Op het eerste gezicht zie je gewoon een A6 staan. Pas als je goed gaat kijken zie je wat kleine verschillen. De koplampen zijn anders, de achterlichten ook. Die bumpers, die had hij toch niet? In veel opzichten kun je de vernieuwde Audi A6 dan ook vergelijken met de nieuwe iPad. Uiterlijk veranderde er niet heel veel, maar technisch zit het compleet anders in elkaar.
Leasen
Audi heeft eens goed naar de motoren van de A6 gekeken en heeft vervolgens alles net een tandje scherper gemaakt. Nieuw aan de basis staat de 1.8 TFSI met 190 pk, en een verbruik van slechts 5,7l/100 km. De nieuwe viercilinder is zuiniger dan de A6 hybrid, reden genoeg om die met pensioen te sturen. Tijden veranderen... Ook is de 2,0 liter diesel met 136 pk niet langer leverbaar, maar heeft hij plaatsgemaakt voor een exemplaar met 150 pk. Koppel je die motor aan de S-tronic automaat met dubbele koppeling, dan blijft hij nét aan de gunstige kant van de 20% bijtelling-grens tot en met 2015. Is 150 pk niet genoeg, dan is de motor ook nog leverbaar met 190 pk, met nagenoeg dezelfde uitstoot en dus ook 20% bijtelling. Allebei krijgen ze de aanduiding ‘ultra’, Audi’s label voor extra zuinige modellen.
Geen enkel moment heb je in de gaten dat je met de ‘spaarversie’ onderweg bent als je ermee rijdt. Toegegeven, bij de introductie stond alleen de versie met 190 pk en reden we dus meteen met de topversie onder de bijtellers. Hij pakt goed op, trekt sterk door dankzij zijn 400 Nm’s en maakt van de 1.735 kg wegende A6 een vlotte auto die eigenlijk meer dan genoeg vermogen heeft voor alledaagse situaties. Een kanon is het daarmee niet, maar dat is ook niet de insteek van de auto. Overigens kun je met een topsnelheid van 230 km/h nog behoorlijk meedoen op de Autobahn, dus als het moet, dan kan het. De S-tronic is weer verder ontwikkeld en past perfect bij het karakter van de motor. Hij schakelt nog strakker, waarbij je hem zelfs nauwelijks meer voelt.
Aankleden
Je kunt de A6 met 20% bijtelling zo luxe maken als je zelf wilt, zolang je maar geen 19 of 20 inch wielen aanvinkt op de optielijst. Zo is het S-Line pakket bijvoorbeeld ook leverbaar met 18 inch wielen. Audi heeft de meest voor de hand liggende opties in pakketten gestopt. De goedkoopste, het Business Edition pakket van € 2.500,-, voegt meteen het courante en vernieuwde MMI Navigatie plus navigatiesysteem toe, als ook Audi Connect.
Met de update zijn ook de nodige wijzigingen doorgevoerd in het navigatiesysteem. Zo kun je nu naast je vluchtgegevens checken ook even het weer kijken op de plaats van bestemming, of een hotel regelen. De meest aparte toevoeging zijn wel Twitter en Facebook. Die laatste twee werken overigens alleen als je stilstaat, maar bieden wel de mogelijkheid om bij te houden wat er gebeurt op social media. Grappig, maar - om heel eerlijk te zijn - ook niet meer dan dat.
Audi heeft in de nieuwe TT recent een compleet digitaal display laten zien in plaats van de traditionele toerenteller en snelheidsmeter. In de A6 zitten die twee er nog wel, maar daar tussenin zit een prachtig display, waarop - als je hem met MMI Navigatie plus bestelt - ook de route-informatie in full-colour komt te staan. Daar hoef je dus niet meer voor naar je grote navigatiescherm te kijken. Het display ziet er zo goed uit dat het voor de bestuurder sowieso haast overbodig is om naar het grote scherm te kijken. Wel handig als je even de radio wilt verzetten, maar toch wilt weten hoe de weg precies loopt. Net als altijd kun je de A6 bijna twee keer zo duur maken met opties. Zo is er voor € 8.402,- een Bang & Olufsen audiosysteem leverbaar. Het klinkt werkelijk briljant en ziet er ook nog eens prachtig uit, maar het BOSE Surround systeem klinkt ook al waanzinnig goed. En dat kost € 1.387,-. Speelt geld geen rol, kies dan overigens toch voor de B&O.
S6: sneller
Dat gevoel houden we even vast, geld en geen rol spelen, als we in de eveneens vernieuwde S6 Avant stappen. Ook hier is er een krachtkuur geweest. Geen 420 pk meer, maar nu 450 stuks. Alles is een tikje scherper, venijniger, harder. Als we wegrijden, komt het met bakken tegelijk naar beneden. De S6 blijft perfect te bedienen en wordt nooit gevaarlijk. Zelfs niet in ‘dynamic’ en alles op scherp. Dit is een superstation waarin zelfs de meest onervaren chauffeur hárd mee zou kunnen rijden. De bochtige wegen zijn door de herfststorm spekglad, maar de S6 geeft geen enkele krimp. Bij net iets te stevig insturen geeft hij een tikje onderstuur, maar het voelt veilig en vertrouwd, alsof hij laat weten dat het niet verstandig is om zo hard te willen rijden op zo’n natte ondergrond. Safe, maar wel heel erg bruikbaar. En - nog meer dan ooit - een ontzettende sleeper: alleen aan de vier uitlaatpijpen en de grotere remmen kun je zien dat het om een snelle versie gaat.
Beslissen
De nieuwe technieken moeten ervoor zorgen dat het nog drukker wordt in de Audi-showroom. Het is een sterk aanbod, zeker als 20% bijteller vanaf € 47.370,-. Hij voelt geen moment aan alsof er op bespaard is: hij is goed afgewerkt met mooie materialen, rijdt zeer goed en is ten opzichte van zijn concurrenten ook nog eens goedkoper. De BMW 5 Serie met 20% bijtelling begint namelijk dik 1.000 euro hoger in de prijslijst en de Mercedes-Benz E-Klasse zelfs bijna 5.000 euro meer. Daarmee lijkt Audi een sterk stel kaarten in handen te hebben.
Schrijf een review