Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek

Autotest vernieuwde Audi A6, nu met 20% modellen

Zakelijk autorijden draait in Nederland als we heel eerlijk zijn maar om één ding: bijtelling. Goed nieuws voor Audi dus, dat de vernieuwde A6 leverbaar wordt met twee motoren die in de populaire categorie vallen. Maar dat is niet het enige nieuwe aan de auto…

Op het eerste gezicht zie je gewoon een A6 staan. Pas als je goed gaat kijken zie je wat kleine verschillen. De koplampen zijn anders, de achterlichten ook. Die bumpers, die had hij toch niet? In veel opzichten kun je de vernieuwde Audi A6 dan ook vergelijken met de nieuwe iPad. Uiterlijk veranderde er niet heel veel, maar technisch zit het compleet anders in elkaar.

Leasen
Audi heeft eens goed naar de motoren van de A6 gekeken en heeft vervolgens alles net een tandje scherper gemaakt. Nieuw aan de basis staat de 1.8 TFSI met 190 pk, en een verbruik van slechts 5,7l/100 km. De nieuwe viercilinder is zuiniger dan de A6 hybrid, reden genoeg om die met pensioen te sturen. Tijden veranderen... Ook is de 2,0 liter diesel met 136 pk niet langer leverbaar, maar heeft hij plaatsgemaakt voor een exemplaar met 150 pk. Koppel je die motor aan de S-tronic automaat met dubbele koppeling, dan blijft hij nét aan de gunstige kant van de 20% bijtelling-grens tot en met 2015. Is 150 pk niet genoeg, dan is de motor ook nog leverbaar met 190 pk, met nagenoeg dezelfde uitstoot en dus ook 20% bijtelling. Allebei krijgen ze de aanduiding ‘ultra’, Audi’s label voor extra zuinige modellen.

Geen enkel moment heb je in de gaten dat je met de ‘spaarversie’ onderweg bent als je ermee rijdt. Toegegeven, bij de introductie stond alleen de versie met 190 pk en reden we dus meteen met de topversie onder de bijtellers. Hij pakt goed op, trekt sterk door dankzij zijn 400 Nm’s en maakt van de 1.735 kg wegende A6 een vlotte auto die eigenlijk meer dan genoeg vermogen heeft voor alledaagse situaties. Een kanon is het daarmee niet, maar dat is ook niet de insteek van de auto. Overigens kun je met een topsnelheid van 230 km/h nog behoorlijk meedoen op de Autobahn, dus als het moet, dan kan het. De S-tronic is weer verder ontwikkeld en past perfect bij het karakter van de motor. Hij schakelt nog strakker, waarbij je hem zelfs nauwelijks meer voelt.

Aankleden
Je kunt de A6 met 20% bijtelling zo luxe maken als je zelf wilt, zolang je maar geen 19 of 20 inch wielen aanvinkt op de optielijst. Zo is het S-Line pakket bijvoorbeeld ook leverbaar met 18 inch wielen. Audi heeft de meest voor de hand liggende opties in pakketten gestopt. De goedkoopste, het Business Edition pakket van € 2.500,-, voegt meteen het courante en vernieuwde MMI Navigatie plus navigatiesysteem toe, als ook Audi Connect.

Met de update zijn ook de nodige wijzigingen doorgevoerd in het navigatiesysteem. Zo kun je nu naast je vluchtgegevens checken ook even het weer kijken op de plaats van bestemming, of een hotel regelen. De meest aparte toevoeging zijn wel Twitter en Facebook. Die laatste twee werken overigens alleen als je stilstaat, maar bieden wel de mogelijkheid om bij te houden wat er gebeurt op social media. Grappig, maar - om heel eerlijk te zijn - ook niet meer dan dat.

Audi heeft in de nieuwe TT recent een compleet digitaal display laten zien in plaats van de traditionele toerenteller en snelheidsmeter. In de A6 zitten die twee er nog wel, maar daar tussenin zit een prachtig display, waarop - als je hem met MMI Navigatie plus bestelt - ook de route-informatie in full-colour komt te staan. Daar hoef je dus niet meer voor naar je grote navigatiescherm te kijken. Het display ziet er zo goed uit dat het voor de bestuurder sowieso haast overbodig is om naar het grote scherm te kijken. Wel handig als je even de radio wilt verzetten, maar toch wilt weten hoe de weg precies loopt. Net als altijd kun je de A6 bijna twee keer zo duur maken met opties. Zo is er voor € 8.402,- een Bang & Olufsen audiosysteem leverbaar. Het klinkt werkelijk briljant en ziet er ook nog eens prachtig uit, maar het BOSE Surround systeem klinkt ook al waanzinnig goed. En dat kost € 1.387,-. Speelt geld geen rol, kies dan overigens toch voor de B&O.

S6: sneller
Dat gevoel houden we even vast, geld en geen rol spelen, als we in de eveneens vernieuwde S6 Avant stappen. Ook hier is er een krachtkuur geweest. Geen 420 pk meer, maar nu 450 stuks. Alles is een tikje scherper, venijniger, harder. Als we wegrijden, komt het met bakken tegelijk naar beneden. De S6 blijft perfect te bedienen en wordt nooit gevaarlijk. Zelfs niet in ‘dynamic’ en alles op scherp. Dit is een superstation waarin zelfs de meest onervaren chauffeur hárd mee zou kunnen rijden. De bochtige wegen zijn door de herfststorm spekglad, maar de S6 geeft geen enkele krimp. Bij net iets te stevig insturen geeft hij een tikje onderstuur, maar het voelt veilig en vertrouwd, alsof hij laat weten dat het niet verstandig is om zo hard te willen rijden op zo’n natte ondergrond. Safe, maar wel heel erg bruikbaar. En - nog meer dan ooit - een ontzettende sleeper: alleen aan de vier uitlaatpijpen en de grotere remmen kun je zien dat het om een snelle versie gaat. 

Beslissen
De nieuwe technieken moeten ervoor zorgen dat het nog drukker wordt in de Audi-showroom. Het is een sterk aanbod, zeker als 20% bijteller vanaf € 47.370,-. Hij voelt geen moment aan alsof er op bespaard is: hij is goed afgewerkt met mooie materialen, rijdt zeer goed en is ten opzichte van zijn concurrenten ook nog eens goedkoper. De BMW 5 Serie met 20% bijtelling begint namelijk dik 1.000 euro hoger in de prijslijst en de Mercedes-Benz E-Klasse zelfs bijna 5.000 euro meer. Daarmee lijkt Audi een sterk stel kaarten in handen te hebben. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
ik heb deze auto eergisteren opgehaald. en hij rijdt geweldig, hij schakelt heel soepel, hij trekt rap op. ik heb de handgeschakelde 1.8 tfsi. ik ben er zeer content mee ;)
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

soepele versnelling, mooie afwerking

Minpunten

geen
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Als 1ste eigenaar en na ruim 150.000 km kan ik gerust stellen dat deze A6 2.4 automaat volledig beantwoordt aan alle verwachtingen. Alles blijft ongelooflijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Mooie wagen die ik laten tunen heb tot 185pk. Op 136 pk is de wagen lui en is het niet leuk rijden. Binnen is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Audi is er m.i. goed in geslaagd om het 2006 model weer aanzienlijk te verbeteren. De auto voelt gewoon een stuk beter: stiller, degelijker, verfijnder... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Waardeloze auto. Bij twee bergjes op, met lichte boot erachter, koppakking kapot. Opmerking garage duitsland: Moet wel kapot gaan., Sie fahren ein elefant mitt ein.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Inmiddels 159.000 km probleemloos gereden. Een top auto, fijn rijgedrag en ingetogen maar krachtig uiterlijk. Op snelweg tussen 100 en 120 km/uur een verbruik van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Sinds een half jaar in bezit van deze uit Duitsland geïmporteerde auto (s-line avant 2,7 TDI bj 11/2005 en slechts 40.000 echte km's). Perfecte wegligging,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
DEGELIJKE EN VEILIGE AUTO MET- OP DE OPTIES NA- EEN GOEDE PRIJS/KWALITEITS VERHOUDING. INTERIEUR EN STUUR EIGENSCHAPPEN ZIJN AAN MODERNISERING TOE;HAALT NIVEAU VAN MERCEDES.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Wat een rampenauto. Bij ongeveer 100.000 km begon het feest; MMI tweemaal vervangen, uitval display dash, alarm kapot, derde remlicht werkt niet meer, een volledig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Kom uit Skoda superb ook een heerlijke ruime(re) reiswagen met alles erop en eraan maar vind de nieuwe Superb er te frans uitzien.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Ik heb 3 maanden geleden een A6 Avant 2.0TDI aangeschaft. Dit is een mooie auto, maar komende van een Ford Mondeo van 2001, met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Audi A6 quatro 3.2 v6 aut. , prima auto, is ook getuned,loopt super, alleen ratelt hij soms, sinds enkele weken zoals ik lees de.. Lees volledige review.
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
heb nu na 123000 km problemen met distributieketting . Bij navragen hoor je hier pas na de dubbele aantal km last van te krijgen. Weet iemand hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
April 2009 deze audi aangeschaft bouwjaar 2006 met 130.000km op de teller, wat een top auto, nog geen problemen gehad, automaat is super en.. Lees volledige review.
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
deze aud 2.4 heeft in de 5 jaar dat ik er mee gereden heb nog niets gemankeerd. Zelfs geen lampje of zo iets.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Heb inmiddels 175.000 probleemloze kilometers met deze prachtauto afgelegd. Heb 'm onlangs weer even laten poetsen en hij ziet er weer prima uit. Minpuntje is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Heerlijke ruime auto. Snel en sportief rijden is geen enkel probleem behalve voor het verbruik dat bij een beetje sportiviteit op 1 op 6,5 uitkomt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
schokkend versnellingsbak benzine sencer 2x cost 1000 by 1 keer alle remmen erop plostseling veel gebruik brandstof weinig kracht onderin alleen goed in sportstand veel trillingen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
veel problemen a6 2.4 bj 2001 hij heeft pas 150 000 km gelopenbij een dealer audi maas in uithoorn gekocht nu voor zeker €10.000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Inmiddels rij ik alweer 2,5 jaar in deze A6 2.0 TDI Automaat en de auto bevalt prima. NA 90.000 km nog steeds geen storingen, hooguit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Heerlijke auto een 3.2 quatrro. Heeft nu 85000 km gelopen is 4.5 jaar oud. Staat momenteel stil omdat de distributieketting is versleten,kompleet met spanners en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Eerste 4 jaar (150000 km) geen problemen, daarna begon het: geen oliedruk wegens zwaar defect aan oliepompaandrijving, ophanging vooraan regelmatig vervangen wegens ondeugdelijke rubbers, dreunende.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
gekocht bij 71000km. Nu 6000km gereden. nadeel 1l olie verbruik. 2.4 is genoeg maar mooier is een 3.2... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
niets op aan te merken; m'n 3e A6 en ik blijf erin rijden... Lees volledige review.
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Onze import 4.2 quattro S-Line is gekocht bij vd Akker in Best. Een superfijne reisauto met werkelijk bijna alle opties die er zijn voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Ruime, snelle en veilige gezinswagen. Wel opletten voor bemande en onbemande camera's. Wagen ligt als een blok beton op de weg, zelfs met sneeuw (quattro). De parkeerplaatsen in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Hallo Ken Blijven aandringen voor herstelling. Massavliegwiel is vervangen en schokkerig rijden is voorbij. Alle eerste reeksen hebben of hadden er last van maar dealernet moest.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Ik heb mijn a6 gekocht toen hij net uit was (eind 2004) echt prachtige wagen die zeer goed bolt , maar net zoals ik hieronder ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Fantastiche auto. Enigste puntje. Tractie wat minder bij 2 wielaandrijving. Heb 2.4lrt benzine 2005. Koop nu 2.8 fsi quatro... Lees volledige review.
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Ik rij iedere 2 jaar met een nieuwe audi omdat ik rond de +- 230000kms rij per jaar en na 2 jaar de garantie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Vernieuwde Audi A6: nog meer voorsprong door techniek
Fantastische auto die ook na bijna tien jaar hard en strak aanvoeld. Prestatisch boven gemiddeld en alles in rust. 2000 t/pm =103 km/h. Meest complete uitvoering met.. Lees volledige review.