistible plus het pakket ‘Comfort eMyWay’ voor slechts € 1.350) komt op een overzichtelijke 24.690 euro. Dus reken maar uit!
De cosmetische wijzigingen die DS (had ik toch bíjna ‘Citroën’ getikt) voor dit jaar heeft aangebracht betreffen een iets gewijzigde neus, waarin de lichtunits nieuw zijn. In onze uitvoering bevatten die Xenon-lampen, ondersteun door LED’s, die vooral in de richtingaanwijzers een leuke gimmick hebben: ze ‘bewegen’ in de richting die ingeslagen zal worden. De achterlichtbehuizing bevat uitsluitend LED’s.
Uitleven
De DS3 kenmerkt zich door een schier ontelbaar aantal mogelijkheden om de auto te personificeren. Je kunt je helemaal uitleven in kleurtjes, bekledingsstoffen, wielen enzovoorts. De uitvoering So Irrésistible is wit (‘Blanc Perle Nacré’) met een grijs (‘Moondust’) dak, maar hij kan ook in zwart. Kenmerkend is een gestileerde ‘skyline’ van Parijs, met enkele bekende gebouwen op de voorgrond, als een fries in beide achterste zijruiten en op het dashboard. Meer iets voor de kamer van je teenage-dochter, zou ik zeggen, maar anderzijds is het ook weer niet erg nadrukkelijk aanwezig. Bij inruil zou het belemmerend kunnen werken, dat wel.
De DS3 is standaard al heel fatsoenlijk van accessoires voorzien, met onder meer een heuse airco, cruise control en stop/start-systeem en het introductiepakket voegt daar een achteruitrijcamera met parkeersensoren aan toe, plus ‘Active City Brake’ (dat eerst de bestuurder waarschuwt en vervolgens een remingreep doet), eMyWay navigatiesysteem met een goed hifi-systeem, elektrische inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, zelfdimmende binnenspiegel, regensensor en automatische inschakelende verlichting. Lekker compleet dus.
Comfortabel
Comfortabel ook, met goede stoelen voor en een redelijke achterbank (omklapbaar natuurlijk), die echter bepaald niet makkelijk te bereiken of te ontvluchten is. Een setje extra portieren zou tot de mogelijkheden moeten behoren, maar als je die wilt moet je maar de C3 nemen, van Citroën. Die wordt trouwens nóg beter verkocht en is er nu ook met de BlueHDI100. Hoewel de voorstoelen goede steun geven, kon ik me toch geen goede zitpositie verschaffen doordat het stuur onvoldoende en alleen axiaal verstelbaar is. Dat was jammer, want ik heb wel een zwak voor deze DS.
Naast de minimale cosmetische ingrepen is de komst van de kleine diesel stukken belangrijker, vooral voor mensen die aan bijtelling moeten doen. Hij heeft 102 pk en is in het stadsverkeer vlotter dan de 0-100 acceleratietijd van 10,9 tellen doet vermoeden. Het lekkere koppel is al snel beschikbaar en met de prima vijfbak (zes versnellingen zouden fijner zijn geweest) kan je goed meekomen én erg zuinig rijden.
Braaf
De wegligging is geheel volgens de verwachting: braaf en niet té onderstuurd, met ook als je het te gek maakt geen valse streken. Het onderstel heeft geen enkel sportieve aspiraties en is net als de rest sterk op comfort ingesteld, al zal de traditionele Citroënrijder (waggelende Eend, deinende DS) het aan de stugge kant vinden.
Met z’n nieuwe verlichting en vooral deze voor zakenrijders interessante diesel kan de DS3 weer een tijdje verder. Het is een chic uitgevoerde compacte auto, die het wat ons betreft heel goed tegen beoogde concurrent Mini op kan nemen. Zeker prijstechnisch, want als was de geteste versie niet bepaald goedkoop, de prijslijst van de DS3 begint al bij een hoogst aanvaardbare € 16.990 en de daarin huizende 82-pk benzinemotor is best op z’n taak berekend en kent ook maar 20 procent bijtelling.
Schrijf een review