Audi TT wint karakter

Hij is gemener voor het oog, net zo licht als vroeger en heeft een prachtig interieur. Maak kennis met de TT en TTS.

Met de TT stelde Audi zich eind jaren negentig behoorlijk sportief en innovatief in de kijkers. De sportauto ontpopte zich mede door sterke turbomotor en quattro aandrijving tot een icoon voor het merk. De tweede generatie kon pronken met zijn aluminium DNA. Anno 2014 staat de derde generatie klaar. Hij maakt furore met z'n digitale instrumentarium, nieuwe motoren, geėvolueerd design en een prachtig interieur.

De nieuwe TT laat zien dat evolutie van design geen kwaad kan. Het ontwerp legt door de nieuwste familiegrille en gemeen kijkende xenon of LED-koplampen meer nadruk op de breedte. Zijwaarts gezien zorgt de stevig aflopende lijn voor een fit en sportief silhouet, iets wat helemaal op het lijf geschreven is van een sportauto. Let ook op de doploze tankklep; een leuke gimmick voor ‘capless refueling’. De nieuwe achterzijde van de overigens geheel nieuwe TT geeft de Coupé wat meer diepte. Wat een bumperprofiel al niet kan doen. De focus op de breedte wordt niet overgeslagen want in de spoilerrand is een metertje LED's verwerkt voor het derde remlicht. Die valt niet te missen.

Pareltje
Goed, al met al heeft de TT meer ‘guts’ gekregen. In het concurrentieveld - waarbij bijvoorbeeld de BMW Z4 te koop mag lopen met z'n lange motorkap - kon dat geen kwaad. Speciale vermelding verdient het interieur, dat absoluut een pareltje is. Audi gooit alle strakke en zakelijke sferen overboord en presenteert een fraaie cockpit met talrijke bijzondere details om het verschil te maken. Vrijwel alles wat we zien of aanraken is nieuw; het stuur, de diamantvormig gestikte bekleding, de slanke middentunnel, de turbinevormige ventilatieroosters mét geïntegreerde bediening voor de klimaatregeling, de schermpjesloze middenconsole, ga zo maar door. Het siert de Duitsers dat deze minimalistische insteek zo gestileerd is uitgevoerd. Het maakt instappen in de nieuwe TT echt speciaal.

Zeer trots is Audi op hun virtual cockpit. We zeiden het al, het dashboard is ontdaan van schermpjes voor radio/navigatie en het TFT-display van het instrumentarium vangt dat vakkundig op. Met behulp van MMI of knoppen op het stuur zijn alle infotainment functies via dit scherm te bedienen. Ook tijdens het rijden, waarbij bijvoorbeeld met een druk op de knop de weergave van de snelheidsmeter een beetje plaats maakt voor de satellietkaarten(!) van de navigatie. Is dit helemaal nieuw in autoland? Nee dat niet, maar in vergelijking met Jaguars, Land Rovers en bijvoorbeeld de Tesla Model S gaat Audi net weer even verder.

Geen angstzweet
Onderhuids verlegt Audi zijn eigen grenzen door nog meer gebruik te maken van aluminium. Deze wijze draagt onder meer bij aan een lager gewicht. Gevolg: de nieuwe TT weegt hetzelfde als de allereerste generatie. Hulde! De iets langere wielbasis moet tegelijkertijd voor meer stabiliteit en comfort zorgen. Over die twee laatste aspecten hoef je je in de TT geen zorgen te maken; het onderstel is niet dwangmatig stug geworden en zowel de voorwielaangedreven als de quattro versies met vierwielaandrijving hebben heel veel grip.

Een ronde met de TT 2.0 TFSI (nu met 230 pk) op bochtige wegen in Spanje bezorgt je nooit angstzweet. Bovendien is de besturing heel mooi gedoseerd afgesteld en niet nerveus van aard. Zo heb je direct het gevoel alles onder controle te hebben. Zet Audi drive select in dynamic en de viercilinder laat ook nog een leuk grommetje horen. Helemaal blij worden we als we het gas opentrekken; het koppel van 370 Nm geeft de 1250 kg wegende TT een flinke duw.

De TT TDI is ook weer van de partij. Met 184 pk en 380 Nm weet de tweeliter meer dan genoeg leven in de brouwerij te brengen. Hij valt te prijzen om zijn mooie loop en brede koppelkromme. Gekoppeld aan een zesbak sleurt hij je overal langs en tussendoor. Met 20% bijtelling als je deze 'van de zaak' wilt rijden. Held als je dat doet. Laat het ons weten!

TTS op het circuit
Het Ascari circuit vormde de uitgelezen plek om de TTS te testen. Zolang de TT RS met vijfcilinder er nog niet is, mag deze TT aan de sportieve top staan met 310 pk en 380 Nm. Je herkent 'm naast de badges aan de zwarte grille en bijvoorbeeld de gele kleur, die speciaal voor de TT op het programma staat. De Duitsers zorgen altijd voor quattro vierwielaandrijving en stellen optioneel de zestraps S tronic automaat beschikbaar. Op het snelle asfalt kun je naar hartenlust met de TT gaan spelen. We doelen dan vooral op grip benutten en sprintjes trekken, want quattro houdt de koers bijna oneindig in het gareel. Helaas was de uitschakeling van het ESP door Audi vakkundig onklaar gemaakt, zodat niet te zeggen is hoe de TT 'los' komt als de beschermengel er af is. Wie ESP in de dynamische stand zet, krijgt ietsje meer speelruimte. Maar ga je te hard, dan gedraagt hij zich veilig onderstuurd.

Puntje van kritiek: de automatische stand S tronic is niet je beste partner voor het circuit. Soms schakelt hij net even op in een bocht, vlak voordat je weer op het gas gaat. Natuurlijk kun je zelf met de manuele stand en flippers achter het stuur aan de gang, maar ook dan houdt de transmissie regie bij een pure kickdown of vlak voor het in werking treden van de toerenteller. Geen echte tekortkoming in het dagelijks gebruik, maar omdat de TT een sportauto is had Audi daar nog ietsje meer rekening mee kunnen houden. Lees: de bestuurder de regie kunnen geven. De Duitsers hebben dat wel gedaan met de toerenteller, die in de TTS centraal kan staan en bij de reguliere TT-modellen niet.

Prijzen
Wie sportief wilt rijden met de wind in de haren moet nog even wachten op de TT(S) Roadster. Allereerst staat de TT Coupé aan de start in de showroom. Prijzen beginnen bij 45.800 euro voor de TT 2.0 TFSI. Liever met quattro? Dan zit je automatisch vast aan de S tronic versie a 52.600 euro. Zakelijke helden die voor een 2.0 TDI gaan zijn minimaal 46.700 euro kwijt. De TTS is begin volgend jaar in Nederland en laat zich rijden met zesbak of S tronic. Prijzen zijn nog niet bekend.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.