Ford hanteert een enigszins eigenaardige strategie bij het introduceren van nieuwe en vernieuwde modellen. De vernieuwde Focus werd begin dit jaar al groots aangekondigd. Daarna was het lange tijd stil rond het model. Daar komt nu verandering in, want we hebben de nieuweling uitgebreid aan de tand kunnen voelen. Vervolgens arriveren de eerste exemplaren pas in december officieel in ons land. En nog in fases ook. Wie zijn zinnen heeft gezet op bijvoorbeeld een automaat, komt pas in maart 2015 aan de beurt. De eerste duizend geïnteresseerden kunnen de Focus als First Edition wel al 'blind' bestellen, zodat ze nog dit jaar kunnen rijden.
Chroom
De nieuwe neus van 's werelds best verkochte auto springt direct in het oog. Ook de Focus heeft - net als de Focus Electric - voortaan het nieuwe familiegezicht met opvallende trapeziumachtige grille en veel chroom, bekend van de Fiesta en de nieuwe Mondeo, die trouwens ook al een eeuwigheid op zich laat wachten en waarmee we volgende maand gaan rijden. De koplampen van de vernieuwde Focus zijn eveneens bijgepunt en slanker van vorm. Datzelfde geldt voor de achterlichten. Op de nieuwe grille na, zijn de wijzigingen aan het exterieur redelijk bescheiden gebleven.
Efficiencyslag
Hoe anders is het in het interieur? Hier heeft Ford een heuse efficiencyslag gemaakt. Het kleine display omringd met talrijke knopjes in het dashboard is vervangen door een groter 8 inch aanraakscherm dat zich veel intuïtiever laat bedienen. Het spraak gestuurde connectiviteitssysteem SYNC is inmiddels van de tweede generatie en flink verbeterd. De genoemde 'restaurantfunctie' is leuk, maar zal in de praktijk slechts niet of nauwelijks worden gebruikt. Wel handig is het invoeren van het navigatieadres; je kunt het volledige adres in één keer zeggen. Werkt prima. Ook het starten van een telefoongesprek kan op spraak. Geef het commando 'bel', gevolgd door de naam van de contactpersoon in je adresboek en hij belt de betreffende persoon.
1.5 EcoBoost
Het motorenpalet van de Focus is volledig op de schop genomen. Ford neemt afscheid van sommige motoren en introduceert geheel nieuwe varianten, waaronder een nieuwe benzine- en dieselmotor, beide 1.5 liter groot/klein. De nieuwe diesel was helaas niet aanwezig, de 1.5 EcoBoost met 182 pk gelukkig wel. De motor vervangt de 1.6, levert meer vermogen maar consumeert gemiddeld genomen flink minder. De 1.5 profiteert van technieken van de 1.0 EcoBoost, zoals een kortere slag en een geïntegreerd uitlaatspruitstuk, zodat de motor sneller opwarmt. Komt het verbruik ten goede. De meest krachtige vijftienhonderd laat een uiterst prettige indruk achter. De motor is soepel en bereid om toeren te maken, maar anderzijds ook weer heel stil. Met dank aan een verbeterde isolatie van het motorcompartiment, dikkere zijruiten en dikkere vloerbekleding. De handgeschakelde zesbak laat zich daarbij uitstekend bedienen. Kortom, een lekkere combinatie.
In de vernieuwde 2.0 liter TDCi-dieselmotor verloopt het schakelproces iets minder soepel. Dat heeft vooral te maken met de koppeling die wat gevoeliger zijn werk doet, zodat bij overschakelen sprake is van enig schokeffect. De vernieuwde diesel is verder uitstekend op zijn taken berekend, heeft meer vermogen (150 pk), een hoger koppel (370 Nm), terwijl het verbruik met 15 procent is gedaald. En door een betere isolatie is de motor binnenin nauwelijks hoorbaar.
Voorspellende gave
Het prettige gevoel dat we ervaren in de 1.5 EcoBoost is vooral ook te danken aan het voortreffelijke onderstel. Ford heeft een naam hoog te houden op dat gebied en weet met de vernieuwde Focus wederom te overtuigen. De auto voelt ontzettend degelijk en solide, en tegelijk nooit oncomfortabel. Een flinke hobbel in het wegdek doet hem helemaal niks. Petje af. Landgenoot Edwin Vliem, vehicle dynamics expert bij Ford, vertelt dat het onderstel ten opzichte van de huidige Focus weer iets stijver is gemaakt. Zo is de geometrie van de voorwielophanging gereviseerd, zijn er 'zwaardere' materialen gebruikt om de structurele stevigheid aan de voorzijde te verhogen, zijn de schokdempers aangepast en is de stuurbekrachtiging opnieuw gekalibreerd.
Tevens heeft de vernieuwde Focus een voorspellende gave. Het Enhanced Transitional Stability-systeem houdt snelheid en stuurgedrag in de gaten. Op die manier zou de elektronica tractieverlies van tevoren herkennen en daarop anticiperen door bijvoorbeeld vroegtijdig ingrijpen met het stabiliteitssysteem.
Assistenten
Fileparkeren is met Active Park Assist een koud kunstje. De vernieuwde Focus heeft twee extra sensoren aan de achterzijde, zodat de Focus voortaan ook semi-automatisch loodrecht kan inparkeren. Die sensoren staan ook aan de basis van twee andere nieuwe technologieën; Cross Traffic Alert en Park-Out Assist. De eerste detecteert naderend verkeer bij het achteruit wegrijden uit een parkeerplaats en de Park-Out Assist helpt bestuurder wegrijden uit een parallelle parkeerplaats. Daarnaast heeft Ford Active City Stop vernieuwd, dat voortaan werkt tot snelheden van 50 km/u (was: 30 km/u), en debuteert Pre-Collision Assist, een systeem vergelijkbaar met Active City Stop maar dan voor hogere snelheden.
De vernieuwde Focus arriveert zoals gezegd in december in ons land als hatchback, sedan en wagon. Behalve de genoemde 1.5 EcoBoost met 150 of 182 pk en de 1.5 diesel met 120 pk, is ook de driecilinder 1.0 EcoBoost in twee smaken (100 of 125 pk) van de partij. Vanaf februari is de verbeterde 2.0 liter diesel met 150 pk te bestellen, evenals de Focus ST met benzine (250 pk) of diesel (185 pk) en de Focus Electric. De versies met automaat arriveren in maart. Prijzen volgen medio oktober. Klik hier voor meer info over de First Edition, die wel al bestelbaar is vanaf 24.995 euro.
Schrijf een review